Техноекологія
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.048
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Петрушка І.М., професор, д.т.н., Мокрий В.І., професор, д.т.н.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Основними завданнями вивчення дисципліни «Техноеклогія» є:
створення таких методів і засобів формування та управління природнотехнологічними геосистемами, які б забезпечили їх функціонування не порушуючи механізмів саморегуляції об'єктів біосфери і природного балансу природоутворюючих геосфер.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: основні технологічні процеси виробництва технології проектування, екологічні проблеми та устаткування для здійснення екологічно безпечних процесів.
К01. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності.
К02. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
К14. Знання та розуміння теоретичних основ екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.
К08. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
К19. Здатність до використання основних принципів та складових екологічного управління.
ПР12. Брати участь у розробці та реалізації проектів, направлених на оптимальне управління та поводження з виробничими та муніципальними
відходами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вступ до фаху, Оцінювання впливу на навколишнє
середовище
Короткий зміст навчальної програми: Метою дисципліни є засвоєння студентами основних принципів проектування
обладнання для екологічної безпеки здійснення екологічно безпечних технологій.
Завдання дисципліни - формування знань з проктування обладання для екологічної безпеки
в атмосферному повітрі, водних об'єктах, ґрунті та інших елементах навколишнього середовища.
Основа дисципліни - існуюча в Україні нормативна база, що регулює природокористування
та антропогенне навантаження на природні компоненти і комплекси довкілля.
Згідно робочих навчальних планів, дисципліну студенти вивчають на лекційних заняттях
та виконують практичні роботи.
Опис: 1. Техноекологія як екологічна дисципліна: предмет вивчення
та задачі. Структура та склад біосфери: атмосфери, гідросфери та літосфери. Проблеми, пов’язані із забрудненням біосфери внаслідок антропогенної діяльності людини.
Проблема утворення відходів виробництва в гірничій
промисловості. Проблема мінералізованих шахтних вод та
шляхи її усунення. Породні відвали, шламонакопичувачі,
хвостосховища. Вплив техногенних об’єктів на стан довкілля.
Проблема підтоплення територій в гірничовидобувних
регіонах. Природоохоронні заходи щодо усунення негативних
екологічних явищ, обумовлених гірничовидобувним
виробництвом. Рекультивація порушених земель: технічний
та біологічний етапи
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30 %) — практичні заняття, усне опитування, контрольна робота
- Підсумковий контроль (70%) — диференційований залік
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень студентів НУ «ЛП» здійснюється за рейтинговою (100-бальною) та інституційною шкалами. Остання необхідна (за офіційною відсутністю національної шкали) для конвертації (переведення) оцінок здобувачів вищої освіти різних закладів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. 1. А.М.Бакластов, В.А.Горбенко, П.Г.Удыма. Проектирование, монтаж и эксплуатация
тепломасообменных установок: Учебн. пособие для вузов / Под ред. А.М.Бакластова.- М.:
Энергоиздат, 1981, – 336 с. ил.
2. Апперт Л.З. Основы проектирования химических установок: Учебн. пособие для
техникумов. М., «Высшая школа», 1970, -328 с. ил.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).