Загальна фізика, частина 2
Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.00.O.010
Кількість кредитів: 11.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: доцент Матулка Дарія Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК5. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій.
ЗК6. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення.
ЗК9. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху.
фахові компетентності:
ФК2. Знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів, та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу та аналізу наноматеріалів та вирішення задач прикладної фізики.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: показувати знання в галузі та математики, знання в галузі професійної діяльності, технологій та методів дослідження властивостей речовини і матеріалів. Застосовувати фізичні, математичні та комп’ютерні моделі для дослідження фізичних явищ, приладів і наукоємних технологій. Оцінювати важливість матеріалів для досягнення цілей наукового дослідження в галузі прикладної фізики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити
• Загальна фізика. Механіка
• Лінійна алгебра
• Математичний аналіз
• Звичайні диференціальні рівняння
• Теорія імовірності
Кореквізити
• Загальна фізика, частина 3
• Термодинаміка і статистична фізика
Короткий зміст навчальної програми: Мета та завдання вивчення дисципліни: формування у студентів наукового фізичного світогляду, засвоєння фізичних понять, законів, теорій та напрацювання навичок застосування їх на практиці. Предмет вивчення у дисципліні: будова і властивості матерії, агрегатні стани речовини.
Опис: Тема 1. “Фізичні основи молекулярної фізики та термодинаміки”.
Тема 2. “Ідеальний газ – як модель найбільш простої термодинамічної системи”.
Тема 3. “Основні положення молекулярно-кінетичної теорії ідеальних газів”.
Тема 4. “Основні поняття і терміни, що використовуються в статистичній фізиці”.
Тема 5. “Рівноважний розподіл молекул ідеального газу за швидкостями – розподіл Максвелла”.
Тема 6. “Розподіл Больцмана”
Тема 7. “Явища переносу в ідеальних газах”.
Тема 8. “Реальні гази”.
Тема 9. “Перший закон термодинаміки”.
Тема 10. “Теплоємність ідеальних газів.”
Тема 11. “Робота ідеального газу під час здійснення ізопрцесів”.
Тема 12. “Другий закон термодинаміки. Теплові машини”.
Тема 13. “Статистичний характер другого закону термодинаміки”.
Тема 14. “Третій закон термодинаміки. Темодинамічні потенціали”.
Тема 15. “Елементи фізики рідин”
Тема 16. “Елементи фізики твердого тіла”
Тема 17. “Фазові переходи”.
Тема 18. “Розчини і сплави”.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль (40 %): опитування на практичних заняттях, контрольні роботи;
• підсумковий контроль (60%, екзамен): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок:
Теоретичні питання мають на меті перевірку навичок студентів щодо розуміння тео-ретичного матеріалу. Відповідь по-можливості має бути повною та аргументованою.
• Максимальну кількість балів (мкб) за питання отримує студент, що повністю висвітлив питання;
• 70-90 % від мкб – питання в цілому висвітлене, але є незначні неточності або інші недолі-ки;
• 50-70 % від мкб – відповідь на питання дано не в повному обсязі і/або є суттєві помилки;
• 30-50 % від мкб– зроблена спроба відповісти на питання, але зроблено грубі помилки і/або питання в цілому не висвітлене. Такої ж оцінки заслуговуватиме студент, якщо він робить неправильні висновки на основі логічних припущень, що містять правильні міркування;
• 10-30 % від мкб– зроблена невдала спроба відповісти на питання, лише окремі міркування і /або формули є вірними;
• 0 балів – жодна з записаних формул не має стосунку до даного питання, всі міркування є помилковими, або цілковито відсутні.
Задачі мають на меті перевірку навичок студентів у практичному розв’язуванні фізичних за-дач. Задачі потрібно розв’язати з максимально можливим поясненням і, якщо в цьому є потре-ба, з рисунком.
• максимальну кількість балів (мкб) отримує студент, що повністю розв’язав задачу;
• 70-90 % від мкб виставляється за розв’язану задачу, в якій є незначні неточності;
• 50-70 % від мкб – при розв’язанні допущено помилку(и), що вплинуло на результат, але підхід до розв’язання був правильним;
• 30-50 % від мкб – зроблена спроба розв’язати задачу, але зроблено грубі помилки і резуль-тат невірний;
• 10-30 % від мкб – зроблена невдала спроба розв’язати задачу і записано одна або кілька правильних формул, що мають відношення до даної задачі;
• 0 балів – жодна з записаних формул не має відношення до даної задачі, або студент навіть не зробив спроби розв’язати запропоновану задачу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Лабораторний практикум з фізики. Ч.1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008р.
2. Лопатинський І.Є., Зачек І.Р., Середа В.М., Крушельницька Т.Д., Українець Н.А. Збірник задач з фізики. – Львів: Видавництво НУ “ЛП”, 2003.– 124 с.
3. Гаркуша І.П. Збірник задач з фізики: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 1995. – 334с.
Рекомендована література
Базова
1. Галущак М.О., Фреїк Д.М.. Курс фізики. Основи молекулярної фізики та термодинаміки. К. 1СДОУ, 1993. – 240 с.
2. Дутчак Я.Й., Якібчук П.М. Молекулярна фізика. - К.: НМКВО, 1991.
3. Дущенко В.П., Кучерук І.М. Загальна фізика. Фізичні основи механіки. Молекулярна фізика і термодинаміка. – К. : Вища школа, 1993. – 431с.
4. Бушок Г.Ф., Венгер Э.Ф. Курс фізики. У 3 кн. Кн.1. Фізичні основи механіки. Молекулярна фізика і термодинаміка: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2002. – 375 с.
5. Курс фізики. Підручник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, І.М Кравчук та інші. – Львів: Афіша, 2003. – 376 с.
Допоміжна
1. Гапчин Б.М., Дутчак Я.Й., Френчко В.С. Молекулярна фізика. Лабораторний практикум. Львів. Світ, 1990.
2. Заг. фізика. Збірник задач. За загальною редакцією І.Г.І орбачука: - Київ "Вища школа", 1993р. 360с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).