Хімічна технологія сірки та сульфатної кислоти

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.064
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доц. Зозуля Галина Іванівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у засвоєнні студентами теоретичних основ та принципів складання технологічних схем одержання основних сірковмісних продуктів, вибір оптимального режиму, апаратури та обладнання з метою використання в наступній практичній діяльності.
Завдання: 1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. 2. Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції. 5. Здатність застосовувати основні фізико-хімічні методи аналізу й оцінки стану хіміко-технологічних систем. 6. Сучасні уявлення про механізми і принципи хімічних перетворень речовин і перетворення енергії в них. 7. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з технологічними об'єктами хімії в промислових і лабораторних умовах, навички роботи із сучасною вимірювальною апаратурою. 8. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. 10. Базові уявлення про основні закономірності розвитку й сучасні досягнення в хімічних технологіях, розуміння ролі енергозбереження в сучасній техніці.
Результати навчання: • знати сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази виробництва сірковмісних продуктів; фізико-хімічні властивості основних сірковмісних продуктів; • знати основні закономірності та особливості технології найважливіших сірковмісних продуктів – сірки та сульфатної кислоти; • вміти виконувати необхідні технічні розрахунки, передбачати перебіг процесу та напрямки його вдосконалення; • вміти обгрунтувати оптимальні умови одержання сірковмісних сполук, напрями інтенсифікації існуючих виробництв та зменшення енергоємності технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Неорганічна хімія. • Загальна хімічна технологія. • Теоретичні основи технології неорганічних речовин. • Процеси і апарати хімічних виробництв.
Короткий зміст навчальної програми: Основні властивості сірки та її найважливіших сполук. Сировина для виробництва сірки та її сполук. Технологія природної сірки. Технологія очищення сірки від домішок. Товарні види природної сірки та її виробництво. Виробництво попутної сірки. Технологія спеціальних видів сірки. Технологія сульфатної кислоти. Виробництво сульфатної кислоти із сірководню.
Опис: Вивчення фізико-хімічних властивостей основних сірковмісних продуктів, закономірностей технології сірки та сульфатної кислоти, сучасного стану і перспектив розвитку сировинної й енергетичної бази виробництва сірковмісних продуктів. Критичний аналіз сучасних і перспективних технологій, апаратура, обладнання, а також масштаби виробництва сірковмісних продуктів в Україні й за кордоном.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти включає виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування. Семестровий контроль здійснюється у формі іспиту (письмово-усна форма) - письмове опитування, тестовий контроль, усна компонента. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Яворський В. Технологія сірки і сульфатної кислоти – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2010. – 404 с. 2. Менковский М.А., Яворський В.Т. Технология серы – М.: Химия, 1985. – 328 с. 3. Васильев В.Т., Отвагина М.Г. Технология серной кислоты. – М.: Химия, 1995, - 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).