Кадрова політика та кадрове планування в установах соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.M.009
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у формуванні комплексу теоретичних знань і практичних навичок щодо розробки та здійснення кадрової політики в установах соціальної сфери, добору та розміщення персоналу, оцінювання та розвитку працівників, а також забезпечення цілеспрямованого та ефективного використання персоналу установи соціальної сфери.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних фахових компетентностей: 1. Здатність аналізувати структуру, механізм функціонування ринку праці, розробляти заходи з його регулювання, визначати психофізіологічні фактори трудової діяльності, розробляти і реалізовувати кадрову політику в контексті розвитку трудового потенціалу. 2. Здатність використовувати сучасні методи та інструменти управління персоналом, здійснювати раціоналізацію трудових процесів, нормування праці, організацію роботи та оплати праці, оцінку і атестацію, аудит і розвиток персоналу, формувати корпоративну культуру для забезпечення ефективного функціонування системи управління персоналом та досягнення цілей установи соціальної сфери.
Результати навчання: 1.Вміти аналізувати процеси функціонування ринку праці, визначати психофізіологічні фактори трудової діяльності, демонструвати знання щодо здійснення ефективної кадрової політики в контексті розвитку трудового потенціалу. 2. Використовувати сучасні методи управління персоналом, оволодіти знаннями щодо особливостей раціоналізації трудових процесів, нормування, організації роботи і оплати праці, вміти проводити оцінку і атестацію, аудит і розвиток персоналу, формувати корпоративну культуру для забезпечення ефективного функціонування системи управління персоналом та досягнення цілей організації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Іноземна мова за професійним спрямуванням. 2. Методологія і методи наукового дослідження. 3. Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери. 4. Цифрові трансформації соціальної сфери. 5. Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери. 6. Професійний супровід людського ресурсу в установах соціальної сфери. 7. Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери. 8. Управлінська практика. 9. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи. 10. Виконання магістерської кваліфікаційної роботи. 11. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Кадрова політика та кадрове планування в установах соціальної сфери» є вибірковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як вибіркова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати індивідуальну освітню траєкторію. Під час вивчення даної дисципліни студенти отримують знання та навички, зокрема щодо концептуальних засад управління персоналом; особливостей формування колективу установи соціальної сфери та її кадрової політики; характеристики кадрового планування в установі соціальної сфери та організації набору та відбору персоналу; особливостей оцінювання та атестації персоналу установи соціальної сфери.
Опис: Тема 1. Управління персоналом як соціальна система в системі менеджменту організацій 1. Управління персоналом як часткова функція менеджменту. 2. Основні поняття теорії управління персоналом. 3. Етапи історичного розвитку управління персоналом. 4. Принципи та методи управління персоналом. 5. Структура персоналу: штатна, організаційна, соціальна, рольова. 6. Чисельність персоналу. 7. Компетентність працівника. Професійна компетентність та професійна придатність. Тема 2. Формування колективу в установі соціальної сфери 1. Колектив як соціальне явище. 2. Формальні та неформальні групи в колективі. 3. Роль менеджера з персоналу у формуванні колективу. 4. Корпоративна культура в системі управління персоналом. 5. Стадії згуртованості колективу. 6. Соціально-психологічні особливості колективу. 7. Соціальний розвиток колективу. Тема 3. Кадрова політика в установах соціальної сфери 1. Суть та елементи кадрової політики. 2. Основні типи кадрової політики. Тема 4. Кадрове планування в установах соціальної сфери 1. Кадрове планування: значення, цілі, задачі, принципи, етапи. 2. Види планування роботи з персоналом. 3. Прогнозування в управлінні персоналом. 4. Визначення потреби підприємства в персоналі. Тема 5. Організація набору та відбору персоналу в установі соціальної сфери 1. Механізм наймання персоналу. Професійна орієнтація та профорієнтаційна робота. 2. Етапи процесу наймання персоналу. 3. Вербування (набір) персоналу. 4. Методи відбору персоналу. 5. Адаптація персоналу, її види та чинники. Тема 6. Оцінювання та атестація персоналу в установі соціальної сфери 1. Ділове оцінювання персоналу: сутність, задачі, види, зміст і методологія. 2. Оцінювання спеціалістів і керівників. 3. Атестація персоналу. Тема 7. Управління процесом вивільнення персоналу в установі соціальної сфери 1. Способи вивільнення персоналу. Організація процесу звільнення. 2. Управління плинністю кадрів на підприємстві. 3. Управління безпекою персоналу.
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи. Методи навчання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи. Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Методи контролю: Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях. Екзаменаційний контроль: письмова складова-виконання тестових завдань екзаменаційного білету; усна складова - індивідуальне і фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів поточного контролю - 40, з них: - оцінка за виконання тестових завдань вд 0 до 14 балів; - оцінка за виконання практичних завдань від 0 до 26 балів. Екзамен- максимум 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Безпалько, О. В., Бергер, А. Д., Березянко, Т. В., Гринюк, Ю. М., Грищенко, Д. Г., Драган, О. І., ... & Чигринець, О. А. (2022). Менеджмент персоналу. Київ: НПП "ЛИНО". 2. Іванова, Н.С. (ed), (2021). Сучасний менеджмент у схемах і таблицях. Частина 1: навчальний посібник. Кривий Ріг : Вид.ДонНУЕТ. 3. Морушко, О. О. (2014) Кадровий менеджмент: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки 4. Пушкар, З. М., & Пушкар, Б. Т. (2017). Кадровий менеджмент: Навчальний посібник. Тернопіль: ФОП Осадца. 5. Шкільняк, М. М. (ed) (2022). Менеджмент персоналу: навчально.-методичний посібник. Тернопіль: ЗУНУ. 6. Шубалог, О. М. (ed). (2023). Управління персоналом : підручник. 2-ге видпння, перероблене і доповнене. Луцьк : ЛНТУ. 7. Балановська, Т. I., Михайліченко, М. В., & Троян, А. В. (2020). Сучасні технології управління персоналом. Київ: ФОП Ямчинський О.В. 8. Сочинська-Сибірцева, І. М., Сторожук, О. В., & Доренська, А. О. (2023). Новітні технології управління персоналом. Кропивницький : ЦНТУ.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).