Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння і реалізація компетентностей, заявлених для даної дисципліни; розуміння сутності організаційної поведінки персоналу та чинників, які впливають на її модифікацію на рівні особи та групи; оволодіння навичками втручання в основні організаційні процеси: управління, прийняття рішень, комунікації, конфліктів тощо; опанування здатності застосовувати основні соціально-психологічні технології з метою підвищення ефективності управлінської діяльності та праці персоналу в організації соціальної сфери.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: • ЗК 6. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). • ЗК 7 Навички міжособистісної взаємодії. • ЗК8. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. • ЗК 10. Здатність працювати в команді.
Результати навчання: • СК 5 Здатність доводити знання та власні висновки до фахівців та нефахівців. • СК 6 Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. • СК 9 Здатність до оцінки процесу і результату професійної діяльності та якості соціальних послуг. • СК 10 Здатність виявляти професійну ідентичність та діяти згідно з цінностями працівника соціальної сфери. • СК 12 Здатність до формування позитивного іміджу професії, її статусу в суспільстві. • СК 14 Здатність до ефективного менеджменту організації у соціальній сфері.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Професійний супровід людського ресурсу в установах соціальної сфери Кореквізити: Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи Управлінська практика Виконання магістерської кваліфікаційної роботи Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: «Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери» передбачає аналіз міждисциплінарної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорій. У курсі розглядаються теми, пов’язані з актуальними аспектами формування й застосування управлінських компетентностей керівника сучасної організації, а також практичного застосування соціально-психологічних технологій в управлінні персоналом та розвитку людського потенціалу в установах соціальної сфери. Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекціях, практичних заняттях, виконання індивідуального завдання. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань має супроводжуватись тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Керівник в організації. Управлінські орієнтації керівників. Технологія розвитку професійно-управлінського самовизначення керівника в організації. Організаційна поведінка: визначення поняття. Моделі організаційної поведінки. Особистість крізь призму індивідуальних факторів, що впливають на організаційну поведінку. Цінності, настанови та мотивація як регулятори поведінки персоналу в організації. Соціально-психологічні процеси в групі. Лідерство та групові явища. Роль команд у функціонуванні організацій. Організаційні процеси. Організаційні конфлікти та роль керівника в їх регулюванні. Комунікація в організації. Принципи і правила професійної етики та ефективного спілкування в системі взаємодій «керівник-підлеглі». Засоби ефективного спілкування з громадянами/клієнтами.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (45%) • підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 45 балів: ППЗ - оцінка за виконання обов'язкових поточних практичних завдань - 30 б. ІНДЗ - оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання - 15 б. Екзаменаційний контроль - 55 балів. Разом за дисципліну - 100. Доповідь - 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування - 2 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення -1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Експрес –опитування - 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. КР №1 - максимальна оцінка становить 15 балів. Кожен студент проводить колезі психологічну діагностику особистісних якостей за наступними методиками: Методика багатофакторного дослідження особистості Р.Кетелла; «Ціннісні орієнтації» М.Рокіча; Методика діагностики міжособистісних відносин Т.Лірі; Визначення спрямованості особистості; Опитувальник для вивчення темпераменту Я.Стреляу. Отримані дані укладаються інтерпретуються, порівнюються із професіограмою управлінця, робляться висновки щодо професійних якостей досліджуваної особи та рекомендації щодо виконання нею управлінської діяльності. Результати дослідження, їх інтерпретація, висновки та рекомендації мають бути оформлені у вигляді письмової роботи, захист якої відбувається на останньому практичному занятті. Критерії оцінювання дослідження: - структура та технічне виконання; - рівень самостійності та глибина осмисленості висновків та рекомендацій; - рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; - вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати та формулювати рекомендації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Власова О.І. Соціальна психологія організацій та управління. Підручник. / О.І. Власова, Ю.В. Никоненко. - К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. – 396с. 2. Жуковська Л. Е. Теорія організацій: навч.посіб. / Л.Е.Жуковська, Є.Г. Борисевич,Є.М. Стрельчук Є. М. – Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова, 2011. -147с. 3. Заболотна В.О. Психологічні основи управління персоналом. Навчальний посібник ХХІ століття/ В.О.Заболотна. – К.: Гнозіс, 2010. – 248 с. 4. Мальська М.П. Менеджмент організацій: теорія та практика. Навчальний посібник./ М.П. Мальська, С.В. Білоус – К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. – 190 с. 5. Мельман В. О. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Соціально- психологічні основи менеджменту» / В. О. Мельман . – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 47 с. 6. Нємцов В.Д. Менеджмент організацій. / В.Д. Нємцов, Л.Є. Довгань, Г.Ф. Сініок.. - К. : ЕксОб, 2002. - 388 c. 7. Психологія праці та інженерна психологія : навчальний посібник для студентів денної і заочної форм навчання спеціальності 053 «Психологія» - 2-ге вид,, перероб. і доп. / укладач О.С. Юрков. – Мукачево: МДУ, 2018 - 187с. 8. Скібіцька Л.І. Антикризовий менеджмент. Навчальний посібник. / Л.І. Скібіцька, В.В. Матвєєв, В.І. Щелкунов, С.М. Подрєза. – К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2017. – 584с. 9. Соціальна психологія організацій. Навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 8. 040201 „Соціологія” освітньо-кваліфікаційного рівня „магістр” та студентів економічних спеціальностей /Укл.: Л.Д. Климанська, М.В. Школяр., В.Є. Савка – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007. – 48с. 10. Соціальний потенціал організацій: конспект лекцій та завдання і вправи для практичних занять для студентів спеціальності 054 «Соціологія» / уклад.: Л.Д. Климанська, М.В. Школяр, С.К. Андрейчук. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 168с. 11. Сучасна технологія оцінювання персоналу та кадрового потенціалу організації і її соціально-психологічний аспект : наук. розробка /В. М. Мартиненко, Ю. Д. Древаль, Ю. В. Конотопцева та ін. – К. : НАДУ, 2013. – 52 с. 12. Технології роботи організаційних психологів / За наук. ред. Л.М. Карамушки. Навчальний посібник / К.: Фірма «ІНКОС», 2005.- 366 c. 13. Byrne Z. Organizational Psychology and Behavior. An Integrated Approach to Understanding the Workplace. Kendall Hunt Publishing; 2 edition, 2019. 584p. 14. Landy Frank J. & Conte Jeffrey M. Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, 5th Edition, 2018, 704p. 15. Lawrence T. B., Phillips N. Constructing Organizational Life. How Social-Symbolic Work Shapes Selves, Organizations, and Institutions. Oxford University Press, 2019. 400 p. 16. Levy P. Industrial/Organizational Psychology. Understanding the Workplace. Worth Publishers. Sixth Edition, 2019. 640 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).