Геоінформаційні системи і технології

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.020
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: доцент, к.т.н. Нікулішин Володимир Ігорович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни "Геоінформаційні системи і технології" є надання студентам знань та навичок у галузі геоінформаційних систем (ГІС), які включають в себе збір, зберігання, аналіз та візуалізацію геопросторових даних. Студенти вивчать основні принципи та технології ГІС, набудуть умінь працювати з ГІС програмним забезпеченням, а також зможуть застосовувати ці знання для вирішення реальних задач у різних сферах
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. фахові компетентності: СК05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК08. Здатність здійснювати професійну діяльність у сфері геодезії та землеустрою з урахуванням вимог професійної і цивільної безпеки, охорони праці, соціальних, екологічних, етичних, економічних аспектів. СК11. Здатність здійснювати геодезичний моніторинг земної поверхні, природних об’єктів, інженерних споруд.
Результати навчання: РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН12. Розробляти документацію із землеустрою, кадастрову документацію і документацію з оцінки земель із застосуванням комп’ютерних технологій, геоінформаційних систем та цифрової фотограмметрії, наповнювати даними державний земельний, містобудівний та інші кадастри. РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформатика та програмування геозадач • Іноземна мова за професійним спрямуванням • Основи геоматики • Просторові кадастрові інформаційні системи • Проектування баз геопросторових даних • Геоінформаційне моделювання та методи штучного інтелекту • Основи веброзробки та геоінформаційні сервіси
Короткий зміст навчальної програми: Курс "Геоінформаційні системи і технології" включає теоретичні аспекти ГІС, такі як збір, зберігання, аналіз та візуалізація геопросторових даних, і розглядає їхнє використання для вирішення реальних задач у різних сферах. Студенти здобудуть практичні навички роботи з ГІС програмним забезпеченням, таким як ArcGIS, QGIS та інші. Курс також охоплює використання сучасних ГІС інструментів та технологій у різних професійних сферах, таких як екологія, урбаністика, управління земельними ресурсами, транспорт, логістика та інші. Завдяки цьому студенти здобудуть всебічні знання та навички, необхідні для ефективного використання ГІС у професійній діяльності.
Опис: • Вступ до геоінформаційних систем (ГІС) • Геопросторові дані • Векторні дані • Атрибутивні дані • Растрові дані • Просторовий аналіз у ГІС • Системи координат і картографічні проекції в ГІС • Геоінформаційні технології у різних галузях • Інфраструктура просторових даних
Методи та критерії оцінювання: Перевірка виконання лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль; перевірка письмових звітів лабораторних робіт; захист лабораторних робіт; усне, комбіноване і фронтальне опитування; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; екзамен - тестовий контроль та усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Робота на лабораторних заняттях (виконання лабораторних робіт), усне опитування (захист звітів з лабораторних робіт) (40%). • Підсумковий контроль (екзамен 60%, письмова та усна форма)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Вступ до геоінформаційних систем для інфраструктури просторових даних. Навчальний посібник. / Б.Магваір, Н.М. Пашинська, Л.М.Даценко, М.Говоров, В.В. Путренко . – Планета-Прінт, 2016. – 396 с. 2. Зацековний В.І., Бурачек В.Г., Железняк О.О., ТерещенкоА.О. Геоінформаційні системи і бази даних / Монографія. – Ніжин. – 2014. – 492с. 3. Системи керування базами геоданих для інфраструктури просторових даних. Навчальний посібник. / Кейк Д., Лященко А.А., Путренко В.В., Хмелевський Ю., Дорошенко К., Говоров М. – Планета-Прінт, 2017. – 456 с. Допоміжна 1. Домашня сторінка ESRI. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.esri.com/en-us/home 2. Документація по ArcGIS Pro. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/get-started/get-started.htm 3. Esri Map Book. . [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.esri.com/en-us/esri-map-book/maps#/list 4. Geospatial analysis [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.spatialanalysisonline.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).