Проєктування процесів органічного синтезу

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.088
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Мельник Степан Романович, доцент Лудин Анатолій Миколайович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: викладання здобувачам освіти відомостей про порядок розробки проектної документації на обладнання та організацію будівельних та монтажних робіт, принципи проектування обладнання та трубопроводів, цехових споруд, конструкційні особливості та принципи дії хімічних апаратів виробництв органічного синтезу, основи технологічного розрахунку та принципи компонування апаратів.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 3. Прагнення до збереження навколишнього середовища. Фахові компетентності: 1. Здатність проектувати хімічні процеси з урахуванням технічних, законодавчих та екологічних обмежень. 2. Здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії. 3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій основного і тонкого синтезу органічних речовин.
Результати навчання: • Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. • Розробляти і реалізовувати проекти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики. • Розуміти основні властивості конструкційних матеріалів, принципи та обмеження їх застосування в хімічній інженерії. • Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв. • Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Хімія і технологія органічних речовин • Розрахунок процесів органічного синтезу кореквізити • Хімічна технологія та інженерія (курсовий проект)
Короткий зміст навчальної програми: Викладено основи розробки проектної документації на хімічне обладнання та організацію будівельних і монтажних робіт, особливості проектування апаратів і трубопроводів; властивості матеріалів для виготовлення та захисту обладнання; розглянуто конструкційні особливості та принципи дії реакторів органічного синтезу, принципи технологічного розрахунку реакційних апаратів за даними діючих установок, принципи проектування цехових споруд; особливості компонування технологічного обладнання.
Опис: Специфіка обладнання виробництв органічного синтезу. Проектна розробка технологічного устаткування. Матеріали для виготовлення та захисту обладнання. Теплова ізоляція апаратів і трубопроводів. Конструкційні особливості технологічного обладнання. Вимоги до хімічних реакторів. Класифікація та застосування реакційних апаратів. Принципи конструювання реакційних апаратів. Реактори для процесів у газовій фазі на твердому каталізаторі. Реактори для процесів у газовій фазі з використанням рідких каталізаторів. Реактори для процесів у рідкій фазі. Реактори для процесів у газовій фазі. Трубчасті печі. Апарати високого тиску. Устаткування для процесів полімеризації. Визначення технологічних розмірів апаратів за даними діючих установок. Технологічний розрахунок полімеризаторів. Колонні апарати. Теплообмінні апарати. Ємності. Розробка технологічної схеми виробництва. Механізація транспортних і трудоємких робіт. Видалення відходів виробництва. Цехове підйомно-транспортне обладнання. Загальні відомості про трубопровідні системи. Склад трубопровідних систем. Класифікація трубопровідної арматури. Вибір труб і трубопровідної арматури при проектуванні хімічних виробництв. Особливості монтажу та експлуатації трубопроводів. Основи санітарної техніки. Проектування промислових будівель. Промислові етажерки і відкриті площадки. Побутові приміщення. Характеристика приміщень, що включаються в склад виробництва. Розміщення технологічного обладнання. Принципи групування. Основні вимоги при компонуванні обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист контрольних та розрахунково-графічних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • розрахункова графічна робота, письмовий експрес-контроль, контрольні роботи, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мельник, С. Р., Мельник, Ю. Р., Піх З. Г. Проектування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу. Навчальний посібник – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2005. – 448с. 2. Лудин А. М. Компонування технологічного обладнання: навчальний посібник / А. М. Лудин. – Львів: Левада, 2022. – 160 c. 3. Мельник С. Р., Мельник Ю. Р. Розрахунок процесів органічного синтезу: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво «Левада», 2022. – 150 с. 4. Устаткування і основи організації виробництв тонкого органічного синтезу: Підручник / Г.А. Галстян, А.Г. Галстян, Г.О. Маршалок. – Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2012. – 453 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).