Математичне опрацювання та аналіз геоданих
Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.014
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: Доц., к.т.н. Согор Андрій Романович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі геодезії та землеустрою із застосуванням геоінформаційних технологій та сучасного програмного забезпечення для розв’язання різних наукових і практичних завдань в галузі геоматики.
ЗК07. Здатність працювати автономно.
СК04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою.
СК06. Здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою.
СК10. Здатність здійснювати моніторинг та оцінку земель.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН9. Збирати, оцінювати, інтерпретувати та використовувати геопросторові дані, метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження, застосовувати статистичні методи їхнього аналізу для розв’язання спеціалізованих задач у сфері геодезії та землеустрою.
РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інформатика та програмування геозадач
Основи геоматики
Картографія
Короткий зміст навчальної програми: Системи випадкових величин. Закони розподілу і моменти розподілу випадкових величин. Залежні і незалежні величини. Кореляційний момент, коефіцієнт кореляції. Закон великих чисел. Основні теореми закону великих чисел. Центральна гранична теорема. Статистичні (варіаційні) ряди та їх характеристики. Графічні методи зображення статистичного матеріалу. Статистичні оцінки параметрів розподілу. Точні розподіли вибіркових характеристик. Оцінки параметрів розподілу за малими вибірками. Довірчі інтервали.
Суть вимірювального процесу. Класифікація вимірів та їх похибок. Розподіл та властивості випадкових похибок. Опрацювання рядів вимірів. Суть задачі зрівноважування декількох виміряних величин. Основи параметричного методу зрівноважування. Оцінка точності результатів зрівноважування параметричним методом. Вага функції виміряних величин. Основи корелатного методу зрівноважування. Оцінка точності результатів зрівноважування корелатним методом. Умовні рівняння поправок у геодезичних мережах при використанні корелатного методу зрівноважування.
Опис: Дисципліна «Математичне опрацювання та аналіз геоданих» вивчає: системи випадкових величин; закони розподілу і моменти розподілу випадкових величин; залежні і незалежні величини; кореляційний момент, коефіцієнт кореляції; закон великих чисел; основні теореми закону великих чисел; центральну граничну теорему; статистичні (варіаційні) ряди та їх характеристики; графічні методи зображення статистичного матеріалу; статистичні оцінки параметрів розподілу; точні розподіли вибіркових характеристик; оцінки параметрів розподілу за малими вибірками; довірчі інтервали. А також: суть вимірювального процесу; класифікацію вимірів та їх похибок; розподіл та властивості випадкових похибок; опрацювання рядів вимірів; суть задачі зрівноважування декількох виміряних величин; основи параметричного методу зрівноважування; оцінку точності результатів зрівноважування параметричним методом; вагу функції виміряних величин; основи корелатного методу зрівноважування; оцінку точності результатів зрівноважування корелатним методом; умовні рівняння поправок у геодезичних мережах при використанні корелатного методу зрівноважування.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: усне, індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування на лабораторних заняттях; перевірка розрахунково-графічної та лабораторних робіт; захист лабораторних робіт; підсумкова тестова перевірка.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Виконання лабораторних робіт (max 35 балів):
Лабораторні роботи №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 оцінюються максимально по 5 балів.
2. Виконання розрахунково-графічної роботи (max 5 балів).
3. Екзаменаційний контроль (max 60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Войтенко С.П., Шульц Р.В., Кузьмич О.Й., Кравченко Ю.В. Математичне оброблення геодезичних вимірів: підручник / за ред. С. П. Войтенка. – К.: Знання, 2015. – 654 с.
2. Зазуляк П.М., Гавриш В.І. Євсєєва Е.М., Йосипчук М.Д. Основи математичного опрацювання геодезичних вимірювань. Навчальний посібник. – Львів: Видавництво "Растр-7", 2007. – 408 с.
3. Рябчій В.А. Теорія похибок вимірювань. Навч. посібник / В. А. Рябчій, В. В. Рябчій ; Національний гірничий ун-т. – Д. : НГУ, 2006. – 165 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).