Інформатика

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.013
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: О.Н.Кузь, канд. техн. наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Головною метою курсу є формування у студентів знань, вмінь та навичок, необхідних для раціонального використання засобів сучасних інформаційних технологій при розв'язуванні задач, пов'язаних з опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням, передаванням; ознайомлення студентів із роллю нових інформаційних технологій у сучасному виробництві, науці, повсякденній практиці, з перспективами розвитку обчислювальної техніки; започаткування основи інформаційної культури студентів.
Завдання: К04. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ФКС 1.2. Здатність формулювати нові задачі та ідеї в області інформаційних природоохоронних технологій, вибирати належні напрями і відповідні методи для їхнього розв’язання. Студент повинен знати: теоретичні основи інформатики; принципи побудови та функціонування комп’ютера; склад та призначення програмного забезпечення комп’ютера; технічні засоби зберігання, обробки, передавання інформації; принципи організації комп’ютерних мереж; основи інформаційної безпеки; призначення та можливості текстових редакторів, електронних таблиць, баз даних; основи побудови алгоритмів та етапи рішення задач з використанням комп’ютера; сучасні програмні засоби у галузі екології та охорони навколишнього природного середовища;
Результати навчання: ПР03. Вміти використовувати інформаційні технології та комунікаційні мережі для природоохоронних задач. Студент повинен вміти: грамотно працювати на комп’ютері під управлінням певної операційної системи та налаштовувати її; виконувати аналіз та обробку інформації за допомогою текстових редакторів, електронних таблиць, баз даних, систем для автоматизації математичних розрахунків (MathCAD); розробляти алгоритми розв’язання інженерно-технічних задач з екології та охорони навколишнього природного середовища та реалізовувати їх; використовувати сучасні інформаційні системи та технології для вирішення науково-технічних задач у галузі охорони навколишнього природного середовища; проводити аналіз та обробку інформації про стан навколишнього природного середовища, представляти її засобами сучасних прикладних програм; освоювати нові інформаційні технології і програмні продукти та розуміти тенденції та перспективи розвитку цих технологій (зокрема, у галузі захисту довкілля).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вступ до фаху, вища математика (пререквізити).
Короткий зміст навчальної програми: Викладання навчальної дисципліни “ Інформатика” забезпечить такі результати навчання: вміння користуватись операційною системою, сервісними програмами та додатками, програмним забезпеченням загального призначення (текстовий редактор, табличний процесор, графічний редактор, пакети презентаційної графіки, системи керування базами даних).
Опис: Основи інформатики. Інформація, дані, знання. Інформаційна технологія. Інформаційна система. Інформація як об’єкт обчислювальної системи. Поняття про алгоритм. Базові структури обчислювального процесу. Архітектура і схема функціонування персонального комп’ютера. Апаратне і програмне забезпечення. Види програмного забезпечення. Операційні системи персональних комп’ютерів. Прикладне програмне забезпечення для обробки різного типу інформації (текстові редактори, табличні процесори, графічні редактори). Принципи організації баз даних. Комп’ютерні мережі: топологія, архітектура, апаратне забезпечення. Інформаційна безпека. Комп’ютерні віруси: класифікація та методи виявлення. Типи антивірусного програмного забезпечення. Система для автоматизації математичних розрахунків MathCAD: розв’язання задач, обробка експериментальних даних, елементи програмування. Тенденції і перспективи розвитку інформаційних систем та технологій, їх застосування в галузі охорони навколишнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%) – лабораторні заняття, усне опитування. Підсумковий контроль (60%) – іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Інформатика: Комп'ютерна техніка. Комп'ютерні технології: Підручник для студентів вищих навчальних закладів/ За ред. О.З.Пушкаря.-К.: Видавничий центр "Академія", 2002. -704 с. 2. Інформатика та комп'ютерна техніка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. /Дибкова T.M. // - К.: "Академвидав", 2002.-320 с. 3. Литвин І.І. Інформатика: теоретичні основи і практикум : підручник. – [2-ге вид., стереотип.] / І.І. Литвин, О.М.Конопчук, Ю.Д.Дещинський. – Львів«Новий Світ – 2000», 2007. – 304 с. 4. Інформаційні технології: навч. посіб. /Р.О.Тарасенко, С.М.Гаріна, Т.П.Рабоча. – К.: ТОВ"Алефа", 2011. - 332 с. 5. Інформаційні системи та технології: навч. посіб. для студентів / О. В. Грицунов; Харк. нац.акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2010. – 222 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).