ГІС з відкритим кодом

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.031
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.т.н., доцент Юлія Голубінка
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни "ГІС з відкритим кодом" полягає в ознайомленні студентів з основними концепціями, інструментами та практичними навичками використання географічних інформаційних систем на базі відкритого програмного забезпечення. Це дозволить усвідомити переваги вільних платформ, таких як QGIS та GRASS GIS, а також освоїти навички збору, аналізу та візуалізації геоданих та використовувати програмування для автоматизації процесів опрацювання даних. Це дає студентам основу для впровадження ГІС у різноманітних сферах діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти загальних компетентностей: ЗК08. Здатність працювати в команді. фахових компетентностей: СК04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою. СК05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
Результати навчання: РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах. РН15. Розробляти і приймати ефективні рішення щодо професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою, у тому числі за умов невизначеності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоінформаційні системи і технології Проектування баз геопросторових даних Геоінформаційне моделювання та методи ШІ Вебкартографія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "ГІС з відкритим кодом" пропонує студентам систематичне вивчення основних концепцій та практичних аспектів використання географічних інформаційних систем з використанням відкритих програмних засобів. Курс фокусується на перевагах використання вільних платформ, таких як QGIS, GRASS GIS, та OpenStreetMap, і надає студентам можливість оволодіти навичками збору, редагування, аналізу та візуалізації географічних даних. Особлива увага приділяється використанню програмування, зокрема Python, для автоматизації завдань в ГІС. Курс сприяє розвитку у студентів навичок створення ефективних картографічних візуалізацій та їх застосування у практичній діяльності, що готує їх до успішної професійної діяльності у сферах геоінформатики, екології, громадського управління та інших суміжних областях.
Опис: 1. Вступ до ГІС з відкритим кодом: переваги використання ГІС з відкритим кодом; огляд популярних вільних та відкритих платформ ГІС: QGIS, GRASS GIS, OpenStreetMap; знайомство з їх функціоналом та можливостями. 2. Робота з геопросторовими даними у QGIS: основи роботи з географічними даними у відкритих форматах (Shapefile, GeoJSON тощо); збір, редагування, аналіз та візуалізація геоданих у QGIS. 3. Аналіз та опрацювання геоданих: застосування інструментів аналізу та опрацювання геоданих у QGIS та GRASS GIS; виконання простих геопроцедур, таких як буферизація, підрахунок статистики, злиття та розрізання об'єктів. 4. Візуалізація та карти: створення і налаштування картографічних проектів у QGIS; використання символів, шарів, легенд для побудови ефективних картографічних візуалізацій. 5. Використання Python для автоматизації завдань в QGIS: використання PyQGIS для автоматизації завдань та створення спеціалізованих інструментів для опрацювання геоданих. 6. Створення вебкарт з використанням QGIS: створення та публікація інтерактивних карт з використанням QGIS плагінів. 7. Робота з растровими моделями даних у QGIS. 8. Робота з поверхнями у QGIS та їх аналіз. 9. Практичне завдання з використання відкритих ГІС для аналізу та візуалізації геоданих з вибраної галузі або проблематики.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль; перевірка письмових звітів лабораторних робіт, захист лабораторних робіт; виконання завдань та захист контрольного заходу (іспиту); усне, комбіноване і фронтальне опитування; машинний тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%); • Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Locate Press. (2021). Introduction to QGIS. Retrieved from https://locatepress.com/book/itq 2. Locate Press. (2022). Discover QGIS 3.x - Second Edition: A workbook for Classroom or Independent Study Updated to QGIS Retrieved from https://locatepress.com/book/dq32 3. Домашня сторінка QGIS. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://qgis.org/uk/site/about/index.html 4. PyQGIS Developer Cookbook. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://docs.qgis.org/3.34/en/docs/pyqgis_developer_cookbook/index.html 5. GRASS GIS [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://grass.osgeo.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).