Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.M.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти наукового світогляду і знань щодо використання методичного інструментарію стратегічного менеджменту; формування комплексу знань щодо здійснення стратегічного планування, стратегічного аналізу, стратегічного контролю та формування організаційної культури установи соціальної сфери, придатної для реалізації стратегій.
Фахові компетентності:
1.Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій для стратегії розвитку установ соціальної сфери, в тому числі у відповідності до визначених цілей діяльності установи соціального захисту та міжнародних і державних стандартів соціальних послуг;
2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими установа соціальної сфери визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.
Результати навчання: 1. Розробляти та впроваджувати програми стратегічного розвитку установ соціальної сфери.
2. Обґрунтовувати та управляти програмами в сфері діяльності установи соціальної сфери.
3. Планувати діяльність соціального закладу в стратегічному та тактичному розрізах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Іноземна мова за професійним спрямуванням.
2. Методологія і методи наукового дослідження.
3. Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери.
4. Цифрові трансформації соціальної сфери.
5. Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери.
6. Професійний супровід людського ресурсу в установах соціальної сфери.
7. Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери.
8. Управлінська практика.
9. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
10. Виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
11. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери» є вибірковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як вибіркова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати індивідуальну освітню траєкторію.
Під час вивчення даної дисципліни студенти отримують знання та навички, зокрема щодо сутності і основного понятійного апарату стратегічного менеджменту; підходи, значення, роль стратегій менеджменту; функціональні та ресурсні стратегії менеджменту в установах соціальної сфери; стратегічне планування в установах соціальної сфери.
Опис: Тема 1. Сутність і основний понятійний апарат стратегічного менеджменту
Зміст і завдання курсу. Суть та принципи стратегічного менеджменту. Стратегічні аспекти в управлінні. Роль і важливість стратегічного планування. Система стратегічного управління. Підходи до трактування стратегії. Рівні стратегії. Класифікація управлінських рішень. Критерії оцінювання ефективності стратегічного управління. Загальні засади ефективності в економіці та управлінні. Підходи до ефективності управління.
Тема 2. Стратегії менеджменту: підходи, значення і роль
Сутність категорії «стратегія». Основні підходи до розуміння стратегії. Стратегія і державне управління. Роль і типи стратегії. Особливості стратегічного мислення.
Тема 3. Функціональні та ресурсні стратегії менеджменту в установах соціальної сфери
Класифікація стратегій установ соціальної сфери. Система функціональних стратегій установ соціальної сфери. Взаємозв’язок функціональних і ресурсних стратегій в установах соціальної сфери. Види конкурентних стратегій.
Тема 4. Основні підходи до розуміння і оцінки середовища функціонування установ соціальної сфери
Поняття, методи і прийоми аналізу та прогнозування зовнішнього середовища функціонування установ соціальної сфери. Поняття, методи і прийоми аналізу внутрішнього середовища установ соціальної сфери. Аналіз невизначеності середовища організації.
Тема 5. Методичні засади реалізації стратегій менеджменту в установах соціальної сфери
Особливості здійснення змін в установах соціальної сфери. Типи змін і особливості їх провадження в установах соціальної сфери. Підходи до впровадження стратегічних змін та напрямки їх проведення в установах соціальної сфери..
Тема 6. Стратегічне планування в установах соціальної сфери.
Роль стратегічного планування в управлінні установами соціальної сфери. Типологія стратегічних планів в установах соціальної сфери. Принципи, методологічні засади та етапи стратегічного планування в установах соціальної сфери. Взаємозв’язок стратегічного програмування та планування в установах соціальної сфери
Тема 7. Оцінювання та контроль стратегій в установах соціальної сфери
Сутність та завдання стратегічного контролю. Етапи стратегічного контролю. Контролінг у стратегічному управлінні установ соціальної сфери. Оцінка виконання стратегії. Методи коригування стратегії
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи.
Методи навчання:
Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи.
Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод.
Методи контролю:
Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях.
Екзаменаційний контроль: письмова складова-виконання тестових завдань екзаменаційного білету; усна складова - індивідуальне і фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів поточного контролю - 40, з них:
- оцінка за виконання тестових завдань вд 0 до 18 балів;
- оцінка за виконання практичних завдань від 0 до 22 бали.
Екзамен- максимум 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бровкова, О.Г. (2021). Стратегічний менеджмент. Київ: Центр учбової літератури
2. Буднік, М.М., Невертій, Г.С. & Курилова Н.М. (2020). Стратегічне управління: навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Кондор».
3. Бутко, М.П. (ред.), Дітковська, М.Ю. & Задорожна, С.М. (2016). Стратегічний менеджмент. Київ : Центр учбової літератури.
4. Бутко, М.П., Дітковська, М.Ю., Задорожна, С.М., …& Шевченко, О.М. (2021) Стратегічний менеджмент. Київ: Центр учбової літератури
5. Кайлюк, Є.М., Андрєєва, В.М. & Гриненко В.В. (2010). Стратегічний менеджмент: навчальний посібник. Харків: ХНАМГ,
6. Подольчак, Н.Ю. (2016). Стратегічний менеджмент. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
7. Сумець, О. М. (2021). Стратегічний менеджмент : підручник. Харків : 8. ХНУВС.
8. Тертичка, В. (2017). Стратегічне управління : підручник. Київ : “К.І.С.”.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).