Деталі машин, частина 1
Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.030
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Малащенко Володимир Олександрович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів вищої освіти наступних компетентностей у відповідності з ОПП:
загальні компетентності:
здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; здатність до застосування знань на практиці; здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел та використовувати інформаційні і комунікаційні технології; підвищення потенціалу що до подальшого навчання (ЗК 1,2,4,10);
фахові компетентності:
здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп'ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування.. (ФК1);
здатність застосовувати фундаментальні наукові факти, концепції, теорії, принципи для розв’язування професійних задач і практичних проблем галузевого машинобудування (ФК2).
здатність використовувати комп‘ютеризовані системи проектування для вирішення прикладних завдань (ФК5).
Результати навчання:
РН1. Знання і розуміння засад фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі
РН2. Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку.
РН4. Здійснювати інженерні розрахунки для вирішення складних задач і практичних проблем у галузевому машинобудуванні.
РН6. Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її.
РН14. Розробляти деталі та вузли машин із застосуванням систем
автоматизованого проектування.
;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
1. Математика
2 Інженерна графіка
3 Теоретична механіка
4 ТММ
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
1. Технологія машинобудування
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Деталі машин» передбачає вивчення здобувачами освіти загальних питань розрахунку і конструювання деталей машин і складальних одиниць загального призначення. Розрахунки деталей виконуються за механічними критеріями роботоздатності для забезпечення надійності їх роботи. Передбачається ознайомлення здобувачів освіти з питаннями стандартизації та уніфікації деталей, комп‘ютерними методами проектування і сучасними тенденціями машинобудування, знання яких потрібні для подальшого вивчення спеціальних дисциплін..
Опис: РОЗДІЛ 1. Основи проектування машин.
Тема. Основи конструювання деталей і машин.
Вступ. Задачі курсу “Деталі машин”. Тенденції розвитку машинобудування. Етапи конструювання машин.
Тема. Розрахунки при проектуванні машин.
Навантаження в машинах. Типові режими навантаження. Вибір допустимих напружень і коефіцієнтів запасу міцності.
РОЗДІЛ 2. Розрахунок і конструювання механічних передач.
Тема. Механічні передачі. Призначення і класифікація передач. Силові і кінематичні співвідношення в передачах.
Тема. Фрикційні передачі та варіатори.
Загальні відомості, класифікація, матеріали і допустимі напруження. Розрахунок на міцність і конструювання фрикційних передач.
Тема. Циліндричні зубчасті передачі.
Розрахунок на контактну міцність (на контактну витривалість і на контактну міцність при дії максимального навантаження). Розрахунок зубців на міцність при згині (на витривалість при згині і на міцність при згині максимальним навантаження). Проектний розрахунок зубчастої передачі..
Тема. Конічні зубчасті передачі.
Загальні відомості, класифікація, конструкції, геометричні параметри коліс. Заміна конічної зубчастої передачі еквівалентною циліндричною.
Тема. Черв’ячні передачі.
Загальні відомості, класифікація, конструкції і матеріали, геометричні параметри деталей черв’ячних передач.Розрахункове навантаження.
Тема. Пасові передачі.
Загальні відомості, класифікація, конструкції і матеріали елементів пасових передач (пасів, шківів, натяжних пристроїв).
Тема. Передачі гвинт-гайка.
Загальні відомості, конструкції, співвідношення між силами.
РОЗДІЛ 3. Осі, вали та підшипники.
Тема. Осі і вали.
Загальні відомості, класифікація, конструкції, матеріали і допустимі напруження. Орієнтовний розрахунок і конструювання валів. Перевірні розрахунки валів: на статичну міцність, від втомленості. Розрахунок валів на жорсткість і на коливання. Особливості розрахунків осей.
Тема. Підшипники кочення.
Тема. Підшипники ковзання.
Загальні відомості, класифікація, конструкції, матеріали, мащення і режими роботи. Перевірні розрахунки підшипників.
РОЗДІЛ 4. З’єднання
Тема З’єднання деталей машин. Класифікація. Шпонкові з’єднання. Загальні відомості, класифікація, матеріали і допустимі напруження. Конструкції і розрахунок ненапружених і напружених шпонкових з’єднань.
Тема. Нарізеві (болтові) з’єднання.
Загальні відомості, класифікація і параметри різьби, конструкції різьбових з’єднань і деталей.
Тема. Зубчасті (шліцові) і штифтові з’єднання.
Шліцеве з’єднання: загальні відомості, конструкції і розрахунок на зминання і спрацювання.
Методи та критерії оцінювання: Контроль підготовленості до лабораторних занять.
Захист звітів лабораторних робіт.
Контроль знань на практичних заняттях.
Контроль виконання завдань самостійної роботи.
Захист курсового проекту роботи. Залік
Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка 100 балів
Поточний контроль 20 балів
1. Лабораторні заняття 10
2. Практичні заняття 10
3. РГР
Екзаменаційний контроль 80 балів
1. Тестовий контроль 70
2. Усна компонента 10
Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 3.1. Література до теоретичного курсу
1. Курмаз Л.В. Основи конструювання деталей машин. – Харків: Підручник НТУ “ХПІ”, 2010. – 532 с.
2. Павлище В.Т. Основи конструювання та розрахунок деталей машин. Львів, Афіша, 2003, - 557 с.
3.2 Література до практичних занять
3. Малащенко В.О., Павлище В.Т. Деталі машин. Збірник завдань та прикладів розрахунків. Львів, 1999, 117 с.
4. Малащенко В.О. Муфти приводів. – Львів: НУЛП, 2009. – 216 с.
5. Павлище В.Т., Данило Я.Я. Різьби, різьбові з’єднання та кріпильні деталі: Довідник. – Львів: Інтелект-Захід, 2001. – 239 с.
6. Павлище В.Т. Підшипники кочення. – Львів: Інтелект-Захід, 2001. – 148 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).