Фізика, частина 2

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.014
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Гончар Федір Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Опанування основними теоретичними знаннями та практичними навичками для роботи в сфері енергетики
Завдання: Надати необхідну кількість знань студентам для професійної підготовки та їх роботи в сфері енергетики та експлуатації енергетичних систем, виробництва а також, експлуатації енергетичної інфраструктури.
Результати навчання: Студенти повинні: 1. знати основні фізичні поняття, величини, явища та закони фізики, які необхідні для наступного вивчення спеціальних дисциплін; 2. знати одиниці вимірювання основних фізичних величин, та вміти використовувати метод аналізу розмірності при перевірці отриманих аналітичних формул; 3. розуміти фізичну природу процесів, які використовуються у професійній діяльності фахівця, та вміти виокремити найважливіші із них; 4. мати сформований науковий світогляд та науковий стиль мислення; 5. вміти самостійно планувати та проводити простий фізичний експеримент, опрацьовувати та аналізувати його результати; 6. вміти користуватися загальновживаними вимірювальними приладами для вимірювання лінійних розмірів, механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин; 7. мати сформовані навики аналізу поведінки фізичних систем та розв’язування задач з різних областей фізики, пов’язаних із розв’язуванням у майбутньому інженерних задач відповідно до профілю підготовки, та проводити у наступному комп'ютерне моделювання поведінки досліджуваних систем; 8. мати сформовану широку теоретичну підготовку з метою допомогти студентам застосовувати у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи; 9. мати сформовану екологічну та етичну культуру, та навики прогнозування наслідків конкретних технічних рішень для навколишнього середовища; 10. мати сформовані навики безумовного дотримання правил техніки безпеки при роботі з обладнанням на виробництві та у побуті.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Фізика (шкільний курс) Хімія (шкільний курс) Алгебра (шкільний курс) Геометрія (шкільний курс) Супутні навчальні дисципліни Вища математика Математичний аналіз Програмування ТАК ТОЕ
Короткий зміст навчальної програми: Курс загальної фізики призначений для ознайомлення студентів із основним курсом фізики (електромагнетизм, хвильова оптика, теплове випромінювання, атомна та ядерна фізика, елементи фізики твердого тіла) на університетському рівні складності, тобто із використанням методів вищої математики для отримання аналітичних описів складних фізичних процесів. Вивчення даного курсу передбачає також розв'язування задач, та виконання лабораторних робіт із наступним вивченням обробки результатів вимірювань, освоєнням за необхідності способів їх графічного представлення, оцінкою похибок вимірювань, та аналізом отриманих експериментальних результатів. Курс фізики служить основою для розуміння фізичної сторони процесів, які відбуваються у реальних промислових установках, і допомагає створювати математичні моделі відповідних процесів для автоматизованих систем керування.
Опис: Курс загальної фізики призначений для ознайомлення студентів із основним курсом фізики (електромагнетизм, хвильова оптика, теплове випромінювання, атомна та ядерна фізика, елементи фізики твердого тіла) на університетському рівні складності, тобто із використанням методів вищої математики для отримання аналітичних описів складних фізичних процесів. Вивчення даного курсу передбачає також розв'язування задач, та виконання лабораторних робіт із наступним вивченням обробки результатів вимірювань, освоєнням за необхідності способів їх графічного представлення, оцінкою похибок вимірювань, та аналізом отриманих експериментальних результатів. Курс фізики служить основою для розуміння фізичної сторони процесів, які відбуваються у реальних промислових установках, і допомагає створювати математичні моделі відповідних процесів для автоматизованих систем керування.
Методи та критерії оцінювання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів: Максимальна оцінка в балах за різні види навчальної активності Поточний контроль (ПК) 30 балів, у тому числі: Лабораторні заняття – 10 балів, Практичні заняття – 10 балів, Розрахунково-графічні роботи – 10 балів. Екзаменаційний контроль – 70 балів, із них за письмову компоненту – 60 балів, за усну компоненту – 10 балів. Разом за дисципліну за семестр –100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів: Максимальна оцінка в балах за різні види навчальної активності Поточний контроль (ПК) 30 балів, у тому числі: Лабораторні заняття – 10 балів, Практичні заняття – 10 балів, Розрахунково-графічні роботи – 10 балів. Екзаменаційний контроль – 70 балів, із них за письмову компоненту – 60 балів, за усну компоненту – 10 балів. Разом за дисципліну за семестр –100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література до теоретичного курсу 1. Фізика і енергетика Навчальний посібник [Текст] / І.Р. Зачек, І.Є. Лопатинський, Ф.М. Гончар, І.Є. Мороз. – Львів.: Ліга-Прес, 2015. – 368с. 2. Фізика Навчальний посібник [Текст] / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин – Львів.: Афіша, 2009 . – 385с. 3. Фізика Навчальний посібник [Текст] / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин – Львів.: Афіша, 2005 . – 394с. 4. Курс фізики Навчальний посібник [Текст] / І.Р. Зачек, І.М. Кравчук, Б.М. Романишин, В.М. Габа, Ф.М. Гончар. За ред. І.Є. Лопатинського – Львів.: Бескид-Біт, 2002. – 376с. 5. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. [Текст]: В 3 ч. Том 2. Електрика і магнетизм / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 2001. – 452с. 6. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. Загальний курс фізики. [Текст] : В 3 ч. Том 3. Оптика. Квантова фізика / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. – Київ.: Техніка, 1999. – 520с. 7. П.М. Воловик. Фізика для університетів. [Текст] / П.М. Воловик. – Київ.: Ірпінь : Перун, 2005.- 864 с. 8. І.Р. Зачек, І.Є. Лопатинський, Й.Я. Хром’як. Висвітлення досягнень українських фізиків у курсі фізики: Методичний посібник [Текст] / За ред. Ю.К. Рудавського. – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2003. – 84с. Література до практичних занять. 1. Збірник задач з фізики. Навчальний посібник [Текст] / А.М. Андрейко, І.В. Бандрівчак, С.Р. Баран та ін. За ред. І.Є. Лопатинського, А.М. Андрейка. – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2010 . – 320с. 2. І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, В.М. Середа, Т.Д. Крушельницька, Н.А. Українець. Збірник задач з фізики. - Львів, Вид. НУ „ЛП”, 2003 р. 3. Задачі з фізики. Методичні вказівки. Приклади розв’язування. - Львів, Вид. НУ „ЛП”, 2001 р. Література до лабораторних занять. 1. Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. Оптика та атомна фізика / – За ред. І.Є. Лопатинського – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2006 . – 264с. Допоміжна література 1. Савельев И.В. Курс физики [Текст] : в 3 ч. Т. 2. Электричество, колебания и волны, волновая оптика / И.В. Савельев – М.: Наука, 1989. – 462с. 2. Савельев И.В. Курс физики [Текст] : в 3 ч. Т. 3. Квантовая оптика, атомная физика, физика твердого тела, физика атомного ядра и элементарных частиц / И.В. Савельев – М.: Наука, 1987. – 320с. 3. Детлаф А.А., Яворский Б.М. Курс физики. Учеб. пособие для втузов [Текст] / А.А.Детлаф, Б.М.Яворский. – М.: Высш. шк., 1989. – 608с. 4. Физический практикум. Электричество и оптика. [Текст] / под ред. В.И . Ивероновой – М.: Наука, 1968. – 806с. 5. Волькенштейн В.С. Сборник задач по общему курсу физики. [Текст] / В.С. Волькенштейн. – М.: Наука, 1973. – 380с. Навчально-методичне забезпечення 1. Вивчення сферичної аберації лінзи. Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу загальної фізики для студентів всіх форм навчання. [Текст] / І.Є. Лопатинський, О.Б. Біленька, М.М. Романюк, І.Р. Зачек.– Львів.: Вид. НУ ЛП, 2014 . – 7с. 2. Лопатинський І.Є., Біленька О.Б., Романюк М.М Методичні вказівки до розв’язування задач з курсу загальної фізики «Хвильова оптика. Інтерференція світла». [Текст] / І.Є. Лопатинський, О.Б. Біленька, М.М. Романюк. – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2014 . – 28 с. 3. Методичні вказівки до розв’язування задач з курсу загальної фізики «Хвильова оптика. Дифракція світла» [Текст] / О.Б. Біленька, М.М. Романюк, О.В. Коломієць. – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2015. – 64с. Інформаційні ресурси Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. http://imfn.lviv.ua/zf/?page_id=190 І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин. Фізика для інженерів Львів.: Вид. НУ ЛП, 2009. - 385 с. http://www.twirpx.com/file/685789/ Курс у віртуальному навчальному середовищі
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).