Устаткування галузі з основами проєктування

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.063
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Слюзар Андрій Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу – ознайомити студентів з конструкціями основних машин і апаратів, які використовуються в технології неорганічних речовин, із властивостями конструкційних матеріалів, які використовуються для конструювання хімічної апаратури та способами їх захисту від корозії, а також із змістом дипломного проектування і вимогами до нього. Навчити студентів методам розрахунку необхідних розмірів апаратів, міцності самих апаратів та їх вузлів, принципів підбору основного і допоміжного устаткування та основ організації проектної справи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: Інтегральних ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів хімії, хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Загальних ЗК 1. Здатність використовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними. ЗК 4. Здатність планувати та керувати часом. ЗК 5. Здатність до системного мислення, продукування нових ідей, креативності. ЗК 9. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. ЗК 10. Здатність до аналізу та синтезу, вміння виявляти, формулювати, ставити та вирішувати наукові (науково-прикладні) завдання. ЗК 11. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів в предметній області. ЗК 13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи. Фахових ФК 1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. ФК 2. Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції. ФК 4. Сучасні уявлення про принципи структурної організації та типових функцій і механізмів роботи технологічних об'єктів хімічних виробництв. ФК 8. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. ФК 10. Базові уявлення про основні закономірності розвитку й сучасні досягнення в хімічних технологіях, розуміння ролі енергозбереження в сучасній техніці. ФК 11. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень. ФК 12. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для аналізу, оцінювання та проектування технологічних процесів і устаткування з використанням традиційної та альтернативної сировини. ФК 17. Здатність розуміти комерційний та економічний контекст для проектування хімічних виробництв.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знання ЗН 1. Основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії, механізмів і принципів хімічних перетворень речовин. ЗН 2. Теоретичних основ технологій виробництва хімічних речовин, а також матеріалів та виробів на їх основі. ЗН 3. Методів хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, матеріалів, хімічної продукції та виробів на їх основі. ЗН 4. Сучасних технологій хімічних виробництв. ЗН 5. Конструкцій та принципів роботи сучасного обладнання та устаткування хімічних виробництв. ЗН 6. Структури і функціонування хімічних підприємств. ЗН 7. Методологій проектування та модернізації об’єктів хімічної промисловості, відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов. Уміння УМ 1. Вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії для вирішення якісних і кількісних проблем на хімічному виробництві. УМ 2. Класифікувати й аналізувати проблеми різного характеру та складати план щодо їх вирішення. УМ 3. Оцінювати вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту. УМ 4. Оцінювати ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин і лабораторних досліджень, та контролювати якість вихідних речовин і кінцевих (товарних) продуктів хімічних технологій. УМ 5. Узагальнювати дані, отримані в результаті лабораторних досліджень і вимірювань, з точки зору їх значимості, та співвідносити їх з відповідною теорією. УМ 6. Встановлювати зв'язок отриманих даних із результатами математичного моделювання хімічних і хіміко-технологічних процесів. УМ 7. Пояснювати причини виникнення ризиків, пов’язаних із використанням хімічних речовин і лабораторних процедур. УМ 10. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів, а також математичного аналізу та статистичної обробки у дослідженнях та проектуванні. УМ 11. Здійснювати техніко-економічне обґрунтування хімічного виробництва (визначення потреби у цільовому продукті та розрахунок потужності виробництва), володіти методами удосконалення технологічного процесу, розуміти теоретичні та практичні підходи до створення та керування виробництвом. УМ 12. Здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес, використовуючи системи автоматизованого проектування для розроблення технологічної та апаратурної схеми хіміко-технологічних виробництв. УМ 13. Брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо). УМ 14. Виявляти бажання працювати самостійно. УМ 15. Представляти результати різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо) українською та однією з іноземних мов. УМ 16. Дотримуватися техніки безпеки на робочому місці. Організовувати заходи з охорони праці та безпеки життєдіяльності. Комунікація (КОМ) КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами. КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. Автономія і відповідальність (АіВ) АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Ропередні - Неорганічна, Органічна, Фізична, Аналітична, Колоїдна хімія. Фізика, Інженерна графіка, Прикладна механіка, Матеріалознавство. Загальна хімічна технологія, Технологія основної неорганічної продукції. Процеси і апарати хімічних виробництв Супутні - Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив, Хімічна технологія сірки та сульфатної кислоти, Хімічна технологія сполук Нітрогену. Хімія та технологія води, Економіка підприємств
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні «Устаткування галузі з основами проектування» розглядають три основні розділи: теоретичні основи корозійних процесів і методів захисту від корозії, розрахунки основних вузлів апаратів, будова і принципи роботи основних апаратів і машин хімічної промисловості та основи проектування. Згідно навчальних планів дисципліною передбачено 35 год. лекцій і 14 год. практичних занять та контроль знань у формі іспиту.
Опис: Корозія та захист металів від корозії. Матеріали для виготовлення хімічних апаратів. Розрахунок основних деталей хімічної апаратури на міцність. Апарати системи Р-Т: розчинники, кристалізатори. Апарати для розділення рідинних неоднорідних систем. Апарати системи Г-Т: печі, адсорбери. Апарати для розділення газових неоднорідних систем. Апарати системи Г-Р. Загальнозаводське обладнання і транспорт. Обладнання складів. Машини: млини та гранулятори. Транспорт та зберігання газів, рідин і твердих матеріалів. Основи промислового проектування
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль : ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ, усне опитування, розрахункова робота; тести до тем • підсумковий контроль : іспит у письмово-усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Практичні заняття + 3 індивідуальні завдання по 10 балів Екзаменаційний контроль (ЕК) - 70 балів Письмова компонента - 50 балів Усна компонента - 20 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Волошин М.Д. Устаткування галузі і основи проектування: Підручник/ М.Д.Волошин, А.Б.Шестозуб, В.М.Гуляєв.- Дніпродзержинськ: ДДТУ, 2004.- 371 с. 2. Сидоров Ю.І., Влязло Р.Й., Новіков В.П. Процеси і апарати мікробіологічної промисловості. Технологічні розрахунки, приклади і задачі, основи проектування виробництв. – Львів. Вид-во НУ”ЛП”. - 2004. Ч І-ІІІ. 3. Тетеревков А.И., Печковский В.В. Оборудование заводов неорганических веществ и основы проектирования. - Минск: Вышейшая шк., 1981. - 335 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).