Радіаційна безпека

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.047
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Професор Мокрий Володимир Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання “ Технології радіаційного захисту ” є вивчення технологій поводження з радіоактивними матеріалами, надання здобувачам освіти відомостей про основні небезпеки радіаційного походження, а також надбання знань, що допоможуть проводити оцінку небезпечних властивостей радіоактивних матеріалів, їх поведінку в умовах побуту, виробництва та в умовах виникнення надзвичайних ситуацій.
Завдання: Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: ФК10. Здатність до попередження забруднення довкілля та кризових явищ і процесів. ФК11. Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами. Фахові компетентності професійного спрямування ФКС1.5. Уміння досліджувати радіаційну безпеку та визначати обмеження, зумовлені природними і техногенними факторами.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. ПР03. Вміти використовувати інформаційні технології та комунікаційні мережі для природоохоронних задач. ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому. ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації. ПР12. Обирати інженерні методи захисту довкілля, здійснювати пошук новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень, спрямованих на впровадження у виробництво перспективних природоохоронних розробок і сучасного обладнання, аналізувати напрямки вдосконалення існуючих природоохоронних і природовідновлюваних технологій забезпечення екологічної безпеки. ПР13. Вміти застосовувати основні закономірності безпечних, ресурсоефективних і екологічно дружніх технологій в управлінні природоохоронною діяльністю, в тому числі, через системи екологічного керування відповідно міжнародним стандартам.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Фізика, Хімія з основами біогеохімії, Екологічна безпека технології виробництв. Наступні дисципліни: Інженерний захист довкілля, Моніторинг довкілля.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технології радіаційного захисту» є однією із складових у ході підготовки фахівців із спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища». На лекціях та практичних заняттях розглядаються теоретичні основи і методи радіаційного захисту, практичні навики їх застосування для вирішення професійних завдань з обов’язковим урахуванням галузевих вимог щодо забезпечення радіаційної безпеки персоналу та захисту населення. Формуються мотивації щодо посилення особистої відповідальності за забезпечення гарантованого рівня радіаційної безпеки функціонування об’єктів атомної енергетики. Вивчаються аспекти комплексного забезпечення інформацією про якісні і кількісні характеристики радіаційної безпеки довкілля, необхідні для контролю якості об'єктів, явищ, процесів навколишнього середовища. Набуваються навики вирішення інженерно-технологічних проблем радіаційної безпеки довкілля.
Опис: Тема 1. Державна програма радіаційної безпеки України. Лекція 1.1. Основні принципи і шляхи забезпечення радіаційної безпеки. Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» Лекція 1.2. Заходи забезпечення радіаційної безпеки. Системи радіологічного контролю, планування та проведення заходів з забезпечення радіаційної безпеки Лекція 1.3. Санкції за порушення вимог норм і правил з радіаційної безпеки в Україні. Дисциплінарна, адміністративна та кримінальна відповідальність. Лекція 1.4. Радіаційно небезпечні об’єкти. Атомні електростанції, дослідницьких реактори, видобуток уранових руд та їх переробка. регіональні спеціалізовані підприємства з поховання та переробки радіоактивних відходів. Тема 2. Способи захисту від радіоактивного випромінювання в часовому вимірі. Лекція 2.1. Природні і антропогенні джерела радіоактивного випромінювання. Промислове, побутове опромінення. Радон. Лекція 2.2. Поводження з радіоактивними відходами. Поховання в геологічних формаціях. Поховання під земною корою. Лекція 2.3. Побутові дозиметричні прилади та робота з ними. Виявлення і виміру іонізуючих випромінювань радіоактивних речовин рентгенометром. Лекція 2.4. Зони радіоактивного забруднення. Зони відчуження, безумовного відселення, гарантованого (добровільного) відселення і підвищеного радіоекологічного контролю.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%) – лабораторні заняття, усне опитування. Підсумковий контроль (60%) – іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Козяр М.М., Лопушанський Я.Й., Семерак М.М.. Радіаційна безпека. Ядерна енерія: Посібник. - ЛЬВІВ, 2008. - 288 с. 2. Константінов М.П. Радіаційна безпека: Навчальний посібник / М.П. Константінов, О.А. Журбенко,. - Суми : Університетська книга, 2003. - 150 с. 3. Кіцно В.О. Основи радіобіології та радіоекології : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В. Кіцно, С. Поліщук, І. Гудков; Кабінет Міністрів України, Нац. аграрний ун-т України. - 2-е видання. - К. : Хай-Тек Прес, 2009. - 316 с. 4. Стан та проблеми ядерної і радіаційної безпеки в Україні Науково-інформаційний збірник / Національний центр з питань євроатлантичної інтеграції України ; ред. : В.П. Горбулін. - К. : ДП "НВЦ "Євроатлантикінформ", 2006. - 212 с. 5. Актуальні питання захисту ядерних об’єктів Україні Науково-інформаційний збірник / Національний центр з питань євроатлантичної інтеграції України ; ред. : В.П. Горбулін. - К. : ІПНБ, 2005. – 245 с. 6. Доповідь про стан ядерної та радіаційної безпеки в Україні у 2006 році научно-популярная литература / Державний комітет ядерного регулювання України ; укл. : О. А. Миколайчук. - К. : 2007. - 64 с. 7. Удосконалення державної політики України у сфері запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру та акти ядерного тероризму в контексті європейської і євроатлантичної інтеграції: Збірник наукових праць / Державне підприємство "Науково-виробничий центр "Євроатлантикінформ"; ред.: В.П. Горбулін. - К.: ДП "НВЦ "Євроатлантикінформ", 2008. - 186 с. 8. Україна: радіаційна небезпека Карта: Масштаб 1 : 3 000 000 / В.А. Барановський [та ін.] ; карт. : Н. М. Маркова ; Всеукраїнська Екологічна Ліга, Нац. молодіжний центр "Екологічні ініціативи". - К. : Центр екологічної освіти та інформації, 2004. - 35 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).