Процеси та апарати переробних і харчових виробництв

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.03.E.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: доцент Майструк Володимир Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни „Процеси та апарати переробних і харчових виробництв” - вивчення фізичної суті явищ, що cтверджують даний процес, умов і законів, яким відповідають дані явища, вивчити конструкцію типової апаратури, навчити студентів методам розрахунку апаратури, її будови і конструюванню, дати студенту необхідні знання для формування у них наукового мислення, що дозволяє об’єднати виробничу діяльність з науково-технічними розробками.
Завдання: Здатність до абстрактного мислення. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп'ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування. Здатність застосовувати фундаментальні наукові факти, концепції, теорії, принципи для розв’язування професійних задач і практичних проблем галузевого машинобудування. Здатність втілювати інженерні розробки у галузевому машинобудуванні з урахуванням технічних, організаційних, правових, економічних та екологічних аспектів за усім життєвим циклом машини: від проектування, конструювання, експлуатації, підтримання працездатності, діагностики та утилізації. Здатність оцінювати техніко-економічну ефективність типових систем та їхніх складників на основі застосування аналітичних методів, аналізу аналогів та використаннядоступних даних. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору конструкційних матеріалів, обладнання, процесів та поєднувати теорію і практику для розв'язування інженерного завдання. Здатність реалізовувати творчий та інноваційний потенціал у проектних розробках в сфері галузевого машинобудування. Здатність проектувати обладнання переробних і харчових виробництв із використанням комп‘ютерних програм.
Результати навчання: Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку. Здійснювати інженерні розрахунки для вирішення складних задач і практичних проблем у галузевому машинобудуванні. Аналізувати інженерні об’єкти, процеси та методи. Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її. Обирати і застосовувати потрібне обладнання, інструменти та методи. Розуміти проблеми охорони праці та правові аспекти інженерної діяльності у галузевому машинобудуванні, навички прогнозування соціальних й екологічних наслідків реалізації технічних завдань. Уміти обґрунтовано проводити вибір та застосування засобів технологічного оснащення обладнання переробних і харчових виробництв. Знання інженерних методів розрахунку та вибору, сфери застосування класичних та новітніх конструкцій машин, складальних вузлів, механізмів, деталей, технологічних процесів, що використовуються в переробних і харчових виробництвах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Математика Теоретична механіка
Короткий зміст навчальної програми: В даному курсі вивчаються загальні закономірності процесів, принципи моделювання та розрахунку процесів та апаратів переробної і харчової галузі, а також розгляд питань інтенсифікації типових процесів, їх оптимізація.
Опис: Класифікація процесів. Основне рівняння гідростатики. Закон Паскаля. Рівняння Бернуллі як закон збереження енергії потоку. Гідравлічні машини. Переміщення рідин. Переміщення та стиснення газів. Розділення неоднорідних систем. Методи розділення. Відстоювання. Фільтрування. Мембранне розділення. Теплові процеси. Основні закономірності теплопередачі. Апаратура для нагрівання та охолодження продуктів. Методика розрахунку основних параметрів теплообмінників. Випарювання. Основи процесу. Розрахунок випарних апаратів. Конденсація. Розрахунок конденсаторів. Масообмінні процеси. Основи масопередачі. Дифузія. Масовіддача та масопередача. Властивості вологого повітря. Сушіння. Варіанти процесу. Основи розрахунку сушарок. Сорбційні процеси. Абсорбція. Адсорбція. Апаратура для здійснення процесів. Розрахунок сорбційних апаратів. Перегонка. Основні положення перегонки. Ректифікація. Види ректифікації. Аналіз роботи ректифікаційних установок. Кристалізація та розчинення. Основи теорії кристалізації. Розрахунок апаратури для кристалізації. Екстрагування в системі тверде тіло - рідина, рідина-рідина. Будова екстракторів. Механічні процеси. Класифікація. Подрібнення та сортування. Пресування та гранулювання. Місце наведених процесів у харчових технологіях.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у здобувачів освіти відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до лабораторних робіт та практичних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з тестових завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Лабораторні роботи - max 10 балів; Практичні заняття - max 10 балів; Тести ВНС - max 10 балів; Екзаменаційний контроль: Письмова компонента - max 60 балів; Усна компонента - max 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Процеси і апарати харчових виробництв (за ред. Малежика І.Ф). – К.: НУХТ, 2003. – 400 с. 2. Паламарчук І.П., Берник П.С., Стоцько З.А., Яськов В.В., Зозуляк І.А. “Механічні процеси та обладнання переробного та харчового виробництва” Навчальний посібник. – м. Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”. 2004 – 372с. 3. Берник П.С., Паламарчук І.П., Стоцько З.А., Яськов В.В., Зозуляк І.А. “Тепломасообмінні процеси та обладнання переробного та харчового виробництва” Навчальний посібник. – м. Львів: Видавництво “Бескид Біт. 2006 – 368с. 4. Процеси та апарати харчових виробництв. Збірник задач (під ред. Стабникова В.М.). – К.: Вища школа, 1986.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Процеси та апарати переробних і харчових виробництв (курсова робота)

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.03.E.044
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: к.т.н., доц., Майструк Володимир Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення фізичної суті явищ, що cтверджують даний процес, умов і законів, яким відповідають дані явища, вивчити конструкцію типової апаратури, навчити студентів методам розрахунку апаратури, її будови і конструюванню, дати студенту необхідні знання для формування у них наукового мислення, що дозволяє об’єднати виробничу діяльність з науково-технічними розробками
Завдання: Здатність до абстрактного мислення. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп'ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування. Здатність застосовувати фундаментальні наукові факти, концепції, теорії, принципи для розв’язування професійних задач і практичних проблем галузевого машинобудування. Здатність втілювати інженерні розробки у галузевому машинобудуванні з урахуванням технічних, організаційних, правових, економічних та екологічних аспектів за усім життєвим циклом машини: від проектування, конструювання, експлуатації, підтримання працездатності, діагностики та утилізації. Здатність оцінювати техніко-економічну ефективність типових систем та їхніх складників на основі застосування аналітичних методів, аналізу аналогів та використаннядоступних даних. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору конструкційних матеріалів, обладнання, процесів та поєднувати теорію і практику для розв'язування інженерного завдання. Здатність реалізовувати творчий та інноваційний потенціал у проектних розробках в сфері галузевого машинобудування. Здатність проектувати обладнання переробних і харчових виробництв із використанням комп‘ютерних програм.
Результати навчання: Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку. Здійснювати інженерні розрахунки для вирішення складних задач і практичних проблем у галузевому машинобудуванні. Аналізувати інженерні об’єкти, процеси та методи. Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її. Обирати і застосовувати потрібне обладнання, інструменти та методи. Розуміти проблеми охорони праці та правові аспекти інженерної діяльності у галузевому машинобудуванні, навички прогнозування соціальних й екологічних наслідків реалізації технічних завдань. Уміти обґрунтовано проводити вибір та застосування засобів технологічного оснащення обладнання переробних і харчових виробництв. Знання інженерних методів розрахунку та вибору, сфери застосування класичних та новітніх конструкцій машин, складальних вузлів, механізмів, деталей, технологічних процесів, що використовуються в переробних і харчових виробництвах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математичний аналіз; Фізика; Деталі машин;
Короткий зміст навчальної програми: Знати основи розрахунку основних видів апаратури для харчових технологій; Вміти обґрунтувати оптимальний вибір апаратури для здійснення типових процесів.
Опис: Розрахунок апаратури для нагрівання та охолодження продуктів; розрахунок випарних апаратів; розрахунок сушарок; розрахунок сорбційних апаратів; розрахунок ректифікаційних установок
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у здобувачів освіти відбувається за такими методами: 1. Захист звітів з курсових робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення розрахунків.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з курсових робіт, (30%) підсумковий контроль (70 %, контрольний захід): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основные процессы и аппараты химической технологии. /Пособие по проектированию под ред. Ю.М.Дытнерского, М.: Химия, 1991, 496 с. 2. Проектирование процессов и аппаратов пищевых производств. Под ред. В.Н.Стабникова. – К.: Вища школа, 1982. – 199 с. 3. Гребенюк С.М. Технологическое оборудование сахарных заводов. – М.: Легкая и пищевая промышленность, 1983. – 520с. 4. Кавецкий Г.Д., Королев А.В. Процессы и аппараты пищевых производств. – М.: Агропромиздат, 1991. – 432 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).