Екологічний аудит і державний контроль
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.059
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Мокрий В.І., професор, д.т.н., Гивлюд А.М., доцент, к.т.н.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Фахові компетентності:
К13. Здатність здійснювати контроль за забрудненням повітряного басейну, водних об’єктів, ґрунтового покриву та геологічного середовища.
Завданнями навчальної дисципліни є:
-оволодіння теоретичними основами та концептуальними положеннями
загальнодержавного та галузевого значення з екологічного аудиту;
-формування цілісного уявлення про еколого-аудиторську діяльність;
-опанування еколого-аудиторською термінологією;
-вивчення структури Закону України “Про екологічний аудит”;
-ознайомлення із законодавчою базою Європи та світу з екологічного аудиту і
контролю, охорони навколишнього середовища та використання природних ресурсів;
-набуття практичних навичок для самостійного проведення екоаудитів на територіях,
акваторіях, підприємствах чи у галузях виробництв, а також здійснення аналізу екологічної
політики, екологічного управління, екологічної освіти;
-вміння визначати дії, що суперечать вимогам екологічного законодавства України, та
коригувати систему екологічного управління організації для приведення її діяльності у
відповідність до норм природоохоронного законодавства.
Результати навчання: Програмні результати навчання
ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері.
ПР02. Вміти аналітично опрацьовувати іншомовні джерела з метою отримання інформації, що необхідна для розв’язання природоохоронних завдань.
ПР03. Вміти використовувати інформаційні технології та комунікаційні мережі для природоохоронних задач.
ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому.
ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації.
ПР06. Обґрунтовувати та застосовувати природні та штучні системи і процеси в основі природозахисних технологій відповідно екологічного імперативу та концепції сталого розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моніторинг довкілля, Екологічна безпека, Моделювання і прогнозування стану довкілля.
Короткий зміст навчальної програми: Екологічний аудит як навчальна дисципліна та сфера практичної діяльності. Критерії екологічного аудиту. Форми та практика екологічного аудиту. Екологічний аудит у сучасній економіці України. Система екологічного аудиту в Європейському Союзі. Екологічне ліцензування, сертифікація та екологічне страхування. Контроль захисту довкілля. Загальна класифікація методів захисту довкілля.
Опис: Законодавчо-нормативна база екологічного аудиту. Система екологічного менеджменту і аудиту (СЕМА), стандарти серії ІSО 14000. Мета і завдання екологічної паспортизації територій і підприємств. Заява на проведення екологічного аудиту.
Концептуальні положення щодо запровадження екологічного аудиту в Україні. Сфери застосування екологічного аудиту.
Види екологічного аудиту в Україні та екологічна безпека підприємств.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (30 %) — практичні заняття, усне опитування, контрольна робота;
- Підсумковий контроль (70%) — іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Погребенник В.Д., ВойціховськаА.С. Екологічний аудит. Конспект лекцій. Рукопис. – 2012.
2. Шевчук В.Я., Саталкін Ю.М., Білявський Г.О. та ін. Екологічне управління. К.: Либідь, 2004.
3. Екологічний менеджмент і аудит. Навч. посібник / Під ред.. Рижкова С.С. – К.:Вид. дім «Професіонал», 2009.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).