Соціальне управління та соціальне адміністрування

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.M.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доц. Козак М.Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - оволодінні і реалізації компетентностей, заявлених для даної дисципліни; - ознайомленні студентів з науковими знаннями про історію та сучасний стан теоретичних надбань у сфері соціального управління та соціального адміністрування; - отриманні студентами знань щодо теорії та практики управлінської діяльності в установах соціального спрямування; - ознайомленні із основними підходами соціального адміністрування; - отриманні знання про теорію системного управління людьми; - наданні можливості студентам познайомитися з основними засадами профілактики професійного вигорання
Завдання: • Здатність оптимізувати процеси прийняття управлінських рішень у вирішенні питань соціально-економічної допомоги мало захищених категорій населення. • Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. • Здатність до ефективного адміністрування організації у соціальній сфері
Результати навчання: 1.Виявляти потреби різних верств населення та розробляти відповідні програми соціального захисту щодо їх вирішення 2. Вміти планувати і реалізовувати керівництво соціальними закладами на рівні структурних підрозділів та невеликих організацій 3. Обирати оптимальні стилі управлінської діяльності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Іноземна мова за професійним спрямуванням Методологія і методи наукового дослідження Супутні і наступні навчальні дисципліни Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери Управлінська практика
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Соціальне управління та соціальне адміністрування» є вибірковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як вибіркова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати індивідуальну освітню траєкторію. Вивчення дисципліни передбачає осмислення здобувачем освіти ролі управлінської діяльності в успішній реалізації завдань, які стоять перед організаціями соціального спрямування і пізнання алгоритму проведення адміністрування. Вивчення дисципліни передбачає роботу здобувача освіти на лекційних заняттях, та виконання практичних завдань з кожної теми, виконання індивідуального завдання. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань має супроводжуватись тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань
Опис: Теоретико-методичні засади соціального управління. Сучасні підходи до соціального управління Історична ретроспектива розвитку менеджменту як виду соціального управління Етапи розвитку теорії управління, розвиток управлінських шкіл, формування системи управління персоналом, управління людськими відносинами, гуманістичний та органічний підхід до розуміння організації. Основи організаційної поведінки Поняття людина, індивід, особистість. Особистість: сутність, структура, організаційна поведінка. Основні теорії поведінки особистості. Типи поведінки, поняття соціальної поведінки. Теорія системного управління людьми. Маніпулятивна поведінка Стилі управлінської діяльності Поняття адміністративного менеджменту, директивний стиль управління. Демократичний стиль управлінння, партисипативний менеджмент., переваги та недоліки. Ліберальний стиль управління Організаційна сила. Влада і ієрархія . Свобода дій і автономія. Процес прийняття рішень. Соціальне адміністрування. Основні поняття Історичний аналіз розвитку поняття адміністрування Соціальне адміністрування на сучасному етапі. Поняття публічного адміністрування Профілактика професійного вигорання як складова сучасного адміністрування Поняття професійного вигоряння. Причини та наслідки професійного вигорання. Адміністративні методи профілактики вигорання. Організація та забезпечення діяльності територіальної громади у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей Реалізація соціального захисту населення в територіальних громадах. Основні суб»єкти та їх повноваження. Алгоритм створення структурних підрозділів.
Методи та критерії оцінювання: Атестація здобувачів освіти з дисципліни «Соціальне управління та соціальне адміністрування» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи. Методи навчання: • Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи. • Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Методи контролю: • Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях. • Екзаменаційний контроль: письмова складова-виконання тестових завдань екзаменаційного білету; усна складова - індивідуальне і фронтальне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання тестових завдань- від 0 балів до 14 балів. Виконання практичних завдань- від 0 балів до 26 балів. Виконання контрольної роботи - від 0 балів до 30 балів. Виконання ІНДЗ - від 0 балів до 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Тернавська Т.А., Раєвська Я.М., Мельник Ж.В. (2020). Менеджмент соціальної роботи: навчально-методичний посібник для студентів галузі знань 23 Соціальна робота. Кам’янець-Подільський: Видавець Панькова А.С. 262 с Колбіна Л. А. (2017). Менеджмент соціальної роботи : навч. посіб. / Л.А.Колбіна.— Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 406 с Пономарьов О., Чеботарьов М., Харченко А. (2022) Розвиток соціальних систем: публічне управління, менеджмент та адміністрування. Теорія і практика управління соціальними системами (2), 113-122. Теорія соціального управління. Тексти лекцій для студентів спеціальності 028 Менеджмент соціокультурної діяльності, / Укл. : Солдатенко О. І. – Чернігів: Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, 2020. – 104 с. Гаєвський, Б. А. (2012) Соціальне управління : підруч. / Б. А. Гаєвський, О. Б. Гаєвська. — К. :КНЕУ, 2012. — 250
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).