Методологія і методи наукового дослідження

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у оволодінні здобувачами освіти практичними навичками щодо здійснення науково-дослідної роботи, у процесі якої вони уміли б правильно формулювати проблеми, розробляти та обґрунтовувати шляхи та методи їх ефективного вирішення. Опанування предметом дисципліни сприятиме правильній організації, успішному написанню та захисту магістерської кваліфікаційної роботи за освітньою програмою «Управління установами соціальної сфери» спеціальності 232 «Соціальне забезпечення".
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог Загальні компетентності: ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК 5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК 9. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) ЗК 10. Здатність працювати в команді Фахові компетентності: СК 1. Здатність до використання сучасних теорій, методологій і методів соціальних та інших наук стосовно до завдань фундаментальних і прикладних досліджень у галузі соціального забезпечення. СК 2. Здатність планувати та здійснювати соціальні дослідження з метою виявлення й аналізу соціально значимих проблем і факторів досягнення соціального благополуччя різних груп населення.
Результати навчання: 1. Використовувати сучасні теорії, методологію і методи соціальних та інших наук стосовно до завдань фундаментальних та прикладних досліджень у сфері соціального захисту. 2. Критично оцінювати результати наукових досліджень і різні джерела знань про практики соціальної роботи, формулювати висновки та рекомендації щодо їх впровадження. 3. Проектувати теоретичну модель роботи з об’єктами соціального забезпечення в рамках соціальних служб, організацій, установ. 4. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження. 5. Планувати і проводити наукові дослідження в системі соціального захисту населення та висвітлювати їх результати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Іноземна мова за професійним спрямуванням. Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери. Управлінська практика. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи. Виконання магістерської кваліфікаційної роботи. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Методологія і методи наукового дослідження» є обов'язковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як обов'язкова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати загальні і фахові компетентності, а також опанувати технології та методи наукових досліджень в соціальній сфері. Під час вивчення даної дисципліни студенти отримують знання та навички, зокрема щодо сутності концептуальних засад методології та методів наукових досліджень; пошуку інформації в науковому дослідженні з соціального управління; побудови аргументації в науковому дослідженні.
Опис: Тема 1. Понятійний апарат методології та методів наукових досліджень у соціальному забезпеченні 1. Функції, цілі та поняття науки. 2. Наука, як соціальний інститут, результат, процес. 3. Істинність, обґрунтованість, інтерсуб’єктивність науковості знання: 4. Принцип достатнього обґрунтування 5. Науковий факт, проблема, гіпотеза, теорія. 6. Правила визначення понять, та помилки, що допускаються при їх визначенні. Тема 2. Інформація в наукових дослідженнях з соціального управління 1. Інформаційна складова наукових досліджень в соціальному управлінні 2. Види та джерела наукової інформації 3. Правила роботи з науковими джерелами, побудова картотеки 4. Оформлення списку використаних джерел при написанні наукових робіт Тема 3. Підходи щодо обґрунтування актуальності, формулювання проблеми та теми, гіпотези та іншого понятійного апарату наукового дослідження 1. Визначення актуальності наукового дослідження на основі аналізу наукових джерел 2. Формулювання проблеми як основи наукового дослідження 3. Обґрунтування актуальності проблеми 4. Підходи до формулювання теми дослідження 5. Типологія гіпотези в науковому дослідженні та її формулювання 6. Понятійний апарат наукового дослідження Тема 4. Методологічні підходи до наукового дослідження в соціальному управлінні 1. Поняття методології наукового дослідження 2. Фундаментальна та загальнонаукова методологія дослідження 3. Конкретнонаукова методологія 4. Методологічні принципи та підходи Тема 5. Методи наукового дослідження проблем соціального управління 1. Взаємозв’язок методів з методологією наукового дослідження 2. Теоретичні методи пізнання 3. Методи емпіричного дослідження 4. Психолого-педагогічне обстеження колективу співробітників в установі соціальної сфери 5. Вивчення передового досвіду в системі установ соціальної сфери Тема 6. Характеристика структури та побудови аргументації в науковому дослідженні 1. Аргументація в науковому дослідженні та її побудова 2. Ствердження, доводи і факти, як елементи побудови аргументації 3. Визнання альтернатив у науковому дослідженні та відповідь на них 4. Важливість формулювання та доведення фактів в науковому дослідженні. Тема 7. Магістерська кваліфікаційна науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти з ОП «Управління установами соціальної сфери» спеціальності «Соціальне забезпечення» 1. Загальні вимоги до магістерської кваліфікаційної роботи 2. Етапи та порядок підготовки, виконання, захисту та зберігання магістерських кваліфікаційних робіт 3. Організація підготовки магістерської кваліфікаційної роботи
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи. Методи навчання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи. Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Методи контролю: Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях. Підсумковий контроль: презентація пропозицій до магістерського дослідження.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання тестових завдань- від 0 балів до 12 балів. Виконання практичних завдань- від 0 балів до 40 балів. Виконання контрольної роботи - від 0 балів до 8 балів. Виконання ІНДЗ - від 0 балів до 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Астрелін, І. М., Концевой А. Л., & Концевой, С. А. (2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : НТУУ «КПІ». 2. Білецький, В. С. (2023). Методологія наукових досліджень технічних об'єктів та їх оптимізація. 3. Бірта, Г.О., & Бургу, Ю.Г. (2014). Методологія і організація наукових досліджень. – Київ: Центр учбової літератури. 4. Бруханський, Р. Ф. (2022). Методологія наукових досліджень. Тернопіль : Осадца Ю.В. 5. Важинський, С. Е., & Щербак, Т І. (2016). Методика та організація наукових досліджень : Навчальний посібник. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка. 6. Зацерковний, В. І., Тішаєв І. В.,& В. К. Демидов. (2017), Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя. 7. Карагодіна, О., & Семигіна, Т. (2022). Перші дисертаційні дослідження із соціальної роботи в Україні: критична оцінка. 8. Медвідь, В. Ю., Данько, Ю. І., & Коблянська, І. І. (2020). Методологія та організація наукових досліджень (у структурно логічних схемах і таблицях).Суми: ПФ «Видавництво “Університетська книга”. 9. Семигіна, Т. (2021). Етнографі ні дослідження у соціальній роботі: погляди ззовні та зсередини. Дослідження у соціальній роботі: Антологія [упор. Т. Семигіна]. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. 10. Шейко, В.М., & Кушнаренко, Н.М.(2018). Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник, 6-те вид., перероблене і доповнене . Київ : Знання.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).