Економіка природокористування
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: к.е.н. доц Ягольник С.Г.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей:
Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і складністю умов.
Загальні компетентності:
ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства.
Фахові компетентності:
ФК01. Здатність до попередження забруднення довкілля та кризових явищ і процесів.
ФКС2.5. Уміння досліджувати екологічні проблеми та визначати обмеження, у тому числі зумовлені антропогенними, техногенними та виробничими факторами впливу на екологічну безпеку та безпеку життєдіяльності;
ФКС2.7. Уміння аргументувати вибір природоохоронних, природозахисних та природовідновних методів вирішення спеціалізованих екологічних задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері.
ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому.
ПР13. Вміти застосовувати основні закономірності безпечних, ресурсоефективних і екологічно дружніх технологій в управлінні природоохоронною діяльністю, в тому числі, через системи екологічного керування відповідно міжнародним стандартам.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Вступ до фаху, Загальна екологія і неоекологія.
Кореквізити: Природоохоронне законодавство та екологічне право.
Постреквізити: Моніторинг довкілля, Моделювання і прогнозування стану довкілля.
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Економіка природокористування» формує у студентів систему базових знань з економічного управління природокористуванням, використання еколого-економічних важелів і інструментів охорони навколишнього середовища та раціонального природокористування, опанування уміннями визначати екологічну й економічну ефективність природоохоронних заходів, оцінювати збитки від забруднення навколишнього середовища, а також формування вмінь проведення досліджень, пов’язаних з удосконаленням фінансово-економічного механізму раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища.
Опис: Економіка природокористування як наука
Організація управління у сфері охорони навколишнього середовища
Економічний механізм природокористування
Адміністративні важелі у сфері природокористування
Економічні інструменти в сфері природокористування
Плата за використання природних ресурсів.
Екологічний податок
Еколого - економічний збиток та методика його визначення
Забруднення довкілля: сутність, різновиди. Сутність економічних збитків від забруднення довкілля, механізм їх формування. Основні підходи до економічної оцінки збитку. Емпіричні методики оцінки економічних збитків від забруднення навколишнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення усного опитування (11%) і має на меті перевірку рівня засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу дисципліни: тестовий експрес-контроль(8%) ; виконання та захист практичних робіт (21 бал).
Підсумковий контроль (60%) проводиться з метою оцінювання підсумкових результатів навчання і включає семестровий контроль у формі письмового семестрового екзамену: письмова компонента у тестовій формі двох рівнів складності (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання здобувачів здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання:
100–88 балів – оцінка «відмінно»;
87–80 балів – оцінка «дуже добре»;
79–71 балів – оцінка «добре»;
70–61 балів – оцінка «посередньо»;
60–50 балів – оцінка «задовільно»;
49–26 балів – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю;
25–00 балів – оцінка «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням курсу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Данилишин Б. М., Хвесик М. А., Голян В. А. Економіка природокористування: підручник. Київ: Кондор, 2010. 465 с.
1. Комплексна економічна оцінка природних ресурсів: моногр. / за заг. ред. д. е. н., проф., акад. НААН України М. А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 206 с.
2. Кучер Л. Ю., Кучер А. В. Економіка природокористування: навчальний посібник. Харків: ФОП Федорко М. Ю., 2022. 302 с.
3. Мельник Л. Г., Сотник І. М., Чигрин О. Ю. Економіка природних ресурсів: навч. посібник. Суми: Університетська книга, 2010. 348 с.
4. Основи екології. Екологічна економіка та управління природокористування: підручник / за заг. ред. Л. Г. Мельника, М. К. Шапочки. Суми: Університетська книга, 2015. 759 с.
5. Черевко Г. В., Черевко Г. В., Черевко І. В., Василенька Н. І. Економіка природокористування: навч. посібник. Львів: Ліга-Прес, 2012. 698 с.
6. Основні засади впровадження моделі «зеленої» економіки в Україні: навч. посіб. / Т.П. Галушкіна, Л.А. Мусіна, В.Г. Потапенко та ін.; за наук. ред. Т.П. Галушкіної. К.: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 154 с.
7. Acar S., Yeldan E. eds. Handbook of Green Economics. Academic Press, 2020. 190 p.
8. Термінологічний словник з дисципліни «Підприємництво у сфері природоохоронної діяльності та захисту довкілля» для здобувачів третього освітньо-наукового рівня (доктор філософії) спеціальності 076 "Підприємництво та торгівля"/ Ягольник С.Г., Парасюк О.В., Бахор О.Р. – Львів: Видавництво Растр-7, 2023. – 158 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).