Хімія та технологія води

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.054
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: одержання студентами знань про формування та основні характеристики складу природних і стічних вод, ознайомлення з теоретичними основами методів водопідготовлення та очищення вод різної якості для подальшого її використання для господарсько-питних потреб та в народному господарстві, використання набутих знань в наступній практичній діяльності з врахуванням сучасного наукового рівня.
Завдання: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів хімії, хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. визначити основні показники якості і безпечності води; 2. виробити навики та вміння самостійного виконання лабораторних дослідів і узагальнення експериментальних фактів; 3. провести хімічний аналіз мінералогічного складу води і на його основі дати характеристику джерела водопостачання; 4. запропонувати методи і технологічні схеми підготовлення води для господарсько-питного використання за характеристикою джерел природних вод; 5. вибрати та обґрунтувати методи і технологічні схеми підготовлення технологічної води; 6. оцінити можливість виникнення шкідливих та токсичних речовин; 7. запропонувати методи очищення стоків від токсичних домішок та шляхи утилізації і знешкодження відходів; 8. вибрати та розрахувати кількість реагентів, які використовують для підготовлення води.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Неорганічна хімія Теоретичні основи технології неорганічних речовин Аналітична хімія Технологія основної неорганічної продукції Загальна хімічна технологія
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено роль води на Землі та використання її в побуті і промисловості. Викладено основні фізико-хімічні характеристики природних та стічних вод. Розглянуто теоретичні засади процесів водопідготовлення. Наведено теоретичні основи процесів прояснення води: відстоюванням, фільтруванням і центрифугуванням. Детально розглянуто процес коагулювання домішок води, характеристику коагулянтів і флокулянтів, а також технологічні засади проведення процесу коагуляції. Висвітлено основні процеси водопідготовлення: знезараження, зм’якшення, опріснення, знесолення, стабілізації води та біохімічні методи очищення її від шкідливих домішок. Наведено принципи вибору методів оброблення води, а також порівняльну техніко-економічну характеристику методів видалення з води різних домішок.
Опис: Вода та її роль в житті на Землі. Використання води в побуті та промисловості. Природні та стічні води – багатокомпонентні системи. Методи водопідготовлення. Механічні методи. Фільтрування води. Флотація. Коагуляція домішок води. Знезараження води. Сорбційні методи очищення води. Твердість води та методи її зм’якшення. Опріснення та знесолення води. Стабільність води. Біохімічні методи очищення води.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольні роботи (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Запольський А.К. Водопостачання, водовідведення та якість води. – К.: Вища шк., 2005. – 671 с. 2. Запольський А.К., Мішкова-Клименко Н.А., Астрелін І.М., Брик М.Т., Гвоздяк П.І., Князьков Т.В. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод. – К.: Лібра, 2000. – 552 с. 3. Тугай А.М., Орлов В.О. Водопостачання: Підручник. – К.: Знання, 2009. – 735 с. 4. Кульский Л.А. Теоретические основы и технология кондиционирования воды. – К.: Наук. Думка, 1982. – 564 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).