Надійність технічних систем та техногенний ризик
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Мокрий В.І., професор, д.т.н.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності
К02 Знання і критичне розуміння предметної області та професійної діяльності.
К05. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
К06. Здатність розробляти та управляти проектами.
К07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства.
К09. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні (фахові) компетентності:
К10. Здатність до попередження забруднення довкілля та
кризових явищ і процесів.
К11. Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами.
К13. Здатність здійснювати контроль за забрудненням повітряного басейну, водних об’єктів, ґрунтового покриву та геологічного середовища.
К14. Здатність до розробки методів і технологій поводження з відходами та їх рециклінгу.
К15. Здатність до проектування систем і технологій захисту навколишнього середовища та забезпечення їх функціонування.
К16. Здатність до управління (розміщення і утилізація) відходами.
К17. Здатність до забезпечення екологічної безпеки.
К18. Здатність оцінювати вплив промислових об’єктів та інших об’єктів господарської діяльності на довкілля.
Результати навчання: Володіння теорією надійності в галузі техносферної безпеки, знання систем оцінки ризику небезпечних ситуацій та управління ризиками в галузі техногенної та екологічної безпеки підприємств, системи критеріїв оцінки екологічної та техногенної безпеки, мінімізація ризиків виникнення аварійних ситуацій для зниження економічних втрат.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Екологічна безпека, моніторинг довкілля
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення базових безпекових технологій надійності технічних систем - теорія надійності, ризикологія, критерії та показники надійності різних видів технічних об'єктів, методи аналізу і синтезу техніки за критеріями надійності, методи забезпечення і підвищення надійності техніки, наукові методи експлуатаційної надійності технічних систем, управління ризиками у галузі техногенної та екологічної безпеки підприємств.
Опис: Природа і характеристика небезпек у техносфері. Техносфера. Техніка. Технічна система. Технологія. Визначення небезпеки. Аксіоми про потенційну небезпеку технічних систем. Таксономія небезпек. Приклади таксономій. Номенклатура небезпек. Квантифікація небезпек. Ідентифікація небезпек. Алгоритм розвитку небезпеки і її реалізації.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (30 %) — практичні заняття, усне опитування, контрольна робота
• Підсумковий контроль (70%) — диференційований залік
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Качинський А. Б. Екологічна безпека України: системний аналіз перспектив покращення / А. Б. Качинський // – К. : НІСД, 2001. – 311 с.
2. Данилишин Б. М. Наукові основи прогнозування природно-техногенної (екологічної) безпеки / Б. М. Данилишин, В. В. Ковтун, А. В. Степаненко // — К.: Лекс Дім, 2004. — 551 с.
3. Тимофєєва С. С. Надійність технічних систем і техногенний ризик: навч. посібник.- Іркутськ: Вид-во ІРНІТУ, 2015. - Ч. 1. - 141 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).