Технологічне проєктування обладнання з захисту довкілля

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.057
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: проф. Петрушка І.М., к.т.н., доцент Гивлюд А.М, професор Мокрий В.І.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни ?Технологічний розрахунок обладнання із захисту довкілля? є використання навиків конструювання очисних мереж на основі знань про одинарні гідродинамічні, теплові, масообміні процеси, які складають основу технології очищення антропогенних рідких та газових викидів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і невизначеністю умов. ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства. фахові компетентності: ФК1 Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами. КОМ1 Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов; КОМ2 Здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженернотехнологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. Лекційні, практичні заняття – інформаційно-рецептивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод. Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому. Лекційні, практичні заняття – репродуктивний метод, метод проблемного викладу, евристичний метод. Самостійна робота: дослідницький метод. Поточний контроль – усне та фронтальне опитування ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації. Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу, евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод. Самостійна робота: дослідницький метод. Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт ПР08. Вміти продемонструвати навички вибору, планування, проектування та обчислення параметрів роботи окремих видів обладнання, техніки і технологій захисту навколишнього середовища, використовуючи знання фізикохімічних властивостей полютантів, параметрів технологічних процесів та нормативних показників довкілля. Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу, евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод. Самостійна робота: дослідницький метод. Поточний контроль – усне та фронтальне опитування ПР12. Обирати інженерні методи захисту довкілля, здійснювати пошук новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень, спрямованих на впровадження у виробництво перспективних природоохоронних розробок і сучасного обладнання, аналізувати напрямки вдосконалення існуючих природоохоронних і природовідновлюваних технологій забезпечення екологічної безпеки. Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу, евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод. Самостійна робота: дослідницький метод. Поточний та екземенаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, тести. Екзамен – тестовий контроль, письмове опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни 1. Вступ до фаху 2. Оцінювання впливу на навколишнє середовище Супутні і наступні навчальні дисципліни 1. Моніторинг довкілля 2.Нормування і прогнозування стану довкілля
Короткий зміст навчальної програми: Гідравлічні машини для подачі забрудненого середовища. Розділення газових та рідких неоднорідних систем. Теплові установки. Масообмінні апарати для очищення забрудненого середовища (абсорбція, хемосорбція, ректифікація, рідинна екстракція, адсорбція, іонний обмін, розчинення , екстрагування, кристалізація, сушіння, мембранні процеси). Методи розрахунку очисних апаратів.
Опис: Тема 1. Напрямки та цілі створення мало- та безвідходних виробництв для раціонального використання природних 1. Захист довкілля від промислових забруднень Тема 2. Очищення відпрацьованих газів від аерозолів та пилу Основні властивості пилу (пороху). Очистка газів в сухих механічних пиловловлювачах 3 Очищення газів у фільтрах 4 Очищення газів в мокрих пиловловлювачах 5.Очистка газів в електрофільтрах. Уловлювання туманів. Рекуперація уловленого пилу Тема 3. Сорбційні методи очистки відпрацьованих газів 6 Абсорбційні методи очищення газів 7 Адсорбційні методи очищення газів Тема 4. Термічне знезараження газових викидів 8 Методи безпосереднього спалювання для знезараження. Тема 5. Промислові стічні води 9Класифікація стічних вод, що відводяться від промислових підприємств Тема 6. Методи та споруди з очистки промислових стічних вод 10 Механічна очистка промислових стічних вод 2 11 Відстоювання у полі відцентрових сил 2 12 Очистка вод методом фільтрування 2 13 Фізико-хімічні методи очистки. Очистки методом флотації 2 14 Хімічні та електрохімічні методи очистки 2 15 Регенеративні та деструктивні методи очистки стічних вод від розчинених органічних домішок
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти Поточний контроль (ПК) : Разом за дисципліну Практичні Заняття: Максимальна кількість балів за кожну практичну роботу № 1-4 – 2 бали Максимальна кількість балів за кожен звіт з практичних занять № 1-4 – 3 бали - 20 Екзаменаційний контроль: Разом за ПК - 20 Письмова компонента - 70 Усна компонента -10 Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Касаткин А.Г. Основные процессы и аппараты химической технологии. 9-е изд.,Химия,1973,754 с. 2. Основные процессы и аппараты химической технологии /Пособие по проектированию/, под.ред. Ю.М. Дытнерского,М.: Химия, 1999, 496 с. 3. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод / Під ред. Запольського А.К.. Київ.: «Лібра», 2000, 552 с. 4. Павлов К.Ф., Романков П.Г.,Носков А.А. Примеры и задачи по курсу процессов и аппаратов химической технологии. Л.: Химия, 1987, 576 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).