Процеси та апарати хімічних технологій, частина1

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.016
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: Гузьова Ірина Олександрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення фізичної суті явищ процесів хімічної технології, умов і законів, яким відповідають дані явища. Вивчення конструкції типової апаратури, в якій відбувається процес. Освоєння методів розрахунку апаратури, її будови, проектування і конструювання. Вивчення основ теорії подібних процесів та методів переходу від лабораторних до промислових установок.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища. фахові компетентності: ФК4. Здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії
Результати навчання: РН1 (ПР2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі) РН2 (ПР13. Розуміння хімічної інженерії як складника сучасних науки і техніки, її місця у розвитку інженерії, української держави та загальносвітової культури) РН3 (АіВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти) РН4 (АіВ5. Здатність продовжувати навчання зі значним ступенем автономії)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Математика Фізика Неорганічна хімія Органічна хімія Супутні і наступні навчальні дисципліни Моделювання хіміко-технологічних процесів Загальна хімічна технологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Процеси та апарати хімічних технологій» передбачає вивчення фізичної суті основних гідромеханічних, теплових та масообмінних процесів хімічних технологій. В даному курсі вивчаються основні конструкції апаратів, принципи їх роботи та розрахунку, переваги, недоліки та галузі застосування. В рамках даного курсу передбачено вивчення принципів масштабного переходу від моделі до реального апарату і перенесення експериментальних даних, отриманих на одній системній моделі, в іншу, яка є об’єктом натуральної величини (моделювання), що необхідно для проектування більшості сучасних багатотоннажних виробничих процесів.
Опис: Вступ. Мета та завдання курсу. Загальні закономірності прикладної гідравліки. Гідростатика Гідродинаміка. Основні закони. Задачі гідродинаміки Рівняння Бернуллі та його фізичний зміст Внутрішня задача гідродинаміки. Втрати напору на тертя та місцеві опори. Подібні гідродинамічні процеси. Теорії подібності. Зовнішня задача гідродинаміки. Вільне осадження. Змішана задача гідродинаміки. Рух рідин крізь зернисті шари. Перемішування Гідравлічні машини, насоси. Принцип роботи основних типів насосів. Гідравлічні машини, компресори. Основи теплообміну. Теплові баланси. Теплопровідність. Закон Фур’є Конвективний теплообмін. Фізична суть. Критерії подібності Теплопередача. Принцип розрахунку теплообмінників Конструкція теплообмінників. Принципи роботи. Інтенсифікація процесів. Основні теплоносії та їх характеристика. Нагрівання та охолодження Випаровування та конденсація Випарювання. Основні принципи Багатокорпусні випарні установки. Конструкції випарних установок. Принципи роботи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль Практичні роботи Розрахунково-графічні роботи Захист лабораторних робіт Екзаменаційний контроль письмова компонента усна компонента
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В. Процеси і апарати хімічних технологій Навч. Посібник. Ч1. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання № 30 НУ “ЛП” 2005, 192 с. 2. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В.. Білецька Л.З. Процеси і апарати хімічних технологій. Навч. Посібник. Ч2. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання № 39 НУ “ЛП” 2006, 180 с. 3. Ханик Я.М., Семенишин Є.М.., Станіславчук О.В.., Кіндзера Д.П. Процеси і апарати хімічних технологій. Навч. Посібник. Ч3. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання НУ “ЛП” 2006, 340 с. 4. Я.М. Ханик, І.О. Гузьова, Т.І. Римар, Л.З. Білецька. Процеси та апарати хімічних технологій. Навчальний посібник. Частина IV. – Серія «Дистанційне навчання». - № 48. Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 300 с. 5. Ханик Я.М. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V.: Навчальний посібник. / Ханик Я.М., Троцький В.І., Станіславчук О.В., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. – 176 с. 6. Електронний навчальний посібник „Процеси та апарати хімічної технології. Частина VI.” для студентів базових напрямків 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.050503 «Машинобудування», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія». / Укл. Атаманюк В.М.; Гузьова І.О.; Кіндзера Д.П. та ін. – НУ «Львівська політехніка». (№ Е41-220-14/2012 від 18.10.2012., http://vns.lp.edu.ua/moodle/course/view.php?id=10462) - 85 с. 1. Електронний навчально-методичний комплекс із дисципліни «Процеси та апарати хімічних технологій, ч. 1» для студентів бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія” (укладач Гузьова І.О. реєстр. номер № Е41-214-343/2021 від 08.06.2021 р.) Сертифікат № 04076 https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1610
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).