Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.058
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Блажівський Костянтин Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення студентами теоретичних основ та принципів складання технологічних схем виробництва мінеральних добрив, вибору оптимального режиму, апаратури та обладнання з метою використання в практичній діяльності.
Завдання: 1. Знати сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази виробництва мінеральних добрив, а також найдоцільніші пріоритетні напрямки ресурсо- та енергозбереження. 2. Знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання мінеральних добрив, підходи до вибору оптимальних режимів, апаратури та обладнання. 3. Знати сучасні технології, апаратуру, обладнання, а також масштаби виробництва мінеральних добрив і солей в Україні і світі. 4. Вміти виконувати необхідні технічні розрахунки, передбачити перебіг процесів та напрямки їх вдосконалення. 5. На підставі аналізу термодинаміки і хімічної кінетики вміти обґрунтувати оптимальні умови процесів одержання мінеральних добрив, напрями інтенсифікації та зменшення енергоємності технологій. 6. Вміти розробити способи утилізації та знешкодження відходів виробництв, маловідходні та безвідходні технології.
Результати навчання: • знати стан та перспективи розвитку сировинної бази виробництва мінеральних солей; • знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання мінеральних солей, вибору технологічного режиму процесів, апаратури та обладнання; • вміти виконувати розрахунки за сольовими діаграмами; • вміти виконувати розрахунки процесів та устаткування для одержання добрив і солей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - загальна хімічна технологія; - процеси та апарати хімічної промисловості.
Короткий зміст навчальної програми: Значення, принципи розташування та інтенсифікація виробництва мінеральних солей. Сировина для їх виробництва. Фізико-хімічні властивості солей, способи їх покращення. Діаграми рівноваги сольових систем: побудова, розрахунки. Теоретичні основи і технології виробництва основних солей Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору, Хрому.
Опис: У навчальній дисципліні «Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив. Ч.2» викладені сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва мінеральних добрив. Розглянуті параметри якості МД та способи їх поліпшення, основні процеси і апарати, які притаманні технологіям мінеральних добрив. Викладені теоретичні основи, технологічні режими і принципові схеми та обладнання для виробництва фосфорних, азотних, калійних та комплексних добрив. Лабораторними заняттями передбачено практичне засвоєння технологій подвійного суперфосфату, калію нітрату, змішаних добрив та методів аналізу азотних добрив.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, виконання самостійних робіт (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмова форма 50% - усна форма 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М. Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).