Технологія і обладнання виробництва скла

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.057
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Вахула Ярослав Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка студентів - майбутніх фахівців до інженерної роботи на заводах по виробництву скла Західного регіону України, який відзначається великою кількістю виробництв саме такого профілю.
Завдання: • Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. • Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. • Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. • Прагнення до збереження навколишнього середовища. • Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції. • Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції. • Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. • Здатність застосовувати основні фізико-хімічні методи аналізу й оцінки стану хіміко-технологічних систем. • Сучасні уявлення про механізми і принципи хімічних перетворень речовин і перетворення енергії в них. • Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з технологічними об'єктами хімії в промислових і лабораторних умовах, навички роботи із сучасною вимірювальною апаратурою. • Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. • Базові уявлення про основні закономірності розвитку й сучасні досягнення в хімічних технологіях, розуміння ролі енергозбереження в сучасній техніці. • Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень. • Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для аналізу, оцінювання та проектування технологічних процесів і устаткування з використанням традиційної та альтернативної сировини. • Здатність обчислювати та обробляти дані, використовувати інформаційні технології для вирішення експериментальних і практичних завдань у професійній діяльності. • Знання правових основ промислової діяльності та законодавства України в галузі охорони природи й природокористування. • Навички безпечного поводження з хімічними матеріалами, беручи до уваги їх фізичні та хімічні властивості, у тому числі, будь-яких конкретних небезпек, пов’язаних з їх використанням. • Здатність організувати роботу виробничого підрозділу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці у хімічному виробництві.
Результати навчання: Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання у виробництві скла та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Знати і розуміти механізми і кінетику хіміч-них процесів, ефективно використовувати їх при проектуванні і вдоскона-ленні технологічних проце-сів у виробництві скла. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності Збір, інтерпретація та застосування даних. Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити Неорганічна хімія Фізична хімія тугоплавких матеріалів Матеріалознавство силікатів Технологія і обладнання виробництва скла Кореквізити Технологія кераміки Технологія неорганічних речовин
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технологія і обладнання виробництва скла» є дисципліною спеціалізації «Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів». Дисципліна дає знання про основні види отримання скловиробів різного функціонального призначення, залежності їх якості від способу формування та дає знання про основні властивості виробів зі скла і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології виробництва скляних виробів.
Опис: Класифікація скла та скляних виробів. Основні гіпотези будови скла. Властивості скла і скломаси. Основи варіння скла. Сировинні матеріали та схеми їх приготування до складання шихти. Теорія і практика варіння скла. Типи скловарних печей. Вади скла. Основи технології ситалів. Способи формування скловиробів. Принцип роботи склоформуючих машин, методи їх живлення. Виробництво листового скла. Технологія скляної тари і посуду. Виробництво кварцового скла. Особливості технології оптичного скла. Технологія скловолокна і скляних труб. Автомобільне скло. Емалі і покриття.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: – індивідуальні завдання; – виконання науково – дослідної роботи. Підсумковий контроль: – іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30 %); підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й. М. Технологія скла: у 3-х част. – Ч. І : Фізика і хімія скла : підруч. / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бескид Біт”, 2008. – 204 с. 2. Ящишин Й. М. Технологія скла: у 3-х част. – Ч. ІІ : Технологія скляної маси : підруч. / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво „Бескид Біт”, 2004. – 250 с. 3. Вахула Я. І. Основи технології ситалів : навч. посіб. / Я. І. Вахула. – Львів : Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. – 96 с. 4. Технологія скла: у 3-х част. – Ч. ІІІ : Технологія скляних виробів : підруч. / [Й. М. Ящишин, Я. І. Вахула, Т. Б. Жеплинський та ін.]. – Львів : Видавництво «Растр-7», 2011 р. – 416 с. 5. Сардак Е. М. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих та силікатних матеріалів : навч. посіб. / Е. М. Сардак, В. І. Голеус, О. В. Зайчук. – Дніпропетровськ : Видавництво „Свідлер А.Л.”, 2015. – 248 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).