Геоінформаційне моделювання та методи штучного інтелекту

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.025
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м. н., доцент Мар'яна Юрків
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є отримання студентами теоретичних знань і практичних навичок по створенню цифрових геопросторових моделей місцевості та окремих об’єктів з допомогою ГІС-технологій, поглиблене вивчення інструментарію сучасних геоінформаційних систем, освоєння методик збору, структуризації та формалізації даних, необхідних для роботи в ГІС середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК07. Здатність працювати автономно. фахові компетентності: СК05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження. СК11. Здатність здійснювати геодезичний моніторинг земної поверхні, природних об’єктів, інженерних споруд.
Результати навчання: РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах. РН15. Розробляти і приймати ефективні рішення щодо професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою, у тому числі за умов невизначеності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоінформаційні системи і технології Проектування баз геопросторових даних Тривимірне моделювання та BIM-технології Геоінформаційна практика
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційне моделювання є важливою частиною геоінформатики, що займається вивченням методів створення геопросторових моделей на основі просторово-часового моделювання та баз геоданих. Навчальна дисципліна має на меті дати основи знань та вивчення сучасних методів створення цифрових геопросторових моделей з допомогою ГІС-технологій та вміння застосовувати вбудовані в ГІС інструменти штучного інтелекту.
Опис: Сутність і принципи геоінформаційного моделювання. Принципи застосування інструментальних ГІС для вирішення задач просторового моделювання. Класифікація моделей в ГІС. Методи моделювання дискретних та неперервних явищ різної природи. Геоінформаційний програмний комплекс ArcGIS. Інструменти ГІС ArcGIS Pro. Растрові моделі просторових даних, їх основні характеристики. Регулярні та нерегулярні растрові моделі. Ієрархічні растрові моделі. Недоліки та переваги растрових моделей. Векторні моделі просторових даних. Прості векторні моделі. Топологічні та векторно-топологічні моделі геопросторових даних. TIN-моделі. Цифрові моделі рельєфу та цифрові моделі поверхні, їх побудова. Інструменти штучного інтелекту для геоінформаційного моделювання в ArcGIS Pro.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях та їх усний захист; фронтальне опитування; перевірка письмових робіт; виконання курсової роботи та індивідуальний захист курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%); • Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бондаренко Е.Л. Геоінформаційне картографування. – К.: Фітосоціоцентр, 2007. – 272с. 2. Геоінформаційні системи і бази даних: монографія.- Кн.1 / В.І. Зацерковний, В.Г. Бурачек, О.О. Железняк, А.О. Терещенко. – Ніжин: НДУ ім.. М.Гоголя, 2014.-492с. 3. Світличний О.О., Плотницький С.В. Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 295 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Геоінформаційне моделювання та методи штучного інтелекту (курсова робота)

Спеціальність: Інженерія геоінформаційних систем
Код дисципліни: 6.193.08.O.030
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м. н., доцент Мар'яна Юрків
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є отримання студентами теоретичних знань і практичних навичок по створенню цифрових геопросторових моделей місцевості та окремих об’єктів з допомогою ГІС-технологій, поглиблене вивчення інструментарію сучасних геоінформаційних систем, освоєння методик збору, структуризації та формалізації даних, необхідних для роботи в ГІС середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК07. Здатність працювати автономно. фахові компетентності: СК05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження. СК11. Здатність здійснювати геодезичний моніторинг земної поверхні, природних об’єктів, інженерних споруд.
Результати навчання: РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах. РН15. Розробляти і приймати ефективні рішення щодо професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою, у тому числі за умов невизначеності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоінформаційні системи і технології Проектування баз геопросторових даних Тривимірне моделювання та BIM-технології Геоінформаційна практика
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційне моделювання є важливою частиною геоінформатики, що займається вивченням методів створення геопросторових моделей на основі просторово-часового моделювання та баз геоданих. Навчальна дисципліна має на меті дати основи знань та вивчення сучасних методів створення цифрових геопросторових моделей з допомогою ГІС-технологій та вміння застосовувати вбудовані в ГІС інструменти штучного інтелекту.
Опис: Сутність і принципи геоінформаційного моделювання. Принципи застосування інструментальних ГІС для вирішення задач просторового моделювання. Класифікація моделей в ГІС. Методи моделювання дискретних та неперервних явищ різної природи. Геоінформаційний програмний комплекс ArcGIS. Інструменти ГІС ArcGIS Pro. Растрові моделі просторових даних, їх основні характеристики. Регулярні та нерегулярні растрові моделі. Ієрархічні растрові моделі. Недоліки та переваги растрових моделей. Векторні моделі просторових даних. Прості векторні моделі. Топологічні та векторно-топологічні моделі геопросторових даних. TIN-моделі. Цифрові моделі рельєфу та цифрові моделі поверхні, їх побудова. Інструменти штучного інтелекту для геоінформаційного моделювання в ArcGIS Pro.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях та їх усний захист; фронтальне опитування; перевірка письмових робіт; виконання курсової роботи та індивідуальний захист курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%); • Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бондаренко Е.Л. Геоінформаційне картографування. – К.: Фітосоціоцентр, 2007. – 272с. 2. Геоінформаційні системи і бази даних: монографія.- Кн.1 / В.І. Зацерковний, В.Г. Бурачек, О.О. Железняк, А.О. Терещенко. – Ніжин: НДУ ім.. М.Гоголя, 2014.-492с. 3. Світличний О.О., Плотницький С.В. Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 295 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).