Фізика конденсованих систем
Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.02.E.061
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: доцент Бордун Ігор Михайлович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати основи кристалографії, що включає в себе освоєння перетворень симетрії та теорії груп, визначити елементи симетрії кристалічних структур;
• мати основні поняття про теплові, механічні, пружні, електричні, магнітні та оптичні властивості речовини у кристалічному та некристалічному стані;
• для кристалічних матеріалів розрізняти особливості металів, напівпровідників та діелектриків, а також надпровідного стану речовини;
• вміти визначити теплові, механічні, електричні та магнітні властивості матеріалів, досліджувати їх макро- і мікроструктуру;
• за зміною фізичних властивостей оцінювати дефектність кристалів, використовувати особливості металів, напівпровідників та діелектриків при дослідженні нових матеріалів та сполук.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
- механіка,
- диференціальні рівняння,
- основи векторного і тензорного аналізу.
кореквізити:
- квантова механіка.
Короткий зміст навчальної програми: Кристали та кристалічний стан. Сингонії. Структура кристалів. Симетрія кристалів Основні поняття теорії груп. Методи вивчення кристалічної структури. Типи зв'язків у кристалах Дефекти у кристалах Фонони і коливання гратки. Спектр коливань. Теплові властивості кристалів. Механічні та пружні властивості твердих тіл. Електронні стани в кристалах. Електричні властивості твердих тіл. Зв’язок зонної структури і провідності. Види провідності і носії заряду. Надпровідність. Магнітні властивості твердих тіл.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль (40 %): опитування на лабораторних та практичних заняттях, захист звітів, контрольні роботи;
• підсумковий контроль (60%, екзамен): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Болеста І.М. Фізика твердого тіла. — Львів: Видавничий центр ЛНУ ім.І.Франка, 2003. — 480 с.
2. Структура і фізичні властивості твердого тіла: Лабораторний практикум. /За ред. Л.С.Палатника. — К.: Вища школа, 1992. — 311 с.
3. Задачи по физике твердого тела. /Под ред. Г.Дж.Голдсмида. — М.: Наука, 1976. — 432 с.