Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК2. Здатність працювати в міжнародному контексті.
ЗК4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності.
СК 1. здатність виокремлювати, систематизувати та прогнозувати актуальні психологічні проблСеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження;
СК 3. Здатність ініціювати, розробляти і реалізовувати комплексні інноваційні проєкти в сфері психології та дотичні до неї міждисциплінарні проекти, лідерство та відповідальність під час їх реалізації; забезпечувати дотримання прав інтелектуальної власності.
CК 5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним;
СК 7. Уміння толерувати невизначеність і доводити унікальність власного наукового пошуку в умовах інформаційного / цифрового суспільства.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюють з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки докторів філософії.
РН 1 – мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології.
РН 2 – розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці.
РН 3 – виокремлювати, систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
РН 6 – критично і системно оцінювати результати власної науково-дослідної роботи і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми, визначати перспективи подальших наукових розвідок.
РН 7 – розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів.
РН 9 – вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми психології державною та іноземною мовами, готувати результати досліджень у вигляді наукових публікацій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Статистичні методи психологічного дослідження, Наукові дослідження в психологічній науці, Відкриті наукові практики
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни
Дослідницький семінар для аспірантів у галузі соціальних і поведінкових наук спрямовано на орієнтування індивідуальної та колективної науково-дослідної діяльності аспірантів відповідно до:
а) сучасного контексту наукової методології психологічних досліджень;
б) напрямів науково-психологічної діяльності кафедри теоретичної та практичної психології;
в) тематики дисертаційних досліджень аспірантів;
г) критеріїв валідності, репрезентативності, прогностичності, евристичної цінності результатів психологічних досліджень;
д) формальних вимог до структури та оформлення текстів дисертацій. Підхід викладача до роботи з аспірантами полягає в організації активної дослідницької взаємодії та обговорення базових проблем і поточних питань виконуваних досліджень.
Опис: Тема 1: Основні атрибути теоретико-методологічного аналізу в психології
Тема 2: Методологічний паралелізм у психології та способи методологічного синтезу
Тема 3: Принцип детермінізму, його історичні модифікації та практичні імплікації
Тема 4: Метод моделювання у психологічних дослідженнях
Тема 5:Методологічні критерії валідизації та презентації результатів психологічних досліджень
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань
– фронтальне (усне чи письмове) опитування на практичних заняттях;
– групові дискусія з проблемних питань;
– колоквіум у спосіб обговорення опрацьованих першоджерел;
– тестування;
– аналітичний огляд релевантної джерельної бази на тему дисертації (1);
– порівняльний аналіз 3-х концептуальних моделей психологічних досліджень, пов’язаних із темою дисертації (2);
– рецензування програм емпіричних досліджень інших науковців та їх узгодженості із запропонованою ними концептуальною моделлю (3); завдання 1 – 3 сумарно складають змість контрольної роботи (КР)
– презентація плану-проспекту власного науково-психологічного дослідження (індивідуальна науково-дослідна робота);
– залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти
1. Огляд літератури – 10 балів.
2. Порівняння концепцій – 20 балів.
3. Рецензування програм емпіричних досліджень – 20 балів.
4. План-проспект власного дослідження – 30 балів.
5. Участь у груповій дискусії – 10 балів.
Залік – 100 балів, являє собою суму балів, отриманих за кожне з виконаних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. К.: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
2. Велитченко Л.К., Подшивалкіна В.І. Методологічні та теоретичні проблеми психології: програмний конспективний довідник. Одеса: СВД Черкасов, 2009. 279 с.
3. Вітакультурна методологія: антологія25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 980 с.
4. Карпенко 3. Аксіологічна психологія особистості. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
5. Савчин М. Методологеми психології. К.: Академвидав, 2013. 224 с.
6. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. К.: Міленіум, 2017. 184 с.
7. Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. К.: Каравела, 2013. 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).