Органічна хімія,частина 1

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.014
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: д.х.н., професор Дончак Володимир Андрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: • Вивчення основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин та її зв’язку з реакційною здатністю та властивостями речовин. Вивчення механізмів реакцій перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій. 1. Ознайомлення з методами одержання, хімічними властивостями і використанням основних класів органічних речовин. 2. Ознайомлення з основними принципами сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук. Опанування знаннями про основні класи органічних речовин, застосування органічних речовин у народному господарстві. 3. Вивчення загальних принципів оцінки хімічних властивостей органічних сполук, покладених в основу синтезу і аналізу органічних речовин. 4. Ознайомлення з технікою безпеки у хімічній лабораторії, з технікою основних методів виділення і очищення, вибраних методів синтезу, вивчення властивостей і встановлення будови органічних речовин. 5. Опанування знаннями про практичні аспекти органічної хімії, шляхи і методи використання її досягнень хімічній промисловості та інших галузях господарства. 6. Опанування знаннями у галузі будови, одержання і властивостей тих класів сполук, які складають основу більшості фармацевтичних препаратів – таких, як похідні аліфатичних та ароматичних вуглеводнів, гетероциклічні сполуки, циклопарафіни, вуглеводи, жири, мила, воски, пептиди та білки, амінокислоти, терпеноїди, алкалоїди тощо. 7. Вивчення програмного матеріалу буде здійснюватись через викладання лекцій, проведення лабораторних робіт і самостійної роботи студентів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов; фахівець повинен знати: 1. Основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук. 2. Основи теорій хімічної будови, реакційної здатності та перебігу хімічних реакцій органічних сполук 3. Основні класи органічних синтетичних і природних сполук, особливості їх хімічної будови та її вплив на хімічні властивості. 4. Основні методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у хімічній промисловості. 5. Основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук. 6. Будову та хімічні властивості тих класів органічних сполук Хімія високомолекулярних сполук , які вивчаються у подальших спецкурсах: Хімія і технологія органічних речовин, Хімія нафти та газу, Хімія органічних природних сполук тощо.
Результати навчання: - Володіти міцними знаннями з таких фундаментальних питань, як сучасна теорія хімічної будови і реакційної здатності органічних сполук, інтермедіатів і реагентів. - Знати залежності хімічних і фізичних властивостей органічних сполук від їх стерічної будови. - Знати здатність до взаємних перетворень різних за природою функційних груп. - Знання загальних промислових методів одержання, властивостей і застосування представників основних класів сполук у хімічній промисловості органічного синтезу та інших галузях науки і техніки. - Здатність самостійно виконувати експериментальні роботи з синтезу, аналізу та дослідження основних властивостей органічних сполук різних класів. - Бути ознайомлені з сучасними методами аналізу органічних сполук: ІЧ, УФ, ЯМР та ПМР спектроскопію, газовою та рідинною хроматографією тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни 1. Загальна і неорганічна хімія 2. Фізика Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Хімія органічних природних сполук. 2. Хімія і технологія органічних речовин. 3. Хімія нафти та газу. 4. Хімія високомолекулярних сполук.
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Органічна хімія» присвячений вивченню основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язку хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовин, вивченню механізмів перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій, вивченню основних принципів сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук, також методів одержання, хімічних властивостей і використання основних класів органічних речовин.
Опис: Типи хімічних зв’язків. Ізомерія. Електронні ефекти. Механізми органічних реакцій. Кислотні та основні властивості органічних сполук. Будова, ізомерія, методи одержання та хімічні властивості для наступних класів органічних сполук: Аліфатичні вуглеводні та їх галогенопохідні. Аліфатичні аміно- та нітросполуки. Аліфатичні спирти, етери, альдегіди, кетони, карбонові кислоти.
Методи та критерії оцінювання: 2-й семестр (екзамен) – лабораторні заняття – 20%, проміжні контролі – 20%, контрольний захід – 60%;
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Поточний контроль 1 10 балів Поточний контроль 2 10 балів Поточний контроль 3 10 балів Разом за ПК 30 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента 40 балів усна компонента 30 балів Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Воронов С.А., Дончак В.А., Когут А.М. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2021. – 464 с. 2. Ластухин Ю.О., Воронов С.А. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Центр Європи, 2009. – 864 с. 3. Чирва В.Я., Ярмолюк С.М., Толкачова Н.В., Земляков О.Е. Органічна хімія.-Львів:БаК, 2009.-996 с. 4. Домбровський А.В., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.:Вищ.шк. 1992. 5. Ластухін Ю.О. Збірник тестів з органічної хімії. – Львів. Центр Європи, 2007. – 327 с. 6. Ковтуненко В. Загальна стереохімія. Київ. ЗАТ Невтес. 2001. 7. Терней А. Современная органическая химия I , II том. Пер. с анг.-М.:Мир. 1981. 8. Потапов В.М. Стереохимия. –М.:Химия, 1988. 9. Сайкс П. Механизмы органических реакций.- М.: Химия.- 1991. 10. Черних В.П., Зименковський Б.С., Гриценко І.С. Органічна хімія.- (в трьох книгах).- Харків.-“Основа”-1996.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration.
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).