Актуальні проблеми конституційного та міжнародного права
Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Богів Ярина Святославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральнакомпетентність (ІНТ):
Здатністьрозв’язуватизадачідослідницького та/абоінноваційного характеруусферіправа.
Загальнікомпетентності (ЗК):
ЗК1.Здатністьдоабстрактногомислення,аналізутасинтезу.
ЗКЗ.Здатністьдопошуку,обробленнятааналізуінформаціїзрізнихджерел.
ЗК9.Здатністьпрацювативміжнародномуконтенті.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК1.Здатністьзастосовуватипринципи верховенства права для роз’ясненняскладних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціяхправовоїневизначеності.
СК2. Здатністьаналізуватипринципи верховенства права для складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціяхправовоїневизначеності.
СК4. Здатністьоцінювативзаємодіюміжнародного права та міжнароднихправових систем з правовою системою України.
Результати навчання: РН1. Оцінювати природу та характер суспільнихпроцесів і явищ, і виявлятирозуміння меж та механізмівїх правового регулювання.
РН2. Співвідносити сучасну систему цивілізаційних цінностей з правовими цінностями, принципами тапрофесійними етичними стандартами.
РН8. Аналізувати взаємодію міжнародного правата міжнародно-правових систем з правовою системоюУкраїни на основі усвідомлення основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципівфункціонування права.
РН10.Проводитипорівняльно-правовийаналізокремихінститутівправарізнихправовихсистем,враховуючи взаємозв’язок правової системи України зправовимисистемамиРадиЄвропитаЄвропейськогоСоюзу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Конституційне право України, Міжнародне публічне право, Порівняльне конституційне право.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародний захист прав людини, Міжнародне економічне право, Теорія та практика конституціоналізму, Україна та європейська інтеграція.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальнадисципліна «Актуальніпроблемиконституційного та міжнародного права» разом з такими навчальнимидисциплінами як «Міжнароднийзахист прав людини», «Теорія та практика конституціоналізму», «Міжнароднеекономічне право», «Україна та європейськаінтеграція» становить основу підго¬товкимагістра права.
Навчальнадисципліна «Актуальніпроблемиконституційного та міжнародного права» викладається студентам магістерськоїпрограмиНавчально-науковогоінституту права, психології та інноваційноїосвіти. Вона формуєціліснебаченнямайбутніхфахівцівщодоактуальних проблем конституційного та міжнародного права, транснаціоналізаціїсучасногоконституційного права, міжнароднихстандартів у галузіконституційного права, питаньконституційногоправосуддя та конституційноїінтерпретації, міжнародного приватного права та виконанняіноземнихсудовихрішень, вирішенняспорів та міжнародномурівні, основ конституційного права Європейського Союзу та йогоспіввідношення з конституційним правом держав-членівЄвропейського Союзу, інституційноїорганізаціїЄвропейського Союзу, правового становища людини та громадянина в ЄвропейськомуСоюзі, сучаснихтенденційконституціоналізації права Європейського Союзу та значенняєвроінтеграційнихпроцесів в контекстіукраїнського державного та правового розвитку.
Опис: 1.Конституціи?нии? лад як організаціи?на основа конституціоналізму в Украі?ні.Поняття і зміст конституціи?ного ладу. Гуманістичніосновиконституціи?ного ладу. Структура і принциписамоорганізаціі? громадянськогосуспільства. Проблема співвідношеннягромадськогосуспільства і правовоі? держави. Основиконституціи?ного ладу Украі?ни. Система та змістпринципів основ конституціи?ного ладу Украі?ни. Система гарантіи? конституціи?ного ладу.2.Основні конституціи?ні характеристики украі?нськоі? держави.Конституціи?не закріплення форми украі?нськоі? держави. Суверенітет держави: поняття и? основні характеристики. Єдність, верховенство і самостіи?ністьдержавноі? влади як ознака суверенітету держави. Конституціи?не закріплення ознак організаціі? влади: варіанти правових рішень і і?хнє теоретичне обґрунтування. Ідея поділу влади. Державна влада, місцеве управління і самоврядування. Конституціи?но-правове регулювання економічноі? і соціальноі? сфер громадського життя: розходження підходів і встановлення меж. Інститут власності в конституціи?ному праві. Відображення в Конституціі? соціальноі? структури суспільства, основних напрямків соціальноі?, національноі? і культурологічноі? політики. Роль держави в економічніи? і соціальніи? діяльності.
3.Сутність безпосередньоі? демократіі?, і?і? роль в сучасному світі.Поняття та загальна характеристика безпосередньоі? демократіі?. Історичні аспекти становлення та розвитку інститутів безпосередньоі? демократіі?. Співвідношення демократіі? та місцевого самоврядування. Закріплення ролі демократіі? в Конституціі? Украі?ни. Градація форм демократіі? в залежності від форми виявлення народу. Зміст та принципи безпосередньоі? демократіі?. Наукові підходи до визначення безпосередньоі? демократіі?.4. Структура та принципи конституціи?но-правового статусу особистості в Украі?ні.Конституціи?нии? статус людини і громадянина, як інститут конституціи?ного права: поняття, структура, принципи. Поняття конституціи?них прав, свобод і обов’язків людини і громадянина, і?х юридичні властивості. Права людини і права громадянина. Система та класифікація основних прав і свобод людини і громадянина. Основні обов’язки людини і громадянина. Гарантіі? конституціи?них прав і свобод людини: поняття, види, правове закріплення. Захист основних прав і свобод, и?ого форми, правовии? і організаціи?нии? механізм. Інститут громадянства. Конституціи?нии? статус іноземців, осіб без громадянства, біженців. Міжнародні стандарти в галузі прав людини та і?х реалізація в Украі?ні.5.Питання загальносвітової безпеки в контекстірозвиткуміжнародногорозвиткуміжнародного права.Міжнародно-правове регулювання збройних конфліктів. Міжнародно-правове регулювання закінчення воєнних дій і стану війни.6. Міжнародне право у вирішенняекономічних та екологічних проблем.Сфериміжнародногоекономічногоспівробітництва. Міжнароднеторгове право. Міжнароднефінансове право. Міжнародно-правова охорона навколишнього середовища.7. Відповідальність в міжнародномуправі. Міжнароднаюстиція. Міжнародназаконність та міжнародний правопорядок.Значенняміжнародно-правовоївідповідальності, цілі, принципи, поняттявідповідальності. Підстави для міжнародно-правовоївідповідальності. Види та формиміжнародноївідповідальності держав. Обставинизвільненнявідміжнародно-правовоївідповідальності.Поняття і сутністьміжнародної законності. Режим і принципиміжнародноїзаконності.8. Україна та ЄС.Організаційно-правовий механізм співпраці України та ЄС. Євроінтеграційний вектор зовнішньої політики України. ГармонізаціязаконодавстваУкраїни з правом ЄС. Угода про асоціацію та їїімплементація в Україні. Процедура набуття членства в ЄС. Перспективинабуття членства в ЄС.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційна робота тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; екзаменаційна робота (письмова компонента) – 50 балів; екзаменаційна робота (усна компонента)– 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конституціи?не право Украі?ни : підручник / Т. М. Слінько, 75 Л. І. Летнянчин, В.П. Колісник та ін.; за заг. ред. Т. М. Слінько. Харків: Право, 2020. 592 с.
2. Конституціи?не право зарубіжних краі?н : підручник / І. О. Бонда- ренко, В. С. Віткова, Д. Є. Волкова та ін. ; за заг. ред. Н. В. Міши- ноі?, В. О. Міхальова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 641 с.
3. Нестерович В. Ф. Практикум з конституціи?ного права Украі?ни. Ви- давництво Ліра-К 2018. 640 с.
4. Оліи?ник А.Ю. Конституціи?ні свободи людини і громадянина та і?х забезпечення в Украі?ні : монографія. Киі?в : КНУТД; Дніпро : ДДУВС, 2018. 371 с.
5. Опришко В.Ф. Міжнародне економічне прапво і процес / В.Ф.Опришко. – К., 2019.- 518 с.
6. Тетарчук В.І. Міжнародне право : Навчальнии? посібник для підготовки до іспитів. – К.: Центр навчальноі? літератури. – 2019. – 208с.
7. http://portal.rada.gov.ua – Офіціи?нии? веб-портал Верховноі? Ради Украі?ни.
8. http://kmu.gov.ua – Офіціи?нии? веб-саи?т Кабінету Міністрів Украі?ни.
9. http://ccu.gov.ua – Офіціи?нии? веб-саи?т Конституціи?ного Суду Украі?ни.
10. http://president.gov.ua – Офіціи?не інтернет-представництво Президента Украі?ни.
11. http://www.nau.ua – Інформаціи?но-пошукова правова система «Нормативні акти Украі?ни (НАУ)».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).