Хімія з основами біогеохімії

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доц. Олійник Ліліанна Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Теорія розвитку та припинення горіння – даний курс, як і інших загально теоретичних дисциплін, повинен виконувати функції пов'зані з засвоєнням законів природи, з формуванням загадьнонавчальних і спеціальних умінь і навичок для застосування в даній спеціальності. Зокрема здатність оперувати характеристиками горючих речовин та матеріалів, розуміти механізм процесів горіння і вибуху, обставини, дії та процеси, що спричиняють виникненню пожежі та її розвитку. Організовувати нагляд (контроль) за виконанням вимог пожежної безпеки, обґрунтування заходів, спрямованих на усунення порушень, посилення протипожежного захисту. Виявляти та усувати причини і умови, що сприяють виникненню та поширенню пожежі в (від) електроустановках(ок).
Завдання: Навички здійснення безпечної діяльності. К10. Прагнення до збереження навколишнього середовища - користуватися прийомами логічного мислення (аналізу, синтезу, порівнння, абстрагування, узагальнення тощо); - спостерігати і пояснювати хімічні явища, що відбуваються в природі, в лабораторії, на виробництві і в повсякденному житті; - самостійно поповнювати, систематизувати і застосовувати знання; фахові компетентності: К14. Здатність оперувати характеристиками горючих речовин та матеріалів, розуміти механізм процесів горіння і вибуху, обставини, дії та процеси, що спричиняють виникненню пожежі та її розвитку. К15. Здатність організовувати нагляд (контроль) за виконанням вимог пожежної безпеки, обґрунтування заходів, спрямованих на усунення порушень, посилення протипожежного захисту. К20. Здатність виявляти та усувати причини і умови, що сприяють виникненню та поширенню пожежі в (від) електроустановках(ок).
Результати навчання: • знати теоретичні основи процесів окислення, що приводять до загоряння; • закономірності горіння газо - повітряних сумішей, рідин і твердих горючих матеріалів органічного та неорганічного походження; • класифікацію горючих матеріалів, класифікацію пожеж і стадії їх розвитку, загальні принципи механізмів припинення горіння та вогнегасні засоби; • вміти розрахувати об’єм повітря для горіння, склад і об’єм продуктів горіння; концентраційні межі розповсюдження полум’я, теплові ефекти реакції, теплоти горіння, температуру горіння і вибуху, температурні межі розповсюдження полум’я для рідин та температури спалаху і займання, мінімальну концентрацію флегматизатора для припинення горіння; • визначати площу, периметр і фронт пожежі • оцінювати ступінь пожежної небезпеки речовин і матеріалів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика; • загальна фізика; • хімія
Короткий зміст навчальної програми: Основні відомості про процеси горіння, як окисно-відновну реакцію. Продукти горіння. Матеріальний і тепловий баланс процесів горіння. Механізми виникнення і припинення горіння. Теплове і ланцюгове займання речовин. Закономірності горіння газо- і пароповітряних сумішей, рідин, твердих горючих матеріалів і пилоповітряних сумішей. Розвиток пожежі і її параметри. Особливості перебігу пожежі залежно від конкретних умов. Механізми дії засобів профілактики пожежі і її гасіння.
Опис: Основні поняття. Горіння. Пожежа, пожежна небезпека, пожежна небезпечність. Горючі і негорючі речовини. Оцінка пожежної небезпечності речовини і матеріалів. Сутність процесу горіння. Горіння, як окисно-відновний процес. Умови виникнення та припинення горіння. Горючі системи. Типи процесів горіння. Кінетичне і дифузійне горіння. Ламінарне і турбулентне полум’я. Матеріальний баланс процесу горіння. Складання хімічних рівнянь процесу горіння. Розрахунок кількості повітря, що витрачається при горінні речовин. Коефіцієнт надлишку повітря. Бідні і багаті горючі суміші. Продукти горіння. Властивості і характеристика продуктів повного і неповного горіння. Дим. Розрахунок кількості і складу продуктів горіння в умовах повного горіння. Теплота згоряння речовин. Вища і нижча теплота згоряння. Розрахунок теплот згоряння індивідуальних речовин і їх сумішей.Температура горіння. Дійсна, теоретична і колориметрична температура горіння. Експериментальне визначення температури горіння. Розрахунок калориметричної температури горіння. “Виникнення процесу горіння” Пероксидна теорія горіння і її сучасне трактування. Ланцюгові реакції. Розгалужені і нерозгалужені ланцюгові процеси. Інгібітори ланцюгових процесів.Теорія самоспалахування. Температура самоспалахува-ння. Самозаймання горючих систем. Самозаймання олив. Хімічне самозаймання. Примусове займання горючих систем. “Особливості горіння газоповітряних сумішей, рідин і твердих матеріалів”. Горіння рідин. Горіння твердих речовин і пилоповітряних сумішей. Класифікація пилу за вибухопожежною небезпекою. Класифікація пожеж. Динаміка пожежі, стадії її розвитку. Пожежа та явища, що її супроводжують. Визначення площі пожежі. Визначення периметру пожежі. Визначення фронту пожежі. Механізм припинення горіння. Вогнегасні засоби.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розвязування задач, (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 20 балів. Захист лабораторних робіт – 10 балів. Екзаменаційний контроль - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Г.І. Єлагін, М.Г. Шкарабура, М.А. Кришталь, О.М. Тищенко. Основи теорії розвитку і припинення горіння, – Черкаси: ЧІПБ, 2001 – 448с. 2. О.І. Прокоф’єв, Б.Г. Демчина, Т.М. Шналь і інш. Посібник з основ теорії горіння. Львів, НУ “ЛП”, 2002. 3. Єлагін Г.І. Основи теорії розвитку і припинення горіння. Збірник задач і вправ. – Черкаси: ЧІПБ, 2001. – 63 с. 4. Єлагін Г.І. Основи теорії розвитку і припинення горіння. Збірник з лабораторних робіт. – Черкаси: ЧІПБ, 2001. – 63 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).