Технології захисту заповідних територій
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.016
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Професор Мокрий В.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС)
ФКС1.1. Здатність розроблення стратегічних напрямків сталого розвитку природоохоронних, гірничопромислових, екологічно депресивних територій.
ФКС1.2. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для забезпечення екологічної безпеки водних екосистем.
ФКС1.3. Здатність використовувати знання й уміння математичного моделювання для прогнозування екологічної безпеки територій та акваторій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно- технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері.
ПР03.Вміти використовувати інформаційні технології та комунікаційні мережі для природоохоронних задач.
ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому.
ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації.
ПР06. Обґрунтовувати та застосовувати природні та штучні системи і процеси в основі природозахисних технологій відповідно екологічного імперативу та концепції сталого розвитку.
ПР13. Вміти застосовувати основні закономірності безпечних, ресурсоефективних і екологічно дружніх технологій в управлінні природоохоронною діяльністю, в тому числі, через системи екологічного керування відповідно міжнародним стандартам.
ПР14. Вміти обґрунтовувати ступінь відповідності наявних або прогнозованих екологічних умов завданням захисту, збереження та відновлення навколишнього середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Вступ до фаху, Геологія з основами геоморфології, Фізика, Біологія, Хімія з основами біогеохімії, Ґрунтознавство, Екологічна безпека технології виробництв, Метеорологія і кліматологія, Інформатика, Фізико-хімічні методи аналізу, Урбоекологія, Техноекологія.
Наступні дисципліни: Ефективне використання природних ресурсів, Економіка природокористування, Екологія довкілля, Ландшафтна екологія, Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище, Організація управління в природоохоронній діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна забезпечує формування теоретичних і практичних знань, вироблення професійної потреби щодо необхідності покращання екологічного стану країни згідно з конституційним правом населення на чисте довкілля через створення географічно репрезентативної мережі природно-заповідних територій; усвідомлення необхідності переходу на збалансоване співвідношення земель природно-заповідного фонду з іншими категоріями лісових земель і визнання його обов’язковою складовою сталого розвитку держави; уявлення організації системи екологічно моніторингу природоохоронних територій та управління ними, закріплення стереотипу пріоритетності збереження біотичного та ландшафтного різноманіття через формування національної екологічної мережі України.
Опис: Заповідна справа в Україні. Заповідна справа за кордоном. Правові засади заповідної справи. Категорії природно-заповідних територій. Проектування і створення заповідних територій. Міжнародна Червона книга, Червона книга України. Зелена книга.
Охорона навколишнього середовища на заповідних територіях. Екологічна мережа. Міжнародна класифікація заповідних територій.
Наукові дослідження на заповідних територіях.
Використання територій ПЗФ
Відповідальність за порушення правил охорони на заповідних територіях
Створення і суть біосферних резерватів
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття - інформаційно-
рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40 %) — лабораторні заняття, усне опитування, контрольна робота
Підсумковий контроль (60%) — диференційований залік
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Чайка О.Г., Мокрий В.І. Заповідна справа: Навчальний посібник. Львів, Видавництво Львівської політехніки. 2017, - 144 c.
2. Чайка О.Г., Мокрий В.І. Технології захисту заповідних територій: Словник. Львів, Видавництво Львівської політехніки. 2020, - 35 c.
3. Грищенко Ю.М. Основи заповідної справи: Навч. посіб. – Рівне: РДТУ, 2000. – 239 с.
4. Заповідна справа в Україні: Навч. посіб. / За заг. ред. М.Д.Гродзинського, М.П. Стеценка. – К.: Географіка, 2003. – 306 с.
5. Заповідна справа / Товажнянський Л.Л., Солодкий В.Д., Масікевич Ю.Г. та ін. – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2002. – 240 с.
6. Закон України “Про природно-заповідний фонд України” від 16.06.1992р.
7. Червона книга України. Тваринний світ. К., Українська енциклопедія. 1994 -464с.
8. Червона книга України. Рослинний світ. К., Українська енциклопедія. 1996 -608с.
9. Заповідники і національні природні парки України. К., Вища школа. 1999 -232с.
10. Закон України “Про Загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000 – 2015 роки” від 21 вересня 2000р. // ВВР України. – 2000. - № 47. – Ст.. 405.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).