Екологія

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда М.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Засвоєння студентами основних законів та закономірностей, понять і визначень екології як науки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК5. Прагнення до збереження навколишнього середовища. фахові компетентності: ФК2. 3датність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Результати навчання: ПР20. Виявляти проблемні ситуації і пропонувати шляхи їх розв?язання. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Географія туризму та туристичне краєзнавство
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні екологічні проблеми всього світу, України та її регіонів тісно пов’язані між собою, тому фахівцю будь-якої спеціальності необхідно орієнтуватися як в глобальних, так і регіональних екологічних проблемах, які породжують економічні та соціальні негаразди. Це важливо, бо кожний фахівець працює в конкретному регіоні, для якого характерні певні місцеві проблеми, без знання причин яких не можливо отримати ефективний позитивний результат. Тому перед усім потрібно знати причини загально екологічних проблем як світового масштабу, так і державного, регіонального, місцевого та взаємозв’язки між ними. Наведена в лекціях інформація може бути корисною фахівцям в галузі туризму, готельного та курортного сервісу, при викладанні екології, краєзнавства у вищих навчальних закладах гуманітарного профілю та середніх школах. Для вирішення сучасних проблем – забруднення повітря, питної, морської води, ґрунтів необхідно виробити стратегію на майбутнє. Для цього потрібна інформація про минулий і сучасний стан, зокрема про місцевість, де працює фахівець. Україна, завдяки її комфортним погодно-кліматичним умовам, наявності родючих ґрунтів, багатому розмаїттю рослинного та тваринного світів, культурно-історичних цінностей, здавна вабила людей, за неї суперничало багато держав. Тому в історичному аспекті треба досліджувати зміни в різних сферах діяльності людини – природній, соціально-економічній, культурній, туристичній. Важливою проблемою для збереження природних ресурсів та раціональному їх використанні в будь-якому регіоні необхідні знання та навики з екології у всіх сферах, зокрема в туризмі.
Опис: Розділ 1. Загальні проблеми екології. Визначення екології та її основні поняття. Предмет і об’єкт дослідження, структура екології. Методи екологічних досліджень. Основні проблеми та наукові напрямки сучасної екології. Розділ 2. Історія розвитку екології. Основні етапи становлення екології як науки. Передумови формування екології як науки. Напрямки розвитку екології. Розділ 3. Аутекологія. Організм і середовище. Екологічна ніша. Загальні принципи адаптації. Найважливіші абіотичні фактори та адаптації до них. Розділ 4. Демекологія (екологія популяцій). Поняття популяції. Структура популяцій. Динаміка популяцій. Керування популяціями та їх життєздатність. Типи взаємодії між популяціями. Розділ 5. Екосистемологія. Системний підхід в екології. Різноманіття живих систем. Екологія угруповань (синекологія) та екосистемологія. Консорції як елементарні екосистеми. Розділ 6. Функціональна екологія. Роль кліматопу у функціонуванні екосистем. Функціональна роль ґрунту та підстилки. Функціональна роль гідросфери. Роль фітоценозу в екосистемах. Роль мікробоценозу в екосистемах. Функціональна роль зооценозу в екосистемах. Розділ 7. Характеристика природних екосистем. Класифікація екосистем. Класифікація біномів. Лісові екосистеми. Трав’яні типи екосистем. Болотні екосистеми. Розділ 8. Екологічні особливості людини. Людина та тварини. Унікальні екологічні особливості людини. Біологічні особливості людини. Культурне успадкування. Екологічна криза сучасності. Демографічний вибух. Демографічний перехід. Чи можна обмежити чисельність населення Землі? Екоконверсія. Розділ 9. Агроекологія. Агроекологія як окремий розділ екології. Основні екологічні проблеми сучасного землеробства. Шляхи вирішення екологічних проблем сільського господарства. Боротьба зі шкідниками. Розділ 10. Вплив промислової діяльності на середовище. Головні типи промислових виробництв, їхня характеристика. Забруднення біосфери та екосистем. Міграція інгредієнтів забруднення в екосистемах і організмах. Вплив забруднення довкілля на популяції та екосистеми. Головні заходи убезпечення та знешкодження техногенного впливу на екосистеми (загальна оптимізація довкілля в індустріальних регіонах). Засоби зберігаючої технології у виробництві. Розділ 11. Урбоекологія. Об’єкт і предмет урбоекологічних досліджень. Природно-просторові ресурси міста. Місто як соціально-екологічна система. Міські біогеоценози. Градієнтна ординація біогеоценотичного покриву міста. Місто як гетеротрофна екосистема. «Здоров’я» міської екосистеми. Криптоіндикаційна оцінка середовища (оцінка із застосуванням криптофітів). Розділ 12. Оптимальне користування екосистемами та їхніми компонентами. Природокористування як наука. Раціональне використання природних ресурсів. Експертна оцінка впливу проектованої та здійснюваної антропогенної діяльності на довкілля. Економічні аспекти природокористування. Правові аспекти впливу діяльності людини на середовище. Розділ 13. Збереження природного середовища Головні напрямки збереження природного середовища. Глобальні екологічні проблеми і стан навколишнього середовища в Україні. Міжнародні та державні програми і законодавчі акти в галузі збереження середовища та раціонального використання природних ресурсів. Сталий розвиток і його забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: Практичні заняття Максимальна кількість балів за кожну практичну роботу № 1-15 – 2 бал Максимальна кількість балів за кожен звіт з практичних занять № 1-15 – 0,66 бала Поточний контроль – 40 Екзаменаційний контроль письмова компонента – 50 усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок виставляння балів ОІР у % від максимальної кількості балів виділених на певний вид ОІР: 0% – завдання не виконано або виявлено плагіат чи встановлено факт несамостійного виконання ОІР; 40% – завдання виконано частково та містить суттєві помилки методичного або розрахункового характеру; висновки не аргументовані і не коректні, звіт виконано недбало; 60% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить суттєві помилки у розрахунках або методиці; висновки містять окремі недоліки, судження студента не достатньо аргументовані; звіт виконано з незначними відхиленнями від вимог; 80% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить окремі несуттєві недоліки (розмірності, висновки, оформлення тощо); 100% – завдання виконано правильно, вчасно і без зауважень. Студент зобов’язаний дотримуватись встановленого графіку виконання ОІР. Оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти здійснюють за 100-бальною шкалою оцінювання, встановленої в університеті: 100-88 балів – атестований з оцінкою «відмінно» 87-71 балів – атестований з оцінкою «добре» 70-50 балів – атестований з оцінкою «задовільно» 49-26 балів – не атестований 25-00 балів – не атестований з оцінкою «незадовільно»
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Екологія: конспект лекцій для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242«Туризм» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України. 2022. – 674 с. 2. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Екологія» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242«Туризм» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – с.43. 3. Зошит до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Екологія» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242«Туризм» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – с.37. 4. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Екологія» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 242«Туризм» / М.В. Руда– Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2022. – с. 22. Базова 1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Практикум із загальної екології: Навч. посібник. – К.: Либідь, 1997. – 160 с. 2. Запольський А.К., Салюк А.І. Основи екології: Підручник /За ред. К.М.Ситника. – К.: Вища шк., 2001. – 358 с.: іл. 3. Злобін Ю.А. Основи екології. К., В-во «Лібра», 1998, 248 с. 4. Кучерявий В.П. Екологія. – Львів : Світ. – 2000. –499 с. 5. Бойчук Л Д., Соломенно Е.М., Бугай О.В. Екологія і охорона навколишнього середовища: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2003. — 284 с. 6. Гайнріх Д., Герат M. Екологія: dtv – Atlas. Пер. з 4-го нім. вид. – К.: Знання – Прес, 2001. – 287 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).