Основи біохімії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.073
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Стецишин Юрій Богданович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна "Основи біохімії" є спеціальним курсом для студентів, що навчаються на спеціальності "Хімічні технології та інженерія” та будуть у майбутньому спеціалізуватись у “Хімічній технології харчових добавок та косметичних засобів” має своєю метою ознайомити студентів з основами біохімії та основними біохімічними процесами.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. сучасне розуміння основних життєвих процесів на молекулярному рівні, склад і структура клітинних мембран і самих клітин; 2. знати хімію, фізико-хімічні властивості та призначення у організмі основних класів біологічних молекул; 3. знати шляхи біосинтезу ліпідів, вуглеводів, амінокислот та вітамінів; 4. знати шляхи синтезу білків, розуміти зв'язок між такими фундаментальними процесами як реплікація, репарація, транскрипція та трансляція; 5. вміти за допомогою якісних та кількісних аналізів визначити наявність та вміст окремих біологічних молекул.
Результати навчання: • сучасне розуміння основних життєвих процесів на молекулярному рівні, склад і структура клітинних мембран і самих клітин; • знати хімію, фізико-хімічні властивості та призначення у організмі основних класів біологічних молекул; • знати шляхи біосинтезу ліпідів, вуглеводів, амінокислот та вітамінів; • знати шляхи синтезу білків, розуміти зв'язок між такими фундаментальними процесами як реплікація, репарація, транскрипція та трансляція; • вміти за допомогою якісних та кількісних аналізів визначити наявність та вміст окремих біологічних молекул.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Органічна хімія • Хімія органічних природних сполук • Хімія та технологія косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми: Предмет біохімії. Основні етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Пріоритетні напрямки сучасної біохімії. Біохімічні реакції у технологічних процесах. Клітинний та позаклітинний рівні організації живих організмів. Клітини та їх структурні елементи. Хімічний склад живих організмів. Основні класи біомолекул в живих організмах. Мінеральні речовини. Первинні та вторинні метаболіти. Вуглеводи. Ліпіди. Білки. Амінокислоти. Ферменти – біологічні каталізатори. Нуклеїнові кислоти. Вітаміни та їх роль. Жиророзчинні вітаміни. Водорозчинні вітаміни. Вітаміноподібні сполуки. Обмін вуглеводів. Гліколіз, спиртове бродіння, пентозофосфатний шлях. Цикл Кребса. Перетворення ліпідів у процесі травлення. Внутрішньоклітинний гідроліз ліпідів. Біоокиcнення жирних кислот. Синтез кетонних тіл. Біосинтез жирних кислот та ліпідів. Перетворення білків у процесі травлення. Катаболізм амінокислот. Катаболізм вуглецевого скелета амінокислот. Обмін аміаку. Структура хромосом. Реплікація ДНК. Репарація нуклеїнових кислот. Процес транскрипції. Процес трансляції.
Опис: Навчальна дисципліна «Основи біологічної хімії» складена до навчальних програм студентів хімічних спеціальностей вищих технічних навчальних закладів. Її основний акцент направлений на висвітлення взаємозв’язків біологічної процесів з хімічними та харчовими виробництвами. Для цього у курсі наведені основні дані про всі основні класи біологічних сполук, що можуть міститись у харчових продуктах. Приведено дані про їх вміст у продуктах харчування, а також роль у функціонуванні живих організмів. Крім того, описані перетворення вуглеводів, білків та ліпідів у процесі їх метаболізму. Значна увагу присвячена проблемі зв’язку хімічних перетворень з процесами, що відбуваються при переробці харчових продуктів. Зміст дисципліни висвітлено у наступних пунктах: Предмет біохімії. Основні етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Пріоритетні напрямки сучасної біохімії. Біохімічні реакції у технологічних процесах. Клітинний та позаклітинний рівні організації живих організмів. Клітини та їх структурні елементи. Хімічний склад живих організмів. Основні класи біомолекул в живих організмах. Мінеральні речовини. Первинні та вторинні метаболіти. Вуглеводи. Ліпіди. Білки. Амінокислоти. Ферменти – біологічні каталізатори. Нуклеїнові кислоти. Вітаміни та їх роль. Жиророзчинні вітаміни. Водорозчинні вітаміни. Вітаміноподібні сполуки. Обмін вуглеводів. Гліколіз, спиртове бродіння, пентозофосфатний шлях. Цикл Кребса. Перетворення ліпідів у процесі травлення. Внутрішньоклітинний гідроліз ліпідів. Біоокиcнення жирних кислот. Синтез кетонних тіл. Біосинтез жирних кислот та ліпідів. Перетворення білків у процесі травлення. Катаболізм амінокислот. Катаболізм вуглецевого скелета амінокислот. Обмін аміаку. Структура хромосом. Реплікація ДНК. Репарація нуклеїнових кислот. Процес транскрипції. Процес трансляції.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування, індивідуальне науково-дослідне завдання (40%) • підсумковий контроль (екзамен, письмова форма (60%))
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах = Поточний контроль (ПК) + Заліковий контроль(ЗК) Разом балів = 40+60=100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кучеренко Н.Е. и др. Биохимия: учебник -К. Вища школа, 1988. – 432 с.:ил. 2. Б.Албертс, Д.Брей, Дж.Льюис й др. Молекулярная биология клетки. В 5-ти т. М.: Мир, 1986. т.1-5. 3. Ленинджер А. Основи биохимии: В 3 т. М.: Мир, 1985. Т.1-3. 4. А.Уайт, Ф.Хендлер, З.Смит и др. Основи биохимии: В З-х т. М.: Мир, 1981. т.1-3. 5. А.Я. Николаев. Биологическая химия. Учеб. для мед. спец. вузов. -М.:Высш.шк.,1989.- 495 с. 6. Вороніна Л.Н., Десенко В.Ф., Мадієвская Н.Н. Біологічна хімія. -Х.: Основа, 2000. - 549 с. 7. Березов Т.Т., Коровкина Б.Ф. Биологическая химия. -М.: Медицина, 1990. - 528 с. 8. Кагава Я. Биомембраны. К.: Вища школа, 1986. 303 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).