Автоматичне керування в системах енергетики сталого розвитку

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.032
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц. Коновал Володимир Семенович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними теоретичних знань і практичних умінь і навичок у межах цієї дисципліни, достатніх у поєднанні з іншими для успішного виконання професійних обов’язків за даною спеціальністю та підготовка до подальшого навчання за обраною спеціалізацією.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Бути здатними продемонструвати поглиблені знання в одній з областей електроенергетики, електротехніки та електромеханіки, а саме: електротехнічні системи електроспоживання; 2. Бути здатними продемонструвати знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних та моделювання у системах електропостачання; 3. Бути здатними продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій систем електропостачання в галузі електроенергетики, електротехніки та електромеханіки; 4. Уміти застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах електропостачання, які характерні обраній спеціалізації; 5. Уміти застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання систем електропостачання для вирішення технічних задач спеціальності; 6. Уміти ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем електропостачання і їх складових; 7. Уміти виконувати відповідні експериментальні дослідження систем електропостачання та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • здатність застосовувати знання на практиці; • здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; • здатність спілкуватися іноземною мовою та працювати з іноземною технічною літературою; • здатність до використання інформаційних і комунікаційних технологій; • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; • здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми; • здатність приймати обґрунтовані рішення; • готовність та здатність високоякісно виконувати роботу як самостійно так і колективно та приймати рішення в межах своїх професійних знань та компетенцій; • здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня; • здатність діяти соціально відповідально та свідомо. спеціальних (фахових): • Здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (САПР) (ФК 1); • Здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами метрології, електричних вимірювань, роботою пристроїв автоматичного керування, релейного захисту та автоматики (ФК4)
Результати навчання: • знати необхідні пристрої автоматики для об'єкту енергосистеми, принципи виконання та розрахунки уставок пускових реле пристроїв автоматики; • знати принципи узгодження систем автоматики з релейним захистом та регуляторами об'єктів енергосистем; • знати принципи кодування та квантування інформації, забезпечення завадостійкості сигналів для їх пересилання на відстань; • уміти розробляти принципові схеми різноманітних систем автоматики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теорія автоматичного керування. • Електричні мережі. • Основи релейного захисту та автоматики електроенергетичних систем супутні: • Стійкість електроенергетичних систем
Короткий зміст навчальної програми: Класифікація автоматичних пристроїв електричних мереж. Автоматичне ввімкнення синхронних машин та частин енергетичних систем. Автоматичне повторне ввімкнення. Автоматичне ввімкнення резервного живлення та обладнання. Автоматичне частотне розвантаження енергосистем. Автоматизовані системи керування.
Опис: ТЕМА 1. СИСТЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ Стратегія та цілі сталого розвитку України та світу Альтернативна енергетика в системах енергетики сталого розвитку ТЕМА 2. АВТОМАТИЧНЕ КЕРУВАННЯ СОНЯЧНИХ ЕЛЕКТРОСТАНЦІЙ Особливості сонячних електростанцій. Вимоги до приєднання сонячних електростанцій до електричних мереж. Автоматичне керування для об’єктів розподіленого генерування (малі побутові сонячні електростанції) Автоматичне керування великих (промислових) сонячних електростанцій ТЕМА 3. АВТОМАТИЧНЕ КЕРУВАННЯ ВІТРОВИХ ЕЛЕКТРОСТАНЦІЙ Загальні положення. Типи вітрогенераторів. Особливості приєднання вітрогенераторів до електричних мереж. Автоматичне керування вітрогенераторів Тип І. Автоматичне керування вітрогенераторів Тип ІІ. Автоматичне керування вітрогенераторів Тип ІІІ. Автоматичне керування вітрогенераторів Тип ІV. Особливості автоматичного керування вітроелектростанцій. ТЕМА 4. АВТОМАТИЧНЕ КЕРУВАННЯ В СИСТЕМАХ НАКОПИЧЕННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ Загальні положення. Основні принципи виконання накопичувачів електроенергії Автомаичне керування в системах накопичення електроенергії ТЕМА 5. АВТОМАТИЧНЕ КЕРУВАННЯ ГІДРОЕЛЕКТРОСТАНЦІЙ
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, оцінка роботи на практичних заняттях, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (40%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Букович Н.В. Автоматика електроенергетичних систем. Київ, 1998. – 280 с. 2. Голота А.Д. Автоматика в електроенергетичних системах: Навч. посіб. – К.: Вища шк., 2006. – 367 с. 3. Под редакцией В.Л.Козиса и Н.И.Овчаренко Автоматика электроэнергетических систем. Учебн. пособие для вузов. – М: «Энергоиздат», 1981. – 480 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).