Теоретична механіка, частина 1
Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Теоретична механіка, частина 1
Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.012
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Кузьо Ігор Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Оволодіти основними теоремами і рівняннями теоретичної механіки. Набути навики в застосуванні рівнянь механіки для розв’язання конкретних задач, які виникають при розрахунках механізмів будівельних та механічних конструкцій. Закласти фундамент наукових знань для вивчення інших інженерних дисциплін, спеціальних курсів.
Для фахівців-механіків та машинобудівників теоретична механіка дає методику розрахунків механічних конструкцій при різних силових факторах.
В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати та вміти використовувати закони, теореми та принципи класичної механіки.
Особлива увага звертається на використання відповідних законів збереження певних і конкретних механічних величин.
Підготовлений фахівець повинен вміти застосувати положення теоретичної механіки в наукових дослідженнях і для розв’язання практичних інженерних задач, проводити статичний і динамічний розрахунок машинобудівельних конструкцій, машин і механізмів.
Результати навчання: 1.Знання і розуміння засад технологічних, фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі.
2.Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку.
3.Здійснювати інженерні розрахунки для вирішення складних задач і практичних проблем у галузевому машинобудуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Переквізити:
-математика;
-фізика;
-інформатика
Кореквізити:
-опір матеріалів;
-теорія механізміві машин, деталі машин
Короткий зміст навчальної програми: Розділ «Статика».
1.Система збіжних сил.
2.Момент сили.
3.Теорія пар сил.
4.Зведення довільної системи сил до завданого центра.
5.Система сил, довільно розміщених на площині. (Довільна плоска системи сил).
6.Тертя
7.Довільна просторова система сил.
8.Центр системи паралельних сил.
Розділ «Кінематика»
1.Кінематика точки.
2.Кінематика твердого тіла.
3.Плоскопаралельний (плоский) рух твердого тіла.
4.Сферичний рух твердого тіла.
5.Складний рух точки.
Розділ «Динаміка»
1.Динаміка вільної матеріальної точки.
2.Динаміка невільної матеріальної точки.
3.прямолінійні коливання матеріальної точки.
4.Вступ до динаміки механічної системи.
5.Геометрія мас.
6.Загальні теореми динаміки.
7.Теорема про зміну моменту кількості руху.
8.Теорема про зміну кінетичної енергії.
9.Принципи механіки.
10.Принципи можливих переміщень.
11.Загальне рівняння динаміки.
12.Рівняння Лангранжа II роду.
Опис: Лекційні заняття.-60 год
1 семестр
Розділ «Статика»
1.Система збіжних сил
2.Момент сили.
3.Теорія пар сил.
4.Зведення довільної системи сил до заданого центра.
5.Система сил, довільно розміщених на площині. (Довільна плоска система сил).
6.Тертя.
7.Довільна просторова система сил.
8.Центр системи паралельних сил.
Розділ «Кінематика».
1.Вступ до кінематики.Основні поняття і визначення.
2.Кінематика точки.
3.Кінематика твердого тіла.
4.Плоскопаралельний (плоский) рух твердого тіла.
5.Сферичний рух твердого тіла.
6.Складний рух точки.
Розділ «Динаміка».
1.Вступ до динаміки. Закони динаміки. Основні поняття динаміки. Закони Нютона (основні закони динаміки).
2.Динаміка вільної матеріальної точки.
3.Динаміка невільної матеріальної точки.
4.Прямолінійні коливання матеріальної точки.
5.Вступ до динаміки механічної системи.
6.Геометрія мас
7.Загальні теореми динаміки
8.Теорема про зміну моменту кількості руху.
9.Теорема про зміну кінетичної енергії.
10.Принципи механіки.
11.Принцип можливих переміщень.
12.Загальне рівняння динаміки.
13.Рівняння Ланграджа II роду.
Практичні (семінарські) заняття- 30 год.
Лабораторні заняття 15 год.
Самостійна робота 135 год.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1.Захист розрахунково-графічних робіт в усній формі опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи.
2.Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі проведенням контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту.
3.Захист звітів до лабораторних робіт.
4.Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
5.проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої грунтуються на змусті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК)
Захист розрахунково-графічних та лабораторних робіт опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи (20 балів).
Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі проведенням контрольного заходу за тематикою роботиу вигляді тесту (10 балів)
Разом за ПК -30 балів.
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента- 60 балів
Усна компонента – 10 балів
Разом за дисципліну- 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література (базова)
1. Кузьо І.В., Зінько Я.А., Ванькович Т.-Н.М. та ін. Теоретична механіка. Підручник для студентів Вищих навч. Закл. Харків, Фоліо. 2017. 780 с.
2. І.В. Кузьо, Т.-Н.М. Ванькович, Я.А. Зінько. Теоретична механіка. Статика.Кінематика. Навчальний посібник. ¬ Львів: «Растр-7», 2010.-324 с.
3. І.В. Кузьо, Т.-Н.М. Ванькович, Я.А. Зінько, М.В. Боженко. Теоретична механіка. Динаміка твердого тіла. Принципи механіки: Навчальний посібник/. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2009.- 132 с.
4. І.В. Векерик, І.В, Кузьо, І.П. Смерека, Л.М. Рижков, М.В. Лисканич, І.В. Цідило. Альбом з теоретичної механіки. Частина друга.Динаміка. Навчально-наочний посібник. -Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2012.-57 с.
5. І.В. Векерик, І.В, Кузьо, І.П. Смерека, К.Г. Левчк, М.В. Лисканич, І.В. Цідило. Альбом з теоретичної механіки. Частина перша Статика. Кінематика: Навчально- наочний посібник.- Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2008. -80 с. ISBN978-611-7009-02-02.
6. І.В. Векерик, І.В, Кузьо, К.Г. Левчк, І.В. Цідило Теоретична механіка. Статика: підручник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2015. – 326 с.
7. Теоретична механіка: ЗЩбірник задач / О.С. Апостолюк, В.М. Воробйов, Д.І. Ільчишина та ін.; За ред. М.А. Павловського. ¬ К.: Техніка, 2007. ¬400 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).