Вебкартографія

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.E.040
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: доцент, к.ф.-м. н. Юрків Мар’яна Ігорівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна викладається з метою навчити здобувачів освіти основних методів та етапів створення вебкарт, візуалізації просторової інформації з використанням сучасних вебтехнологій. Очікується, що після проходження цього курсу студенти зможуть створювати інтерактивні вебкарти помірної складності із застосуванням технологій, які розглядаються в курсі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахових: ФКС1.1. Розуміння концепції, принципів та компонентів національної інфраструктури геопросторових даних ФКС1.2. Знання функцій та принципів формування метаданих, геоінформаційних стандартів і протоколів для забезпечення сумісності та обміну даними; ФКС1.4. Знання засобів, принципів та методів побудови геопросторових моделей;
Результати навчання: РН1.3. Володіти основами створення та використання веб-геоінформаційних систем, включаючи можливості вебкартографії та взаємодії з геоінформаційними сервісами геопросторових даних в мережі Інтернет. РН1.4. Розуміти та застосовувати спеціальні інструменти та бібліотеки для опрацювання та аналізу просторових даних.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи веброзробки та геоінформаційні сервіси • ГІС з відкритим кодом • Геопросторові бази даних в ГІС
Короткий зміст навчальної програми: Однією з найсучасніших сфер картографії є відображення та розповсюдження геопросторової інформації через мережу Інтернет. Цей курс розглядає вплив мережі Інтернет на картографію, ГІС та напрями, в яких розвивається Інтернет-картографія. Теми курсу охоплюють різноманітні технологічні засоби відображення геопросторової інформації в мережі Інтернет; створення GIS-подібних вебдодатків, анімації геопросторових даних, вебсайтів. Усі ці методики викладаються в контексті методик вебпрограмування, включаючи HTML, CSS і JavaScript та бібліотеки Leaflet JavaScript API.
Опис: Інтернет-технології та вебкартографування. Класифікація web-картографічних сервісів і програм Архітектура та компоненти картографічного вебдодатка. Формати даних для картографічного вебвідображення. Протоколи передачі даних та вебсторінки. HTML та CSS у вебкартографуванні. Основи мови Java Script. Бібліотеки розробки картографічних вебдодатків на стороні клієнта. Основи бібліотеки Leaflet. Огляд бібліотеки та базові функції. Робота з базовою картою та геометрією. Формат geojson та робота з ним в leaflet. Додавання інтерактивних елементів до вебкарти. Робота з растровими даними в leaflet. Інструменти вебкартографування у QGIS. Картографічні веб-сервери ArcGIS server, GeoServer.
Методи та критерії оцінювання: Перевірка виконання лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль; перевірка письмових звітів лабораторних робіт, захист лабораторних робіт, виконання та захист контрольної роботи; усне, комбіноване і фронтальне опитування; машинний тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Робота на лабораторних заняттях (виконання лабораторних робіт), усне опитування (захист звітів з лабораторних робіт) (40%). Виконання контрольної роботи(10%). Підсумковий тестовий контроль (50%, два тести: письмова форма чи машинний контроль)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Самойленко В.М. Географічні інформаційні системи та технології: підручник / В.М. Самойленко. – К.: Ніка-Центр, 2010. – 448 с. 2. Web GIS: Principles and Applications. Pinde Fu, Jiulin Sun Esri Press ©2010 ISBN:158948245X 9781589482456 3. Sack, C. (2017). Web Mapping. The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge (4th Quarter 2017 Edition), John P. Wilson (ed.). DOI: 10.22224/gistbok/2017.4.11. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://gistbok.ucgis.org/bok-topics/web-mapping. 4. Довідник з HTML,СSS, Java Script - https://www.w3schools.com 5. Leaflet JavaScript API - https://leafletjs.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).