Кримінально-процесуальний примус у кримінальних провадженнях

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: доцент Гузела Михайло Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни "Кримінально-процесуальний примус в кримінальних провадженнях" є закріплення, розширення та поглиблення знання студентами норм кримінального процесуального права України, вироблення навиків самостійного аналізу кримінального процесуального закону, прийняття рішень у практичних ситуаціях та оволодіння методикою складання кримінально-процесуальних документів. Вивчення цієї дисципліни має своїм завданням активізацію аналітичної діяльності студентів, вироблення навичок самостійного аналізу норм кримінального процесуального права, оволодіння методикою застосування теоретичних знань і положень кримінального процесуального закону при вирішенні практичних ситуацій застосування процесуального примусу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей. Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК). ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК10. Здатність розробляти проєкти та управляти. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК). СК6 Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК3.1. Здатність розуміти особливості провадження слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій.
Результати навчання: РН 1.Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 3.Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 14..Брати продуктивну участь у розробці проектів нормативно-правових актів, обґрунтовувати суспільну обумовленість їх прийняття, прогнозувати результати їх впливу на відповідні суспільні відносини. ПС3.1. Знати обсяг прав та обов’язків учасників процесу доказування, слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Практикум із складання процесуальних документів; Актуальні проблеми кримінального права та процесу (судова практика); Кримінальний процес України
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна будується на основі норм процесуального права, практики його застосування і науки. Вона вивчає чинне процесуальне законодавство, слідчу діяльність і процесуальне правовідносини, теорію й історію слідчо – розшукової діяльності, весь процес розслідування під час застосування заходів кримінального провадження, актуальні проблеми теорії та практики застосування заходів забезпечення кримінального провадження (в т.ч. запобіжних заходів), ефективність процесуальних форм і процесуальних гарантій під час цього, особливості статусу окремих суб'єктів кримінального процесу, проблеми забезпечення прав і свобод людини при застосуванні ЗЗКП, пропозиції і рекомендації щодо удосконалення процесуального права та практики його застосування в зазначеній сфері.
Опис: 1. Поняття, сутність і завдання кримінального провадження. 2. Правове забезпечення кримінального провадження 3. Провадження окремих слідчих (розшукових) дій. 4. Повідомлення про підозру. 5. Сутність та класифікація заходів забезпечення кримінального провадження. 6. Запобіжні заходи: поняття, види та класифікація 7. Затримання і обрання запобіжного заходу для окремих категорій осіб
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є - усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; - виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - тестування знань студентів із відповідної теми лекційного курсу; - письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу, вирішення практичних завдань (казусів), тестових завдань тощо); - захист індивідуального письмового завдання; - виконання домашнього письмового завдання, - форма підсумкового контролю: залік диференційований. Критерії оцінювання результатів навчання студентів. Поточний контроль (40 балів). Засобами поточного контролю є: усне опитування, виконання тестових завдань у ВНС, участь у конференціях, контрольна робота (40 балів). Іспит: усна і письмова компонента (60 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Засобами діагностики знань (успішності навчання) виступають: проведення попереднього, поточного і підсумкового контролю знань студентів. Попередній контроль являє собою діагностику вхідного рівня знань, який дає змогу визначити наявний рівень знань здобувачів освіти на початку вивчення дисципліни чи на початку вивчення конкретної теми. Формою попереднього контролю є вхідний контроль знань. Він проводиться на 1 - му семінарському занятті з метою оцінки залишкових знань студентів, отриманих під час вивчення циклу дисциплін на попередніх рівнях освіти. Попередній контроль у виді перевірки і оцінки залишкових знань проводиться також через деякий час на початку наступного семінарського заняття. Вхідний контроль знань проводиться у формі письмової роботи з визначення певних понять, категорій чи процесуально - правових явищ протягом 10 – 15 хвилин на початку заняття. Оцінка вхідного контролю знань студентів зараховується до оцінки за семінарське чи практичне заняття. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Практикум зі складаня процесуальних документів». Оцінювання знань здобувачів освіти на основі даних поточного контролю знань відбувається за допомогою контролю активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни «Практикум зі складаня процесуальних документів», включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо; Поточний контроль на семінарських заняттях проводиться з метою вияснення готовності здобувачів освіти до занять у таких формах: - фронтального стандартизованого усного опитування здобувачів освіти за основними питаннями семінару; - фронтальної перевірки виконання домашніх завдань; виклику окремих здобувачів освіти для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій; - бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх здобувачів освіти або вибіркове опитування частини присутніх. Запитання з теми (кількох тем), яка готувалася на семінарське заняття, передбачають чітку коротку відповідь. При бліц-опитуванні кожен має право відповісти лише один раз; - інше. Самостійна та індивідуальні робота здобувачів освіти передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Практикум зі складаня процесуальних документів», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Підсумковим контролем рівня знань здобувачів освіти виступає проведення екзамену (диф.заліку). До складу завдань підсумкової роботи здобувача освіти, відповідно до специфіки дисципліни включаються: - тестові завдання різних рівнів складності, складання процесуального документа - теоретичне питання нормативного або проблемного характеру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Яновська О.Г. Особливості кримінального впровадження за новим кримінально-процесуальним кодексом України. URL: http://kul.kiev.ua/images/chasop. Столітній А.В. Електронне кримінальне провадження: дисертація на здобуття наук. ступінь док. юрид. наук. Київ, 2018. 648 с. URL: https://dduvs.in.ua. Кримінальний процес: навчальний посібник (Ортинський В.Л. Канцір В.С., Гузела М.В. та ін.)– Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2020. 444 с. Правовий статус прокурора в кримінальному процесі: проблеми теорії і практики (Ортинський В.Л., Канцір В.С., Марисюк К.Б., Гузела М.В., Шульган І.І.) Львів: Вид-во «СПОЛОМ», 2022. 216 с. Новели Кримінального процесуального кодексу України 2019 року: Збірник статей. К.: Істина, 2019. 128 с. Аленін Ю.П., В.Г. Пожар, О.О. Торбас. [електронний ресурс] Одеса, 2020. 79 с. URL:http://dspace.onua.edu.ua/bitstream/handle/11300/12564/2020 Шевчишен А.В. Сторона обвинувачення у досудовому розслідуванні корупційних злочинів у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг: теорія і практика: монографія. К.: Алерта, 2019. 536 с. Кримінальний процес України: навч. посібник / Ортинський В.Л., Гумін О.М., Канцір В.С., Гузела М.В… – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 444 с. Зіньковський І.П. Повноваження слідчого при обранні, зміні та скасуванні заходів забезпечення кримінального провадження. Дис. … канд юр. наук: 12.00.09. – Одеса, 2020. URL: https://hdl.handle.net/11300/12271 Сухов Ю., Чистякова А. Запобіжний захід у кримінальному провадженні: нюанси обрання та оцінки доказів слідчим суддею // Юридична газета за 09 серпня 2021. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/kriminalne-pravo-ta-proces/zapobizhniy-zahid-u-kriminalnomu-provadzhenni-nyuansi-obrannya-ta-ocinki-dokaziv-slidchim-suddeyu.html Гузела М. Кримінальний процесуальний примус у кримінальних провадженнях. Курс лекцій. – Львів, 2021: Видавництво Львівської політехніки. - 92 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).