ГІС з відкритим кодом

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.031
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.т.н., доцент Юлія Голубінка
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни "ГІС з відкритим кодом" полягає в ознайомленні студентів з основними концепціями, інструментами та практичними навичками використання географічних інформаційних систем на базі відкритого програмного забезпечення. Це дозволить усвідомити переваги вільних платформ, таких як QGIS та GRASS GIS, а також освоїти навички збору, аналізу та візуалізації геоданих та використовувати програмування для автоматизації процесів опрацювання даних. Це дає студентам основу для впровадження ГІС у різноманітних сферах діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти загальних компетентностей: ЗК08. Здатність працювати в команді. фахових компетентностей: СК04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою. СК05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
Результати навчання: РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах. РН15. Розробляти і приймати ефективні рішення щодо професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою, у тому числі за умов невизначеності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоінформаційні системи і технології Проектування баз геопросторових даних Геоінформаційне моделювання та методи ШІ Вебкартографія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "ГІС з відкритим кодом" пропонує студентам систематичне вивчення основних концепцій та практичних аспектів використання географічних інформаційних систем з використанням відкритих програмних засобів. Курс фокусується на перевагах використання вільних платформ, таких як QGIS, GRASS GIS, та OpenStreetMap, і надає студентам можливість оволодіти навичками збору, редагування, аналізу та візуалізації географічних даних. Особлива увага приділяється використанню програмування, зокрема Python, для автоматизації завдань в ГІС. Курс сприяє розвитку у студентів навичок створення ефективних картографічних візуалізацій та їх застосування у практичній діяльності, що готує їх до успішної професійної діяльності у сферах геоінформатики, екології, громадського управління та інших суміжних областях.
Опис: 1. Вступ до ГІС з відкритим кодом: переваги використання ГІС з відкритим кодом; огляд популярних вільних та відкритих платформ ГІС: QGIS, GRASS GIS, OpenStreetMap; знайомство з їх функціоналом та можливостями. 2. Робота з геопросторовими даними у QGIS: основи роботи з географічними даними у відкритих форматах (Shapefile, GeoJSON тощо); збір, редагування, аналіз та візуалізація геоданих у QGIS. 3. Аналіз та опрацювання геоданих: застосування інструментів аналізу та опрацювання геоданих у QGIS та GRASS GIS; виконання простих геопроцедур, таких як буферизація, підрахунок статистики, злиття та розрізання об'єктів. 4. Візуалізація та карти: створення і налаштування картографічних проектів у QGIS; використання символів, шарів, легенд для побудови ефективних картографічних візуалізацій. 5. Використання Python для автоматизації завдань в QGIS: використання PyQGIS для автоматизації завдань та створення спеціалізованих інструментів для опрацювання геоданих. 6. Створення вебкарт з використанням QGIS: створення та публікація інтерактивних карт з використанням QGIS плагінів. 7. Робота з растровими моделями даних у QGIS. 8. Робота з поверхнями у QGIS та їх аналіз. 9. Практичне завдання з використання відкритих ГІС для аналізу та візуалізації геоданих з вибраної галузі або проблематики.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль; перевірка письмових звітів лабораторних робіт, захист лабораторних робіт; виконання завдань та захист контрольного заходу (іспиту); усне, комбіноване і фронтальне опитування; машинний тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%); • Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Locate Press. (2021). Introduction to QGIS. Retrieved from https://locatepress.com/book/itq 2. Locate Press. (2022). Discover QGIS 3.x - Second Edition: A workbook for Classroom or Independent Study Updated to QGIS Retrieved from https://locatepress.com/book/dq32 3. Домашня сторінка QGIS. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://qgis.org/uk/site/about/index.html 4. PyQGIS Developer Cookbook. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://docs.qgis.org/3.34/en/docs/pyqgis_developer_cookbook/index.html 5. GRASS GIS [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://grass.osgeo.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).