Основи відновлювальної енергетики
Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: д.т.н., проф. Щур Ігор Зенонович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі відновлюваної енергетики,
• розуміння впливу нових технічних рішень альтернативної енергетики в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті,
• вміння застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач сучасної енергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика, хімічні засади перетворення та зберігання енргії, основи теплотехніки, теоретичні основи електротехніки, основи програмування та ПЗ для інженерних розрахунків, промислова електроніка і перетворювальна техніка.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи відновлюваної енергетики» полягає в ознайомленні з основними поновлюваними джерелами енергії (сонячною, вітровою, гідро- та біоенергією), технологіями генерування з них електричної і теплової енергій, а також засобами нагромадження енергії. Розглядаються принципи дії, наявні структури, особливості реалізації, а також їх економічна привабливість. Особлива увага звертається на техніко-економічні показники сучасної енергетики, що забезпечуватиме її сталий розвиток. Цикл практичних занять дає змогу закріпити лекційний матеріал конкретними розрахунками щодо усіх напрямків сучасної відновлюваної енергетики. Цикл лабораторних робіт дає можливість практичного до-слідження основних характеристик засобів генерування та нагромадження енергії.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях, який проводиться у формі фронтального усного опитування перед початком занять, призначений для діагностики засвоєння лекційного матеріалу та готовності студентів до конкретних розрахунків. Крім цього, кожен студент повинен самостійно виконати та захистити 9 індивідуальних розрахункових завдань, а також 4 лабораторні роботи.
Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді іспиту з обов'язковими усною і письмовою компонентами.
Поточний контроль - 40 балів,
Іспит - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Дудюк Д.Л., Мазепа С.С., Гнатишин Я.М. Нетрадиційна енергетика: основи теорії та задачі: Навч. посіб. – Львів: «Магнолія 2006», 2008. – 188 с.
2. Сегеда М. С., Олійник М. Й., Дудурич О. Б. Нетрадиційні та відновлювані джерела електроенергії: навч. посібник. –Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2019. – 155 с.
3. Енергозбереження та використання поновлюваних джерел енергії. Частина І: навчаль-ний посібник для здобувачів освіти за спеціальністю 141 «Електроенергетика, електро-техніка та електромеханіка» / Уклад.: О.П. Голик, Р.В. Жесан, І.В. Волков [та ін.]. – Кропивницький : Видавець Лисенко В.Ф., 2020 – 192 с.
4. Гальчак В.П., Боярчук В.М. Альтернативні джерела енергії. Енергія сонця: навчальний посібник. - Львів, 2008. – 135 с.
5. Сиротюк С.В., Боярчук В.М., Гальчак В.П. Альтернативні джерела енергії. Енергія вітру: навч. посіб. – Львів: «Магнолія 2006», 2017. – 182 с.
6. Фотоенергетика: навч. посібник / Ю.П. Колонтаєвський, Д.В. Тугай, С.В. Котелевець; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекето-ва, 2019. – 160 с.
Допоміжна
1. Щербина О. Енергія для всіх. Технічний довідник. – 2-е вид. – Ужгород: Вид-во Ва-лерія Падяка, 2000. – 190 с.
2. Забарний Г.М., Шурчков А.В. Енергетичний потенціал нетрадиційних джерел енергії України. – К.: Ін-т технічної теплофізики НАНУ, 2002. – 211 с.
3. Корчемний М., Федорейко В., Щербань В. Енергозбереження в агропромисловому комплексі. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2001. – 984 с.
4. Рей Д., Макмайкл Д. Тепловые насосы: Пер. с англ. – М.: Энергоатомиздат, 1982. – 224 с.
Бут Д.А. и др. Накопители энергии: Уч. пос. для вузов – М.: Энергоатомиздат, 1991. – 400 с.