Аналіз внутрішнього та міжнародного туристичних ринків

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.01.E.055
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Туризм
Лектор: ст викладач. Римар Ю. М.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з теоретичними основами та методологічним апаратом аналізу туристичного ринку, формування у студентів комплексу знань щодо законів функціонування ринку туристичних послуг, оволодіння основними методами дослідження ринку.
Завдання: - ознайомлення з принципами проведення маркетингових досліджень; - опанування теоретичних основ сучасних методологій збирання, опрацювання та аналізу інформації щодо стану ринку; - формування навичок застосування методів дослідження туристичного ринку; - набуття спеціальних знань та практичних навичок з моделювання ринкових процесів у туристичній сфері.
Результати навчання: Знання теоретичних основ методів аналізу ринку, принципів структурування світового туристичного ринку за макрорегіонами та субрегіонами; збирати дані для первинної обробки, уміння користуватися кількісними і якісними методами дослідження ринку, оцінювати й аналізувати структуру, кон’юнктуру, ємність національного та міжнародних туристичних ринків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Економічна теорія, вища математика, маркетинг, організація досліджень тенденцій розвитку туризму.
Короткий зміст навчальної програми: Предмет дослідження ринку. Джерела інформації. Якісні і кількісні методи аналізу. Демографічна характеристика населення країн світу. Місце сфери туристичних послуг у ринковій системі господарювання. Геополітичні оcoбливості формування і функціонування ринку туристичних послуг. Принципи структуризації туристичного ринку в національному та світовому масштабі. Оцінка кон’юнктури ринку, визначення ємкості ринку, порівняльна оцінка ринкових часток підприємств на регіональному туристичному ринку. Порівняльний аналіз стану макрорегіональних туристичних ринків.
Опис: Сутність ринку. Види ринків. Функції ринку. Аналіз ринку. Базові методи аналізу. Види даних, що аналізуються. Пошукові, описові та причинові дослідження. Ринок туристичних послуг. Етапи становлення. Показники оцінювання ринку. Принципи структуризації туристичного ринку. Позиціонування туристичного ринку в системі ринків згідно центральної статистичної класифікації. Моніторинг ринку турпродуктів на основі кількісних показників. Визначення та порівняльна оцінка ринкових часток. Метод аналізу ієрархій (метод Т. Сааті). Оцінка конкурентоспроможності туристичних ринків. Матричні методи конкурентного аналізу. Стратегічний аналіз ринку турпослуг. Внутршні та зовнішні чинники впливу на розвиток ринку. Моделі Портера, PEST- та SWOT-аналіз. Тур як основний ринковий продукт. Розрахунок вартості туру. Угода як результат ринкової діяльності туристичної фірми. Життєвий цикл турпродукту. Інновації у туристичному бізнесі та перспективи розвитку ринку турпослуг.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%) – практичні заняття, усне опитування; індивідуальна контрольна робота. Підсумковий контроль (50%) – Заліковий тестовий контроль. Усне опитування (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: захист практичних робіт - 30 балів, перевірка контрольних робіт - 10 балів. Підсумковий контроль: письмова компонента (заліковий тестовий контроль) - 50 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Любіцева О.О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти) [3-є вид., перероб. та доп.]/ O.O. Любіцева. – К.: Альтпрес, 2006. – 436 c. 2. Ткаченко Т.І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу. [монографія]/ Т.І. Ткаченко. – 2-ге вид., випр. та доповн. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 463 с. 3. І.М. Школа, В.С. Григорків, В.Ф. Кифяк Розвиток міжнародного туризму в Україні – Чернівці: видавництво "Рута", 1997 4. Смаль І.В. Туристичні ресурси світу – Ніжин: Видавництво Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, 2010. – 336 с. 5. Центральна статистична класифікація продукції за видами економічної діяльності: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.02.2006 р. № 82-р. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua. 6. Туристична діяльність в Україні: статичтичний бюллетень Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrstat.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).