Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.007
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність розробляти і управляти проектами
ЗК 3. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
ЗК 8. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість
ЗК 9. Здатність генерувати нові ідеї (креативність)
Фахові компетентності:
СК 3. Здатність до впровадження методів і технологій інноваційного практикування та управління в системі соціального забезпечення.
СК 8. Здатність оптимізувати процеси прийняття управлінських рішень у вирішенні питань соціально-економічної допомоги мало захищених категорій населення.
СК 9. Здатність до оцінки процесу і результату професійної діяльності та якості соціальних послуг.
СК 14. Здатність до ефективного менеджменту організації у соціальній сфері
Результати навчання: 1. Проектувати теоретичну модель роботи з об’єктами соціального забезпечення в рамках соціальних служб, організацій, установ.
2. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження.
3. Автономно приймати рішення в складних і непередбачуваних ситуаціях.
4. Управляти стратегіями організаційних змін в установах соціальної сфери.
5. Використовувати інноваційні технології інформаційних ресурсів соціальної сфери.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Іноземна мова за професійним спрямуванням.
2. Методологія і методи наукового дослідження.
3. Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери.
4. Цифрові трансформації соціальної сфери.
5. Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери.
6. Професійний супровід людського ресурсу в установах соціальної сфери.
7. Управлінська практика.
8. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
9. Виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
10. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери» є обов'язковою складовою навчального плану для студентів 1-го курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти. Як обов'язкова складова, вивчення дисципліни дозволить студенту сформувати загальні і фахові компетентності, а також опанувати інноваційні підходи до процесів управління, зокрема стратегіями організаційних змін.
Під час вивчення даної дисципліни студенти отримують знання та навички, зокрема щодо сутності концептуальних засад теорії адміністрування; підходів та процесів адміністрування організаційної діяльності; стратегій організаційних змін.
Опис: Тема 1. Історична періодизація розвитку адміністративного менеджменту
Етапи розвитку менеджменту. Виникнення та розвиток теорії адміністрування. Теорія адміністрації А. Файоля. Адміністративна школа менеджменту. Послідовники Файоля та їхні ідеї. Поняття адміністративного менеджменту та його зв'язок з іншими дисциплінами. Поняття, основні елементи та функції адміністрування. Суб'єкти та об'єкти адміністративного управління. Поняття, класифікація та зміст принципів адміністративного управління. Поняття, класифікація та зміст функцій адміністративного управління. Механізм адміністрування установи соціальної фери.
Тема 2. Адміністративні методи управління та способи адміністративного впливу в установах соціальної сфери
Поняття, характеристика та види адміністративних методів управління. Організаційно-адміністративні методи управління. Організаційно-розпорядчі методи. Дисципліна, відповідальність і стягнення в організації. Форми внутрішнього та зовнішнього адміністрування.
Тема 3. Системний підхід в адмініструванні організаційної діяльності в установах соціальної сфери
Поняття та сутність системного підходу. Поняття, основні елементи, властивості системи та їх класифікація. Статика та динаміка систем управління. Бюрократичні системи управління та їхні типи.
Тема 4. Функціональний зміст установи соціальної сфери та адміністрування її функціонування
Процеси та процедури в адмініструванні установи. Адміністрування організації процесу. Моделювання функціонування установи. Адміністративний супровід циклу функціонування установи. Процедурне забезпечення функціонування установи.
Тема 5. Організація процесів праці з управління установою соціальної сфери
Поняття, зміст і специфіка управлінської праці. Поняття, склад і роль адміністрації в установі. Адміністрація та підрозділи установи. Функції адміністрації в установі. Поняття, зміст і види повноважень. Формування складу та змісту повноважень. Ефективність управлінської праці. Делегування повноважень.
Тема 6. Нормативно-методичні форми адміністрування в установах соціальної сфери
Матричне моделювання функціональної взаємодії. Формування змісту положень про підрозділи. Розроблення, погодження та застосування посадової інструкції.
Тема 7. Інформаційні технології, їх використання в управлінні установою соціальної сфери
Поняття та види офісних технологій. Організація робочого місця. Організація електронного документообігу в установі соціальної сфери. Поняття та види інформаційних технологій в управлінні. Єдина інформаційна система соціальної сфери. Роль інформаційних технологій в управлінні.
Тема 8. Стратегії організаційних змін в установах соціальної сфери
Поняття стратегії організаційних змін. Види і характеристика стратегій організаційних змін. Фактори вибору стратегії організаційних змін. Підходи до формування стратегічних планів організаційних змін. Реалізація стратегії організаційних змін.
Тема 9. Аналіз зовнішнього і внутрішнього середовища установи соціальної сфери
Цілі і завдання аналізу зовнішнього середовища організації. Характеристика макрооточення. Аналіз і оцінка внутрішнього середовища організації. Визначення критичних точок організаційного середовища.
Тема 10. Теорія змін як підхід до опису шляхів досягнення стратегічних цілей в стратегічному плануванні
Поняття «Теорія змін»: історія становлення та застосування. Підходи до побудови теорії змін в стратегічному плануванні в установах соціальної сфери. Конструктивні елементи теорії змін. Процес побудови теорії змін.
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, презентацій індивідуальної науково-дослідної роботи.
Методи навчання:
Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, вербальний метод, наочно-візуальні методи.
Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод.
Методи контролю:
Поточний контроль: виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, виконання тестових завдань, участь у дискусіях.
Екзаменаційний контроль: письмова складова-виконання тестових завдань екзаменаційного білету; усна складова - індивідуальне і фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів поточного контролю - 40, з них:
- оцінка за виконання тестових завдань вд 0 до 10 балів;
оцінка за виконання практичних завдань від 0 до 20 балів;
- оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання (розробка стратегії організаційних змін в установах соціальної сфери) від 0 до 10 балів;
Екзамен- максимум 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Галушка, З.І., Антохов, А.А.,Запухляк, В.М., & Старощук, Б.Д., і ін. (2021). Менеджмент і адміністрування : підручник для магістрів. Чернівці: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича.
2. Михаліцька, Н. Я., Верескля, М. Р., & Михаліцький, В. С. (2019). Адміністративний менеджмент: навчальний посібник. Львів: ЛьвДУВС.
3. Монастирський, Г. Л. (2019). Теорія організації. Тернопіль: ТНЕУ.
4. Сумець, О. М. (2021). Стратегічний менеджмент: підручник. Харків: Харківський національний університет внутрішніх справ.
Допоміжна:
1. Britishmba (2023). Стратегії організаційних змін та їх успішна реалізація.
2. Бобровська, О. Ю. (2018). Державне та регіональне управління : навчальний посібник. Дніпро ДРІДУ НАДУ.
3. Гурова, О.О., (2017). Менеджмент організації : навчальний посібник. Харків: ХНАУ.
4. Вороніна, Ю. Є., & Воронина, Ю. Е. (2020). Теорія та практика публічного управління та адміністрування: навчальний посібник. Мелітополь : ТОВ «Колор Принт».
5. Гордієнко, Л.Ю. (2016) Адміністративний менеджмент : навчальний посібник. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця.
6. Дєгтяр, А.О., Дєгтяр, О.А., Калашнікова, Х.І. & Гнатенко, М.К. (2021). Публічне управління та адміністрування : навчальний посібник. Харків : НАУ «ХАІ».
7. Кузнєцов, В. І., Леонтьєва, Л. С., Орлова, Л. М., Конотопов, М. М., Морєва, О. Л., Орєхов, С. А., & Башкатова, Ю. І. (2019). Теорія менеджменту.
8. Михайліцька, Н.Я., Верескля, М.Р. & Михайлицький, В.С. (2019). Адміністративний менеджмент: навчальний посібник. Львів: ДУВС.
9. Монастирський, Г.Л. (2019). Теорія організації: навчальний посібник. Київ: Знання.
10. Селютін, В. М., Яцун, Л. М., Ольшанський, О. В. (2017).Теорія організації : навчальний посібник. Харків : ХДУХТ.
Чайка, Г.Л. & Чайка, О.Г. (2018). Ефективність в управлінні: Навчальний посібник. Київ: Знання
11. Чайка, Г.Л.(2017). Креативність в управлінні: Навчальний посібник. Київ: Знання
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).