Спеціалізовані автотранспортні засоби

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.07.E.079
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: Городняк Роман Васильович, к.т.н
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Необхідність вивчення даного курсу обґрунтовується тенденцією все більшого зростання ролі спеціалізованого автотранспортних засобів (САТЗ) у виконанні зростаючих обсягів автотранспортних перевезень у народному господарстві України. Впровадження САТЗ забезпечить покращення техніко-економічних показників перевезень, збереження вантажів, що перевозяться, підвищить рівень механізації навантажувально-розвантажувальних робіт. Оскільки очікувана доля САТЗ в авто- мобільному парку України в найближчий час сягне 80%, тому підготовка інженер- них кадрів здатних проводити розробку нових типів САТЗ та їх модернізацію, ви- пробування, експлуатацію і ремонт надзвичайно актуально.
Завдання: ФКП 1.3. Спроможність використовувати існуючі та здатність розробляти нові засоби автоматизації виробничих процесів та їх системи керування. ФКП 1.7. Здатність встановлювати та запускати в експлуатацію, здійснювати контроль функціонування, технічне та організаційне забезпечення робіт з діагностування та сервісного обслуговування обладнання електронної промисловості на виробництві. Здатність проводити експериментальні дослідження в лабораторних та виробничих умовах. ФКП 1.8. Здатність програмувати системи числового програмного керування автоматизованого технологічного обладнання та сучасних верстатів з ЧПК. ФКП 1.9. Здатність виконувати технічне та методично-діагностичне забезпечення навчального процесу та викладання спеціальних дисциплін (стосовно виробництва, установки та експлуатації обладнання електронної промисловості) в установах професійно-технічного навчання та безпосередньо у виробництві.
Результати навчання: 1. Обізнаність з правилами безпеки життєдіяльності, вимогами охорони праці та виробничої санітарії. 2. Знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін. 3. Базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій. 4. Знання української та іноземної мови (за професійним спрямуванням). 5. Знання основ побудови сучасних комп’ютеризованих приладів, алгоритмів та прийомів програмування і роботи персональних комп’ютерах. 6. Розуміння організації вимірювань фізичних величин і оцінки їх точності при контролі якості і сертифікації виробництва. 7. Знання принципів побудови, функціонування та програмування мікропроцесорної техніки для систем керування виробничих процесів. 8. Уміння організувати вимірювання фізичних, електричних, магнітних та інших величин, та давати оцінку їх точності при контролі якості і сертифікації устаткування. 9. Уміння формулювати технічні вимоги та розробляти алгоритми функціонування виробів з мікропроцесорним керуванням. 10. Уміння формулювати технічні вимоги та розробляти алгоритми функціонування виробів з мікропроцесорним керуванням. 11. Уміння дотримуватись правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в професійному та фаховому спрямуванні. 12. Розробляти принципові електричні схеми і проектувати типові електронні пристрої. Виконувати програмування систем числового програмного керування технологічного обладнання. 12. Аналізувати вплив вихідних показників на функціональну точність виробів, розраховувати і обгрунтовано призначати технічні вимоги до точності деталей та посадок у типових з’єднаннях і їх складових частинах машин, вибирати методи і засоби контролю, системно аналізувати і вирішувати основні задачі з управління якістю продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: конструкція автомобілів і тракторів; теорія автомобілів і тракторів, частина 1; конструювання та розрахунок автомобіля. Супутні дисципліни: теорія автомобілів і тракторів, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглянуто основні напрямки спеціалізації автомобільного транспорту за умовами експлуатації та видами вантажів, приведені особливості конструкцій спеціалізованого рухомого складу. При описуванні конструкцій основну увагу приділено принципам устрою додаткових вузлів та агрегатів, а також тенденціям їхнього розвитку. Наведено загальні відомості про причіпний склад автомобільного транспорту та детальний розглянуто особливості конструкції автомобільних поїздів, автомобілів-тягачів. Розглянуто призначення та умови експлуатації тягово-зчіпних, сідлово-зчіпних та поворотних пристроїв. Подано класифікацію та особливості використання автомобілів-самоскидів, автомобілів-фургонів, автомобілів-цистерн, автомобілів-самонавантажувачів, контейнеровозів та автомобілів із змінними кузовами.
Опис: 1. Зміст курсу. Завдання по створенню і розвитку САТЗ. Питання. Роль, методи і напрямки спеціалізації САТЗ. Переваги і недоліки спеціалізованих автотранспортних засобів. Основні тенденції та перспективи розвитку САТЗ. Визначення і класифікація САТЗ. 2. Автомобільні поїзди (АП). Питання. Загальні відомості про автопоїзди. Роль АП в спеціалізації автотранспортних засобів. Класифікація і аналіз компонувальних схем АП. Особливості конструкції Переваги використання автопоїздів. Нормативні вимоги і обмеження. 3. Автомобілі-тягачі (АТ). Питання. Класифікація. Особливості компоновки, конструктивні особливості і тенденції розвитку АТ. 4. Тягово-зчіпні (ТЗП) та сідлово-зчіпні (СЗП) пристрої. Питання. ТЗП, СЗП, їх призначення і класифікація, умови експлуатації, навантажувальні режими і вимоги до конструкцій. 5. Причіпний склад автомобільного транспорту. Питання. Класифікація і вимоги до ПС. Особливості компонувальних схем причепів і напівпричепів. Перспективи розвитку причіпного складу. 6. Поворотні пристрої автопоїздів. Питання. Класифікація. Особливості конструкцій поворотних пристроїв. 7. Активні автопоїзди. Питання. Механічний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. Електричний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. Гідравлічний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. 8. Автомобілі та автопоїзди-самоскиди. Питання. Визначення, класифікація та області застосування. Особливості експлуатації і навантажувальні режими. Конструктивні особливості шасі і кузова. 9. Автомобілі та автопоїзди-фургони. Питання. Визначення, вимоги до конструкцій і класифікація автомобілів-фургонів. Особливості конструкцій звичайних та ізотермічних фургонів. Фургони-рефрижератори, загальні відомості щодо джерел охолодження рефрижераторів. 10. Автомобілі та автопоїзди-цистерни. Питання. Призначення, вимоги до конструкцій і класифікація автомобілів-цистерн. Особливості конструкцій автомобільних цистерн для перевезення рідких і сипучих вантажів. Комбіновані автомобільні цистерни. 11. Автомобілі-самонавантажувачі, контейнеровози і автомобілі із знімними кузовами. Питання. Визначення, вимоги до конструкцій, класифікація, переваги і недоліки. Особливості конструкцій і компонувальних схем. Механізація операцій навантаження і розвантаження знімних кузовів і контейнерів. 12. Автопоїзди для перевезення довгомірних і будівельних вантажів. Питання. Визначення, класифікація, вимоги до конструкцій. Особливості конструкцій і компонувальних схем автопоїздів для перевезення довгомірних, будівельних і надважких вантажів. 13. Автопоїзди-ваговози для перевезення надважких неподільних вантажів. Питання. Визначення, класифікація, вимоги до конструкцій. Особливості компонувальних схем та конструкцій причепів-ваговозів. 14. Спеціалізовані автотранспортні засоби для сільськогосподарського виробництва (САТЗ СГ) Питання. Особливості умов експлуатації, класифікація, вимоги до конструкцій. Конструктивні особливості основних типів САТЗ СГ.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни «Спеціалізовані автотранспортні засоби» проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни "Спеціалізовані автотранспортні засоби" проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Закон України "Про автомобільний транспорт". URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text (дата звернення 19.08.2022). 2. Гутта О.Й., Циців М.В., Дубянський О.В. Конспект лекцій з дисципліни "Спеціалізовані автотранспортні засоби" – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка”. 2004. 3. Кашканов А.А., Ребедайло В.М. Спеціалізаваний рухомий склад автомобільного транспорту: конструкція – Вінниця: Видавництво Вінницького державного технічного університету. 2002.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Спеціалізовані автотранспортні засоби (курсова робота)

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.07.E.081
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: Городняк Роман Васильович, к.т.н
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Необхідність вивчення даного курсу обґрунтовується тенденцією все більшого зростання ролі спеціалізованого автотранспортних засобів (САТЗ) у виконанні зростаючих обсягів автотранспортних перевезень у народному господарстві України. Впровадження САТЗ забезпечить покращення техніко-економічних показників перевезень, збереження вантажів, що перевозяться, підвищить рівень механізації навантажувально-розвантажувальних робіт. Оскільки очікувана доля САТЗ в авто- мобільному парку України в найближчий час сягне 80%, тому підготовка інженер- них кадрів здатних проводити розробку нових типів САТЗ та їх модернізацію, ви- пробування, експлуатацію і ремонт надзвичайно актуально.
Завдання: ФКП 1.3. Спроможність використовувати існуючі та здатність розробляти нові засоби автоматизації виробничих процесів та їх системи керування. ФКП 1.7. Здатність встановлювати та запускати в експлуатацію, здійснювати контроль функціонування, технічне та організаційне забезпечення робіт з діагностування та сервісного обслуговування обладнання електронної промисловості на виробництві. Здатність проводити експериментальні дослідження в лабораторних та виробничих умовах. ФКП 1.8. Здатність програмувати системи числового програмного керування автоматизованого технологічного обладнання та сучасних верстатів з ЧПК. ФКП 1.9. Здатність виконувати технічне та методично-діагностичне забезпечення навчального процесу та викладання спеціальних дисциплін (стосовно виробництва, установки та експлуатації обладнання електронної промисловості) в установах професійно-технічного навчання та безпосередньо у виробництві.
Результати навчання: 1. Обізнаність з правилами безпеки життєдіяльності, вимогами охорони праці та виробничої санітарії. 2. Знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін. 3. Базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій. 4. Знання української та іноземної мови (за професійним спрямуванням). 5. Знання основ побудови сучасних комп’ютеризованих приладів, алгоритмів та прийомів програмування і роботи персональних комп’ютерах. 6. Розуміння організації вимірювань фізичних величин і оцінки їх точності при контролі якості і сертифікації виробництва. 7. Знання принципів побудови, функціонування та програмування мікропроцесорної техніки для систем керування виробничих процесів. 8. Уміння організувати вимірювання фізичних, електричних, магнітних та інших величин, та давати оцінку їх точності при контролі якості і сертифікації устаткування. 9. Уміння формулювати технічні вимоги та розробляти алгоритми функціонування виробів з мікропроцесорним керуванням. 10. Уміння формулювати технічні вимоги та розробляти алгоритми функціонування виробів з мікропроцесорним керуванням. 11. Уміння дотримуватись правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в професійному та фаховому спрямуванні. 12. Розробляти принципові електричні схеми і проектувати типові електронні пристрої. Виконувати програмування систем числового програмного керування технологічного обладнання. 12. Аналізувати вплив вихідних показників на функціональну точність виробів, розраховувати і обгрунтовано призначати технічні вимоги до точності деталей та посадок у типових з’єднаннях і їх складових частинах машин, вибирати методи і засоби контролю, системно аналізувати і вирішувати основні задачі з управління якістю продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: конструкція автомобілів і тракторів; теорія автомобілів і тракторів, частина 1; конструювання та розрахунок автомобіля. Супутні дисципліни: теорія автомобілів і тракторів, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглянуто основні напрямки спеціалізації автомобільного транспорту за умовами експлуатації та видами вантажів, приведені особливості конструкцій спеціалізованого рухомого складу. При описуванні конструкцій основну увагу приділено принципам устрою додаткових вузлів та агрегатів, а також тенденціям їхнього розвитку. Наведено загальні відомості про причіпний склад автомобільного транспорту та детальний розглянуто особливості конструкції автомобільних поїздів, автомобілів-тягачів. Розглянуто призначення та умови експлуатації тягово-зчіпних, сідлово-зчіпних та поворотних пристроїв. Подано класифікацію та особливості використання автомобілів-самоскидів, автомобілів-фургонів, автомобілів-цистерн, автомобілів-самонавантажувачів, контейнеровозів та автомобілів із змінними кузовами.
Опис: 1. Зміст курсу. Завдання по створенню і розвитку САТЗ. Питання. Роль, методи і напрямки спеціалізації САТЗ. Переваги і недоліки спеціалізованих автотранспортних засобів. Основні тенденції та перспективи розвитку САТЗ. Визначення і класифікація САТЗ. 2. Автомобільні поїзди (АП). Питання. Загальні відомості про автопоїзди. Роль АП в спеціалізації автотранспортних засобів. Класифікація і аналіз компонувальних схем АП. Особливості конструкції Переваги використання автопоїздів. Нормативні вимоги і обмеження. 3. Автомобілі-тягачі (АТ). Питання. Класифікація. Особливості компоновки, конструктивні особливості і тенденції розвитку АТ. 4. Тягово-зчіпні (ТЗП) та сідлово-зчіпні (СЗП) пристрої. Питання. ТЗП, СЗП, їх призначення і класифікація, умови експлуатації, навантажувальні режими і вимоги до конструкцій. 5. Причіпний склад автомобільного транспорту. Питання. Класифікація і вимоги до ПС. Особливості компонувальних схем причепів і напівпричепів. Перспективи розвитку причіпного складу. 6. Поворотні пристрої автопоїздів. Питання. Класифікація. Особливості конструкцій поворотних пристроїв. 7. Активні автопоїзди. Питання. Механічний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. Електричний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. Гідравлічний привод ведучих коліс причіпних ланок активного автопоїзда. 8. Автомобілі та автопоїзди-самоскиди. Питання. Визначення, класифікація та області застосування. Особливості експлуатації і навантажувальні режими. Конструктивні особливості шасі і кузова. 9. Автомобілі та автопоїзди-фургони. Питання. Визначення, вимоги до конструкцій і класифікація автомобілів-фургонів. Особливості конструкцій звичайних та ізотермічних фургонів. Фургони-рефрижератори, загальні відомості щодо джерел охолодження рефрижераторів. 10. Автомобілі та автопоїзди-цистерни. Питання. Призначення, вимоги до конструкцій і класифікація автомобілів-цистерн. Особливості конструкцій автомобільних цистерн для перевезення рідких і сипучих вантажів. Комбіновані автомобільні цистерни. 11. Автомобілі-самонавантажувачі, контейнеровози і автомобілі із знімними кузовами. Питання. Визначення, вимоги до конструкцій, класифікація, переваги і недоліки. Особливості конструкцій і компонувальних схем. Механізація операцій навантаження і розвантаження знімних кузовів і контейнерів. 12. Автопоїзди для перевезення довгомірних і будівельних вантажів. Питання. Визначення, класифікація, вимоги до конструкцій. Особливості конструкцій і компонувальних схем автопоїздів для перевезення довгомірних, будівельних і надважких вантажів. 13. Автопоїзди-ваговози для перевезення надважких неподільних вантажів. Питання. Визначення, класифікація, вимоги до конструкцій. Особливості компонувальних схем та конструкцій причепів-ваговозів. 14. Спеціалізовані автотранспортні засоби для сільськогосподарського виробництва (САТЗ СГ) Питання. Особливості умов експлуатації, класифікація, вимоги до конструкцій. Конструктивні особливості основних типів САТЗ СГ.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни «Спеціалізовані автотранспортні засоби» проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни "Спеціалізовані автотранспортні засоби" проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Закон України "Про автомобільний транспорт". URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text (дата звернення 19.08.2022). 2. Гутта О.Й., Циців М.В., Дубянський О.В. Конспект лекцій з дисципліни "Спеціалізовані автотранспортні засоби" – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка”. 2004. 3. Кашканов А.А., Ребедайло В.М. Спеціалізаваний рухомий склад автомобільного транспорту: конструкція – Вінниця: Видавництво Вінницького державного технічного університету. 2002.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).