Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 2

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.056
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області хімічної технології виробництва в'яжучих матеріалів та виробів на їх основі.
Завдання: загальні компетентності: ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 4. Здатність працювати самостійно і в команді. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. ФК 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. ФК 5. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці. ФК 6. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії. ФК 7. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти.
Результати навчання: основи технології виробництва цементу, бетону і будівельних розчинів; перспективи розвитку гідравлічних вяжучих матеріалів з використанням безвідпадкових і маловідходних технологій; заходи з охорони довкілля, техніки безпеки та охорони праці при виробництві вяжучих матеріалів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Матеріалознавство
Короткий зміст навчальної програми: Сировинні матеріали для отримання гідравлічних вяжучих. Технологія портландцементу. Різновиди портландцементу. Корозія цементного каменю і бетону. Бетони: класифікація, сировинні матеріали, спеціальні види. Проекутування складу бетону. Будівельні розчини: класифікація, властивості. Сухі суміші.
Опис: Портландцемент. Характеристики портландцементного клінкеру. Основні принципи розрахунку сировинної суміші. Сировинні матеріали і їх властивості. Технологічні схеми виробництва портландцементу. Технологія приготування портландцементної сировинної суміші. Способи коректування сировинних сумішей. Технологічні властивості сировинних сумішей. Процеси, що протікають при випалі клінкеру. Послідовність перетворення окремих компонентів при нагрівання. Твердофазові реакції. Процеси спікання та охолодження клінкеру. Сучасні агрегати для випалу клінкеру. Обертові печі. Розмелювання. Схеми розмелювання портландцементу. Гідратація і тверднення портландцементу. Вплив технологічних факторів на процеси гідратації і структуроутворення портландцементу. Будівельно-технічні властивості і застосування портландцементу. Корозія цементного каменю і бетону. Фізичні та хімічні процеси, що протікають в цементному камені в умовах дії різних агресивних середовищ. Способи захисту від корозії. Різновиди портландцементу: швидкотверднучий, високоміцний. Цементи з поверхнево-активними додатками. Дорожній, білий, декоративний цементи. Бетони. Класифікація бетонів. Матеріали для важких бетонів. Бетонна суміш: реологічні та механічні властивості. Структура бетону, класи (марки) бетонів за міцністю. Підвищення міцності. Проектування складу бетону. Способи приготування, транспортування і укладання бетонних сумішей. Тверднення бетонів, методи його прискорення. Вплив умов тверднення на властивості бетонів. Корозія бетону. Спеціальні види бетонів. Високоміцний, гідротехнічний, кислотостійкий, жаростійкий, декоративний бетони. Легкі бетони: бетони на пористих заповнювачах, ніздрюваті бетони. Збірні залізобетонні вироби. Будівельні розчини. Класифікація і призначення. Властивості будівельних розчинників. Сухі суміші.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%); підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30 Екзаменаційний контроль - 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пащенко О. О. В’яжучі матеріали : підруч. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 2. В’яжучі матеріали: Підручник / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський – К. : Основа, 2012. – 448 с. 3. Дворкин Л. Й. Строительные минеральные вяжущие материалы : Учеб. пособие / Л. Й. Дворкин, О. Л. Дворкин – М. : Инфра-Инженерия, 2011. – 540 с. 4. Будівельне матеріалознавство : Підручник. / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]; за ред. П. В. Кривенка. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», 2004. – 704 с. 5. Баженов Ю.М. Технология бетона : Учебник / Ю. М. Баженов. – М. : Изд-во АСВ, 2003. – 500 с. 6. Гоц В. І. Бетони і будівельні розчини : Підручник / В. І. Гоц. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», К. : КНУБА, 2003. – 472 с. 7. Дворкін Л. Й. Бетони і будівельні розчини / Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін. – К. : Основа, 2008. – 448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).