Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.M.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни «Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери» полягає у формуванні комплексу теоретичних знань з питань стратегічного менеджменту, інструментарію, методики розроблення стратегій розвитку організації та набуття практичних вмінь і навичок щодо використання концепції стратегічного управління в діяльності установи соціальної сфери.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти наукового світогляду і знань щодо використання методичного інструментарію стратегічного менеджменту; формування комплексу знань щодо здійснення стратегічного планування, стратегічного аналізу, стратегічного контролю та формування організаційної культури установи соціальної сфери, придатної для реалізації стратегій. Фахові компетентності: 1.Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій для стратегії розвитку установ соціальної сфери, в тому числі у відповідності до визначених цілей діяльності установи соціального захисту та міжнародних і державних стандартів соціальних послуг; 2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими установа соціальної сфери визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.
Результати навчання: 1. Розробляти та впроваджувати програми стратегічного розвитку установ соціальної сфери. 2. Обґрунтовувати та управляти програмами в сфері діяльності установи соціальної сфери. 3. Планувати діяльність соціального закладу в стратегічному та тактичному розрізах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Іноземна мова за професійним спрямуванням. 2. Методологія і методи наукового дослідження. 3. Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери. 4. Цифрові трансформації соціальної сфери. 5. Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери. 6. Професійний супровід людського ресурсу в установах соціальної сфери. 7. Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери. 8. Управлінська практика. 9. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи. 10. Виконання магістерської кваліфікаційної роботи. 11. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери» є вибірковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як вибіркова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати індивідуальну освітню траєкторію. Під час вивчення даної дисципліни студенти отримують знання та навички, зокрема щодо сутності і основного понятійного апарату стратегічного менеджменту; підходи, значення, роль стратегій менеджменту; функціональні та ресурсні стратегії менеджменту в установах соціальної сфери; стратегічне планування в установах соціальної сфери.
Опис: Тема 1. Сутність і основний понятійний апарат стратегічного менеджменту Зміст і завдання курсу. Суть та принципи стратегічного менеджменту. Стратегічні аспекти в управлінні. Роль і важливість стратегічного планування. Система стратегічного управління. Підходи до трактування стратегії. Рівні стратегії. Класифікація управлінських рішень. Критерії оцінювання ефективності стратегічного управління. Загальні засади ефективності в економіці та управлінні. Підходи до ефективності управління. Тема 2. Стратегії менеджменту: підходи, значення і роль Сутність категорії «стратегія». Основні підходи до розуміння стратегії. Стратегія і державне управління. Роль і типи стратегії. Особливості стратегічного мислення. Тема 3. Функціональні та ресурсні стратегії менеджменту в установах соціальної сфери Класифікація стратегій установ соціальної сфери. Система функціональних стратегій установ соціальної сфери. Взаємозв’язок функціональних і ресурсних стратегій в установах соціальної сфери. Види конкурентних стратегій. Тема 4. Основні підходи до розуміння і оцінки середовища функціонування установ соціальної сфери Поняття, методи і прийоми аналізу та прогнозування зовнішнього середовища функціонування установ соціальної сфери. Поняття, методи і прийоми аналізу внутрішнього середовища установ соціальної сфери. Аналіз невизначеності середовища організації. Тема 5. Методичні засади реалізації стратегій менеджменту в установах соціальної сфери Особливості здійснення змін в установах соціальної сфери. Типи змін і особливості їх провадження в установах соціальної сфери. Підходи до впровадження стратегічних змін та напрямки їх проведення в установах соціальної сфери.. Тема 6. Стратегічне планування в установах соціальної сфери. Роль стратегічного планування в управлінні установами соціальної сфери. Типологія стратегічних планів в установах соціальної сфери. Принципи, методологічні засади та етапи стратегічного планування в установах соціальної сфери. Взаємозв’язок стратегічного програмування та планування в установах соціальної сфери Тема 7. Оцінювання та контроль стратегій в установах соціальної сфери Сутність та завдання стратегічного контролю. Етапи стратегічного контролю. Контролінг у стратегічному управлінні установ соціальної сфери. Оцінка виконання стратегії. Методи коригування стратегії
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи. Методи навчання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи. Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Методи контролю: Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях. Екзаменаційний контроль: письмова складова-виконання тестових завдань екзаменаційного білету; усна складова - індивідуальне і фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів поточного контролю - 40, з них: - оцінка за виконання тестових завдань вд 0 до 18 балів; - оцінка за виконання практичних завдань від 0 до 22 бали. Екзамен- максимум 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бровкова, О.Г. (2021). Стратегічний менеджмент. Київ: Центр учбової літератури 2. Буднік, М.М., Невертій, Г.С. & Курилова Н.М. (2020). Стратегічне управління: навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Кондор». 3. Бутко, М.П. (ред.), Дітковська, М.Ю. & Задорожна, С.М. (2016). Стратегічний менеджмент. Київ : Центр учбової літератури. 4. Бутко, М.П., Дітковська, М.Ю., Задорожна, С.М., …& Шевченко, О.М. (2021) Стратегічний менеджмент. Київ: Центр учбової літератури 5. Кайлюк, Є.М., Андрєєва, В.М. & Гриненко В.В. (2010). Стратегічний менеджмент: навчальний посібник. Харків: ХНАМГ, 6. Подольчак, Н.Ю. (2016). Стратегічний менеджмент. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 7. Сумець, О. М. (2021). Стратегічний менеджмент : підручник. Харків : 8. ХНУВС. 8. Тертичка, В. (2017). Стратегічне управління : підручник. Київ : “К.І.С.”.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).