Фізика

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.006
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Зачек І.Р.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення курсу фізики є: 1) - створити майбутньому спеціалістові надійний науковий фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; 2) - дати студентові можливість орієнтуватися в основних фізичних теоріях та межах їх застосовності, модельних підходах, та навчити фізично грамотно їх використовувати; 3) - сформувати навики планування, проведення та опрацювання результатів вимірювань фізичних величин та інтерпретації отриманих результатів експерименту, у тому числі – оцінювання їх достовірності та похибок вимірювань; 4) - сформувати цілісний науковий світогляд у галузі фізики; 5) - допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації; 6) - підготувати студентів до вивчення спеціальних дисциплін згідно із профілем професійної підготовки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей (знань, умінь, навичок): Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і складністю умов. Загальні компетентності : 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.. 2. Знання предметної області вищої математики, фізики, хімії з основами біогеохімії, біології, їх критичне розуміння для професійної діяльності.
Результати навчання: ЗН2. Знати фізику на рівні, необхідному для розв’язання типових задач і проб-лем захисту навколишнього середовища та екологічної безпеки. ФК1. Здатність застосовувати знання математики, в обсязі, необхідному для використання математик-них методів для аналізу і синтезу теоретичних положень і методів наук про довкілля ФК2. Здатність застосовувати знання фізики в обсязі, необхідному для вибору інженерних методів захисту довкілля, здійснення пошуку новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень УМ1. Вміти застосовувати сучасні інформаційні технології та використовувати інтернет-ресурси УМ4. Вміти застосовувати знання про основні принципи та методи вимірю-вання фізичних величин і основних технологічних параметрів для обґрунту-вання вибору засобів вимірювань та оцінювання їх метрологічних характери-тик УМ12. Вміння застосовувати знання української мови для професійного спілкування та роботи з науково-технічними джерелами
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Супутні і наступні навчальні дисципліни Фізика (шкільний курс) Вища математика, частини 1,2 Алгебра (шкільний курс) Інженерні методи захисту довкілля. Геометрія (шкільний курс) Технології радіаційного захисту Хімія (шкільний курс) Фізико-хімічні методи аналізу.
Короткий зміст навчальної програми: Курс загальної фізики призначений для ознайомлення студентів із основним курсом фізики (механіка поступального та обертального руху, коливання і хвилі, молекулярна фізика і термодинаміка, електростатика, електромагнетизм, електричний струм, хвильова оптика, теплове випромінювання, атомна та ядерна фізика, елементи фізики твердого тіла) на університетському рівні складності, для отримання аналітичних описів складних фізичних процесів. Вивчення даного курсу передбачає також розв'язування задач, та виконання лабораторних робіт із наступним вивченням опрацювання результатів вимірювань, освоєнням за необхідності способів їх графічного представлення, оцінкою похибок вимірювань, та аналізом отриманих експериментальних результатів. Курс фізики служить основою для розуміння фізичної сторони процесів, які відбуваються у реальних промислових установках, і допомагає створювати математичні моделі відповідних процесів для аналізу і синтезу теоретичних і практичних положень і методів наук про довкілля.
Опис: Курс фізики складається з 15 лекцій, 8 практичних і 15 лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює дев’ять розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, фізики атомів та елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи виконуються в механіко- молекулярній, електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 8 і 15 лекцій пишуть роботи по перевірці самостійної роботи, а після 14 лекції – розрахунково – графічну роботу. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Методи та критерії оцінювання: Методи: 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання тестів); 2. Опитування при захисті лабораторних робіт; 3. Опитування на практичних заняттях; 4. Здача тестів; 5. Оцінювання розрахунково-графічних робіт; 6. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді); 7. Екзамен – усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: .Критерій оцінювання: Поточний контроль (ПК): 40 (Лабораторні заняття:16; Контроль самостійної роботи: 10; РГР: 14). Екзаменаційний контроль (ЕК): 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента: 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК): 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Фізика і хімічні технології Навчальний посібник / І.Р. Зачек, С.І. Ющук, О.Б.Біленька. – Львів.: Афіша, 2014. – 352с. 2. Збірник задач з фізики. Навчальний посібник / Лопатинський І. Є., Зачек І. Р., Юр’єв С. О. та ін. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 244 с. 3. Збірник задач з фізики з розв'язками: Навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, О. Б. Біленька, та. ін. – Львів: ПП "Ощипок М.М.", 2020. – 260 c. 4. Фізика в таблицях . Навчальний посібник / І. Р. Зачек, І. Є. Лопатинський, С. О. Юр’єв, В. В. Кусьнеж. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 156 с. 5. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Механіка та молекулярна фізика / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, С.О. Юр'єв та ін. – Львів, Вид. НУ ЛП, 2018 . – 188с. 6. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм / За ред. І.Є. Лопатинського – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2006 . – 204с. 7. Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. Оптика та атомна фізика / – За ред. І.Є. Лопатинського – Львів.: Вид. НУ ЛП, 2006 . – 264с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).