Сучасні системи пересилання електричної енергії
Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, д.т.н. Сегеда Михайло Станкович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
• здатність використовувати професійні знання з електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг для вирішення практичних задач в галузі електроенергетики (ФК4).
Результати навчання: • Знати повітряні та кабельні лінії електропересилання.
• Знати силові трансформатори та автотрансформатори.
• Знати заступні схеми елементів електричних мереж та систем та обчислити їх параметри.
• Вміти аналізувати усталені режими розімкнених електричних мереж.
• Вміти аналізувати усталені режими замкнених електричних мереж.
• Вміти аналізувати усталені режими електричних мереж та систем формалізованими методами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні машини та обладнання електроенергетичних систем сталого розвитку
Основи відновлювальної енергетики
Промислова електроніка і перетворювальна техніка електроенергетичних систем сталого розвитку
Автоматичне керування в системах енергетики сталого розвитку
Системи нагромадження електричної енергії
Короткий зміст навчальної програми: Загальна характеристика електричних мереж і систем та їхніх режимів.
Повітряні лінії електропересилання.
Кабельні лінії електропересилання.
Силові трансформатори та автотрансформатори.
Заступні схеми елементів електричних мереж та систем та їх параметри.
Аналіз усталених режимів розімкнених електричних мереж.
Аналіз усталених режимів замкнених електричних мереж.
Аналіз усталених режимів електричних мереж та систем формалізованими методами.
Несиметричні та несинусоїдальні режими.
Лінії електропересилання надвисокої напруги.
Опис: 1. Тема. Загальна характеристика електричних мереж і систем та їхніх режимів. Джерела живлення. Споживачі електричної енергії. Класифікація електричних мереж.
2. Тема. Повітряні лінії електропересилання. Конструктивне виконання повітряних ліній електричних мереж (проводи та троси; лінійні ізолятори; лінійна арматура; опори лінії електропересилання). Струмопроводи, шинопроводи і проводи з ізольованих проводів.
3. Тема. Кабельні лінії електропересилання. Загальна характеристика кабельних ліній електропересилання. Конструктивне виконання кабельних ліній електричних мереж. Маркування кабелів. Кабельні муфти та кабельні споруди.
4. Тема. Силові трансформатори та автотрансформатори. Підстанції та розподільні пункти електричних мереж. Силові трансформатори та автотрансформатори.
5. Тема. Заступні схеми елементів електричних мереж та систем та їх параметри. Лінії електропересилання. Трансформатори. Струмообмежуючі та шунтові реактори. Конденсаторні батареї. Джерела живлення. Навантаження. Втрати потужності в елементах електричної мережі. Розрахункове навантаження вузла.
6. Тема. Аналіз усталених режимів розімкнених електричних мереж. Векторна діаграма напруг і струмів лінії електропересилання. Розрахунок усталених режимів радіальної електричної мережі. Розрахунок усталених режимів магістральної електричної мережі. Розрахунок усталених режимів складнорозгалужених електричних мереж. Розрахунок усталених режимів ліній постійного струму.
7. Тема. Аналіз усталених режимів замкнених електричних мереж. Наближений метод знаходження потокорозподілу потужностей в електричній мережі з двохстороннім живленням. Точний метод знаходження потокорозподілу потужностей в електричній мережі з двохстороннім живленням. Аналіз режимів складнозамкнутої електричної мережі методами контурних рівнянь.
8. Тема. Аналіз усталених режимів електричних мереж та систем формалізованими методами. Математична модель аналізу усталених режимів у методі вузлових напруг. Математична модель аналізу усталених режимів у методі контурних струмів. Математична модель аналізу усталених режимів у балансу потужності.
9. Тема. Несиметричні та несинусоїдальні режими. Несиметричні режими. Несинусоїдальні режими.
10. Тема. Лінії електропересилання надвисокої напруги. Лінії електропересилання змінного струму. Підвищення пропускної здатності ліній. Лінії електропересилання постійного струму. Лінії електропересилання пульсуючим струмом.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 12 балів
Виконання і захист розрахунково-графічної роботи – 18 балів
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента – 65 балів
усна компонента – 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електричні мережі та системи : підручник / М. С. Сегеда. - 3-тє вид., доп. Та перероб. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. - 540 с.
2. Лінії електропересилання, трансформатори та обчислення їх параметрів: навч. Посібник. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. - 180 с.
3. Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне. Міненерговугілля України. – Х.: Форт, 2017. – 760 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).