Фізичні основи створення сучасних матеріалів

Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.02.E.062
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: канд. техн. наук, доцент Кондир Анатолій Іванович.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • вміти аналізувати структуру та фазовий склад матеріалів й оцінювати властивості металевих і неметалевих матеріалів, визначати можливе призначення матеріалів за їхніми властивостями, проводити порівняльну оцінку матеріалів за комплексом властивостей; • володіти структурними методами дослідження матеріалів; • володіти вміннями систематизувати дані про будову і властивості різноманітних конструкційних і функціональних матеріалів і умовами їхнього раціонального застосування. • мати уявлення про вплив зовнішніх чинників і умов експлуатації на деталі машин і елементи конструкцій різного призначення, методи призначення матеріалів для виготовлення виробів за наперед заданим комплексом фізичних, хімічних і технологічних властивостей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: механіка, електрика і магнетизм, статистична фізика і термодинаміка, хімія; кореквізити: сучасні методи фізичних досліджень, фізика твердого тіла, наноматеріалознавство, виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи, науково-дослідний практикум, фізика і технологія наносистем.
Короткий зміст навчальної програми: Класифікація основних груп конструкційних і функціональних матеріалів. Фізико-хімічні закономірності процесів, які мають місце під час технологічних способів обробки, що формують структуру матеріалів. Будова, властивості матеріалів на різних етапах утворення їхньої структури. Основні фізичні, хімічні, механічні і технологічні властивості матеріалів. Засади вибору матеріалів і раціонального їхнього використання у виробах.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з виконання індивідуальних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%); • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (50+ 10 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Технологія конструкційних матеріалів та матеріалознавство. Практикум: Навчальний посібник/ В. Попович, А. Кондир, Е. Плешаков та ін. ? Львів, Світ, 2009. ? 552 с. 2. Металознавство та термічна обробка./ Під. ред. О.М. Бяліка: Підручник для студентів вищих навч. закл. – К: Вища шк., 2008. – 384 с. 3. Махорт А.В., Чумак М.Г. Термічна обробка металів: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002. – 512 с. 4. Дяченко С.С., Дощечкіна І.В., Мовлян А.О., Плешаков Е.І. Матеріалознавство. – Харків: ХНАДУ, 2007. – 440 с.