Конструкція та динаміка силових агрегатів

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.07.E.078
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: Орест ГОРБАЙ, професор, д.т.н.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання «Конструкція та динаміка силових агрегатів» є набуття студентами знань і практичних навиків будови та конструктивних особливостей силових агрегатів колісної і гусеничної техніки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральних: 1. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі конструкції та динаміки силових агрегатів ТЗ, обґрунтовувати і приймати рішення у різних практичних ситуаціях або у процесі навчання, що передбачає застосування сучасних інформаційних технологій, досягнень науки у діагностиці. Загальних: 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2). 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК4). 3. Навички використання інформаційних і комунікацій¬них технологій (ЗК10). Фахових: 1. Базові знання в галузі конструкції та динаміки силових агрегатів ТЗ, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін (ФК2). 2. Базові знання основних довідко¬вих матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі конструкції силових агрегатів ТЗ (ФК4). 3. Здатність складати, оформлювати і оперувати доку¬мен¬тацією при аналізі конструкції та динаміки силових агрегатів (ФК5). 10. Вміння виконувати розрахунок двигунів і коробок передач ТЗ (ФКС10).
Результати навчання: РН1 - Знання і розуміння засад технологічних, фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі. РН5 - Аналізувати інженерні об’єкти, процеси та методи. РН6 - Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її. РН12 - Застосовувати засоби технічного контролю для оцінювання параметрів об'єктів і процесів у галузевому машинобудуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка. Гідравліка, гідро- та пневмопривод. Системи колісних та гусеничних машин. Конструкція автомобілів і тракторів. Конструювання і розрахунок автомобілів. Прикладна теорія автомобілів.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних знань та практичних умінь в галузі конструкції та динаміки силових агрегатів ТЗ.
Опис: Загальні відомості про автомобільні двигуни. Принцип дії і основні поняття, пов'язані з роботою поршневих двигунів. Короткий історичний огляд розвитку ДВЗ. Класифікація автомобільних ДВЗ. Режими роботи автомобільних ДВЗ. Термодинамічні цикли поршневих двигунів. Загальні відомості про цикли. Види термодинамічних циклів поршневих двигунів. Показники термодинамічних циклів. Термодинамічні цикли поршневих ДВЗ з наддувом. Робочі тіла в ДВЗ, їх властивості та реакції згоряння. Робочі тіла в ДВЗ. Палива та їх властивості. Рідкі палива. Газові палива. Кількість свіжого заряду і продуктів згоряння. Двигуни, що працюють на газовому паливі. Елементарний склад паливних газів. Залежності молярних теплоємностей газів від температури. Дійсні цикли автомобільних двигунів. Загальні відомості про дійсні цикли ДВЗ. Процес впуску. Особливості процесу впуску. Параметри процесу впуску. Вплив різних факторів на коефіцієнт наповнення. Особливості газообміну в двотактних двигунах. Процес стиску. Роль і місце процесу стиску в робочому циклі. Теплообмін у процесі стиску. Розрахунок процесу стиску. Процеси сумішоутворення і згоряння. Сумішоутворення в газових і бензинових двигунах. Сумішоутворення в дизелях. Основи згоряння паливноповітряних сумішей. Запалювання. Розповсюдження полум'я. Дисоціація газів. Процес згоряння в ДВЗ з іскровим запалюванням. Перша фаза згоряння. Друга фаза згоряння. Третя фаза згоряння. Фактори, що впливають на процес згоряння в двигунах з іскровим запалюванням. Основні порушення нормального згоряння в двигунах з іскровим запалюванням. Процес згоряння в дизелях. Перша фаза згоряння. Друга фаза згоряння. Третя фаза згоряння. Четверта фаза згоряння. Фактори, що впливають на процес згоряння в дизелях. Процеси розширення і випуску. Процес розширення. Теплообмін між робочим тілом і стінками циліндра. Процес випуску. Показники робочого циклу двигуна. Індикаторні показники робочого циклу. Механічні втрати. Ефективні показники двигуна. Вплив різних факторів на ефективні показники двигунів. Питомі показники двигуна Гібридний привід. Класифікація гібридних авто. М'які, паралельні і повні гібриди. Гібриди з можливістю підключення до електромережі. Гібридний синергетичний привід. Проєктування гібридної силової установки. Електромобілі. Загальна будова і класифікація електромобілів. Призначення основних складових частин електромобілів. Мотор-колісо електромобіля.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи. 2. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з теоретичних та практичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів до практичних робіт -30 балів Письмова компонента -60 балів Усна компонента -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Захарчук В.І. Основи теорії та конструкції автомобільних двигунів .- Каравела, 2022, 332с. 2. Шапко В. Ф. Автомобільні двигуни. Основи теорії двигунів внутрішнього згоряння: підручник. Кременчук: Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2023. 180 с. 3. Автомобільні двигуни: Підручник. –3- тє видання. –К.: Арістей, 2007. –476 с. 2. Двигуни внутрішнього згоряння 4. Абрамчук Ф.І., Гутаревич Ю.Ф.,Долганов К.Є., Тимченко І.І. Автомобільні двигуни: Підручник. –3тє видання. –К.: Арістей, 2007. –476 с. 5. Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 1 : Розробка конструкцій форсованих двигунів наземних транспортних машин : підручник / А. П. Марченко, М. К. Рязанцев, А. Ф. Шеховцов; ред.: А. П. Марченко, А. Ф. Шеховцов. – Харків : Прапор, 2004. – 384 с. 6. Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 2 : Доводка конструкцій форсованих двигунів наземних транспортних машин : підручник / А. П. Марченко, М. К. Рязанцев, А. Ф. Шеховцов; ред.: А. П. Марченко, А. Ф. Шеховцов. – Харків : Прапор, 2004. – 288 с. 7. Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 3 : Комп'ютерні системи керування ДВЗ : підручник / А. П. Марченко, М. К. Рязанцев, А. Ф. Шеховцов ; ред.: А. П. Марченко, А. Ф. Шеховцов. – Харків : Прапор, 2005. – 344 с. 8. Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 4 : Основи САПР ДВЗ : підручник / В. О. Пильов, А. Ф. Шеховцов ; ред.: А. П. Марченко, А. Ф. Шеховцов. – Харків : Прапор, 2004. – 336 с. 9. Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 5 : Екологозація ДВЗ : підручник / А. П. Марченко [та ін.] ; ред.: А. П. Марченко, А. Ф. Шеховцов. – Харків : Прапор, 2004. – 368 с. 10. Двигуни внутрішнього згоряння: Серія підручників у 6 томах. Т.6. Надійність ДВЗ. / За редакцією проф. А.П. Марченка, засл. діяча науки України проф. А.Ф Шеховцова. – Харків: Видавн. центр НТУ “ХПІ”, 2004. – 421 с. 11. Двигуни внутрішнього згоряння. Теорія [Текст]: Підручник / В.Г. Дяченко; За ред. А.П.Марченка. - Харків: НТУ “ХПІ”, 2008. – 488 с. 12. Гащук П. М., Миськів Т. Г., Нікіпчук С. В. Автомобільні двигуни. Тепловий та динамічний розрахунок: Навчальний посібник. – Львів: Українські технології, 2006. – 144 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).