Міжнародне економічне право

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Олійник Ярина Святославівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни «Міжнародне економічне право» є ознайомлення студентів із основними науковими проблемами міжнародного економічного права та системою міжнародно-правових актів у сфері правового регулювання міжнародних економічних відносин; формування уявлення студентів про загальні тенденції розвитку міжнародно-правового регулювання економічних правовідносин; формування вміння студентів здійснювати аналіз універсальних та регіональних міжнародно-правових актів в області міжнародного економічного права; формування у студентів правничого світогляду, правосвідомості і правової культури правознавця та юридичного мислення; сприяння формування вмінь студентів щодо застосування теоретичних правничих знань на практиці.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів загальних компетентностей: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальних (фахових предметних) компетентностей спеціальності: СК4. Здатність оцінювати взаємодію міжнародного права та міжнародних правових систем з правовою системою України. СК5. Здатність застосовувати міждисциплінарний підхід в оцінці правових явищ та правозастосовній діяльності. Компетентностей професійного спрямування: ПК 1.1 Здатність критично обмислювати основні теорії, принципи і поняття у процесі застосування міжнародного економічного права.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявити розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН8. Аналізувати взаємодію міжнародного права та міжнародно-правових систем з правовою системою України на основі усвідомлення основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування права. РН11. Аналізувати та оцінювати практику застосування окремих правових інститутів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Основи права Європейського Союзу, Міжнародний захист прав людини, Міжнародне приватне право, Міжнародне публічне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми конституційного та міжнародного права, Організація влади в Європейському Союзі, Україна та Європейська інтеграція.
Короткий зміст навчальної програми: Глобалізації світової економіки, посилення зовнішніх інтеграційних процесів, широкомасштабне співробітництво України з міжнародними структурами та інституціями, спрямованість зовнішньополітичного курсу на інтеграцію до структур ЄС, а також значний рівень розвитку торговельно-економічних відносин України з країнами світу та ЄС зумовлюють необхідність вивчення дисципліни «Міжнародне економічне право». У процесі міжнародного економічного співробітництва між державами, міжнародними організаціями та іншими учасниками виникають, змінюються (або припиняються) певні відносини, які потребують відповідного урегулювання, упорядкування. Інструментом цього, як відомо, є правові норми, система яких і становить міжнародне економічне право – самостійну галузь міжнародного публічного права. Отже, міжнародне економічне право є основним нормативним регулятором відносин, які виникають у сфері міжнародного економічного співробітництва. Тому знання змісту міжнародного економічного права, його основних принципів та норм, вміння їх правильно тлумачити та застосовувати в умовах демократизації української держави та інтеграції її економіки до світових та європейських структур є необхідною умовою правомірної та ефективної діяльності державних органів, установ, організацій та підприємств і їх посадових осіб.
Опис: 1. Поняття, предмет, методи та система міжнародного економічного права. 1.1 Поняття міжнародного економічного права та сучасні доктрини міжнародного економічного права. 1.2 Предмет міжнародного економічного права. 1.3 Методи міжнародного економічного права. 1.4 Система міжнародного економічного права. 1.5 Інститути міжнародного економічного права. 2. Джерела міжнародного економічного права. 2.1 Поняття та система джерел міжнародного економічного права. 2.2 Міжнародний договір в системі джерел міжнародного економічного права. 2.3 Міжнародний звичай як джерело міжнародного економічного права. 2.4 Рішення міжнародних організацій та міжнародних судів та їх значення як джерел міжнародного економічного права. 3. Принципи міжнародно-правового регулювання міжнародних економічних відносин. 3.1 Поняття та система принципів міжнародного економічного права. 3.2 Місце загальних міжнародно-правових принципів в нормативній системі міжнародно-правового регулювання міжнародних економічних відносин. 3.3 Юридичний зміст спеціальних принципів міжнародно-правового регулювання міжнародних економічних відносин. 3.4 Нормативне закріплення принципів міжнародно-правового регулювання міжнародних економічних відносин. 4. Держави як суб’єкти міжнародного економічного права. 4.1 Правовий статус держави як суб’єкта міжнародного економічного права. 4.2 Імунітет держави. 4.3 Види імунітетів держави 4.4 Основні доктрини імунітетів держави 4.4 Міжнародно-правове регулювання імунітету держави 5. Міжнародні економічні організації. 5.1 Поняття міжнародної економічної організації та її правовий статус. 5.2 Міжнародні економічні організації в системі ООН. 5.3 Міжнародні фінансово-кредитні організації. 5.4 Організація країн-експортерів нафти ОПЕК та інші спеціалізовані міжнародні економічні організації 5.5 Регіональні економічні організації. 6. Транснаціональні корпорації та міжнародно-правове регулювання їх діяльності. 6.1 Поняття та значення транснаціональних корпорацій. 6.2 Класифікація транснаціональних корпорацій. 6.3 Нормативна система регулювання транснаціональних корпорацій. 6.4 Питання регулювання діяльності транснаціональних корпорацій на двосторонньому рівні. 7. Міжнародні економічні договори. 7.1. Поняття та значення міжнародних економічних договорів. 7.2 Правове регулювання відносин в межах міжнародних економічних договорів. 7.3. Види міжнародних економічних договорів та їх класифікація. 7.4 Міжнародно-правове регулювання порядку укладання міжнародних економічних договорів. 7.5 Забезпечення виконання зобов’язань, що випливають з міжнародних економічних договорів. 7.6 Засоби вирішення спорів, що випливають з міжнародних договорів. 7.7 Міжнародний арбітраж як спосіб розв’язання міжнародних економічних спорів.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; написання екзаменаційної роботи
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; екзаменаційна робота – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дахно, І. І. Міжнародне економічне право : курс лекцій, 2-е вид., стер. Київ : МАУП, 2003. 159 с. 2. Економічна інтеграція України в Європейський Союз : наукові рекомендації. Тернопіль : Економічна думка. 2003. 185 ст. 3. Козик В.В., Панкова Л.А. Міжнародні економічні відносини : навчальний посібник, 3- е вид., перер. І доп. Київ : Знання. 2002. 406 с. 4. Хоффманн Л., Мьоллерс Ф. Україна на шляху до Європи. Київ : «Фенікс». 2001. 343 с. 5. Міжнародна економічна діяльність України : підручник. Київ : КНЕУ. 2003. 948 с. 6. Міжнародне економічне право : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2005. 147 с. 7. Міжнародне економічне співробітництво України (правові проблеми) : матеріали міжнародної науково-практичної конференції 18 листопада 2004 р. за ред. В.Ф. Опришко. Київ : 24 КНЕУ, 2004. 453 с. 8. Міжнародні організації: навч. посібник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Київ : КНЕУ, 2001. 340 с. 9. Міжнародні організації: навч. посібник для вищих навч. закладів за ред. Ю.Г.Козак. Київ : ЦУЛ. 2003. 288 с. 10. Муравйов В.І. Правові засади регулювання економічних відносин Європейського Союзу з третіми країнами (теорія і практика). Київ : Академ- Прес. 2002. 426 с. 11. Опришко В.Ф. Міжнародне економічне право : підручник, видання друге, перероблене і доповнене. Київ: КНЕУ, 2003. 311 с. 12. Опришко В.Ф., Омельченко А.В., Фастовець А.С. Право Європейського Союзу. Загальна частина. Київ: 2002. 460 с. 13. Осика С.Г. Світова організація торгівлі: підручник / С.Г.Осика, В.Т. Пятницький. Київ: К.І.С., 2001. 491 с. 14. Право міжнародних договорів: сучасні проблеми теорії та практики :монографія/О.О.Мережко. Київ: Таксон, 2002. 344 с. 15. Світова організація торгівлі: підручник / С.Г.Осика, В.Т.Пятницький. Київ: К.І.С., 2001. 491 с. 16. Сергієнко В. В. Міжнародне економічне право: навч. посібн. Харків : Вид. ХНЕУ, 2012. 260 с. 17. Сидор В. Д. Міжнародне економічне право: навч. посібн. Київ: Дакор, 2010. 248 с. 18. Система світової торгівлі ГАТТ/СОТ в документах. / Ред. С.Г.Осика та ін. Київ : УАЗТ, 2000. 598 с. 19. Транснаціональні корпорації: навчальний посібник / В.Рокоча, О.Плотніков, В.Новицький та ін. Київ : Таксон. 2001. 304 с. 20. Шутак І. Д. Правове регулювання міжнародних економічних відносин : навч. посіб. Київ : Алерта, 2012. 412 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).