Сучасні підходи до психологічної допомоги
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Книш Анастасія Євгенівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях.
Загальні компетентності:
ЗК 5. Здатність діяти відповідально та свідомо, працювати в групі науковців для розв’язання спільних завдань на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної доброчесності.
Спеціальні (фахові) компетентності:
ФК.1. Здатність осмислювати концептуальні та методологічні знання в галузі психології, розуміти теоретичні та практичні проблеми сучасної психологічної науки.
ФК.2. Здатність до оволодіння психологічної термінології досліджуваного наукового напряму.
ФК.3. Здатність формулювати наукову проблему, гіпотези
досліджуваної проблеми, наукові завдання в галузі психології.
ФК 4. Здатність збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності.
ФК. 6. Здатність до розробки та реалізації дослідницьких завдань в різних наукових парадигмах.
ФК. 7. Здатність до планування, здійснення психологічного супроводу особистості в різних умовах життєдіяльності на основі результатів дослідження.
ФК. 8. Здатність до розробки та реалізації креативних, інноваційних ідей та прийняття рішень у професійній сфері діяльності.
ФК. 11. Здатність здійснювати професійну та особистісну самоосвіту, проектувати подальший освітній шлях та професійну кар’єру.
Результати навчання: ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно предметного і технологічно-методичного рівнів.
ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології.
ЗН 3. Володіти іноземною мовою для усного та письмового представлення результатів наукових досліджень, ведення фахового наукового діалогу, повного розуміння іншомовних наукових текстів.
ЗН 4. Знати та розуміти різні підходи, теорії та концепції навчання студентів, методичної і виховної роботи науково-педагогічного працівника.
УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні.
УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання.
УН 4. Працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії.
КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності.
КОМ 2. Застосовувати сучасні інформаційно-цифрові інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій.
КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності.
АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення.
АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя
Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології
Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна « Сучасні підходи до психологічної допомоги » розглядає загальні питання психологічної допомоги, види психологічної допомоги та професійні напрямки надання психологічної допомоги з урахуванням потреб клієнтів. Розглядає сучасні прийоми та підходи надання першої психологічної допомоги. Розглядає можливості використання прийомів когнітивно-поведінкової терапії та трансакційного аналізу при наданні психологічної допомоги. Вивчає вплив коучінгу на сучасну психотерапію та аналізує можливості його використання в роботі з приватними клієнтами та командами. Досліджує сферу Digital Health та сучасні напрямки її розвитку в Україні та світі.
Опис: Тема 1. Вступ в дисципліну.
1. Поняття психологічної допомоги в сучасній науці. Історія, сучасний стан.
2. Основні напрями психологічної допомоги.
3. Фахівці, що надають психологічну допомогу: вимоги до освіти, особистості та компетентностей.
4. Перша психологічна допомога та травмофокусована допомога.
Тема 2. Прийоми когнітивно-поведінкової терапії в системі психологічної допомоги.
1. Історія когнітивно-поведінкової терапії.
2. Прийоми та техніки когнітивно-поведінкової терапії, що інтегруються в систему загальної психологічної допомоги.
3. Сфери застосування прийомів когнітивно-поведінкової терапії.
Тема 3.Трансакційний аналіз.
1. Поняття та історія розвитку трансакційного аналізу.
2. Уявлення про людину та процес терапії в трансакційному аналізі.
3. Прийоми трансакційного аналізу в системі надання психологічної допомоги.
Тема 4. Коучинг в системі психологічної допомоги
1. Поняття і історія розвитку коучингу.
2. Основні інструменти та стратегії коучингу.
3. Вплив коучингу на систему психологічної допомоги.
Тема 5. Digital Health в системі психологічної допомоги.
1. Поняття та історія Digital Health в психології.
2. Вплив Digital Health на уявлення про психологічну допомогу у сучасному світі.
3. Обмеження Digital Health.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни « Сучасні підходи до психологічної допомоги » є такі:
1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, навичок, вмінь і здатності
2) письмовий контроль:
письмові експрес-опитування;
контрольна робота для здобувачів вищої освіти;
3) побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.;
4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів;
5) метод проблемних ситуацій;
6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, самостійної роботи, індивідуальних завдань та має за мету перевірку рівня знань, умінь, навичок, цінностей та інших особистих якостей, засвоєних здобувачем вищої освіти під час занять.
Поточне оцінювання виконаної здобувачем вищої освіти навчальної роботи здійснюється за національною шкалою та фіксується науково-педагогічним працівником у журналі обліку роботи академічної групи.
За результатами поточного оцінювання робіт, виконаних здобувачем вищої освіти упродовж семестру, виводиться підсумкова поточна оцінка, яка фіксується у журналі обліку роботи академічної групи та у відомості обліку успішності і визначається за формулою:
ППО = (сума оцінок)/(кількість оцінок)*20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мушкевич М. І. Основи психотерапії : навч. посіб / М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна ; за ред. М. І. Мушкевич, Вид. 3-тє., Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.
2. Бріер Д., Скот К. Основи травмофокусованої психотерапії. – Львів : Свічадо, 2015. 448 с.
3. Гридковець Л. М., Вашека Т. В. Психологічне консультування: посібник /за ред. Гридковець Л. М. Київ : Літера, 2015. 207 с.
4. Осика О. В. Транзактний аналіз Е. Берна у психокорекційній роботі зі студентами. Проблеми сучасної психології. 2014. №24. С. 564-574.
5. Іванова Т., Бабич К. Коучинг та когнітивно-поведінкова психотерапія: взаємодія та співпраця. Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства. Суми : Сумський державний університет, 2021. С. 390-394.
6. Віхляєва Я.Є. Терапевтичні інтервенції когнітивно-поведінкової терапії і Моріта-терапії: порівняльний аналіз. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). Випуск № 5(5) 2021. С. 713-724.
7. Кульчицька А. В. Психологія коучингу. Волинський національний університет імені Лесі Українки, факультет психології, кафедра педагогічної та вікової психології. Луцьк, 2021. С. 14.
8. Братко, М. Академічний коучинг зміст, поняття, сутність, діяльність . Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., 37 (1), 2022. С. 6-13.
9. Гавриловська К.П., Дем’янчук Ю.Ю. Коучинг у професійному консультуванні: Методичні рекомендації для студентів. Житомир, Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2022. 37 с.
10. Mathews, S. C., McShea, M. J., Hanley, C. L., Ravitz, A., Labrique, A. B., & Cohen, A. B. (2019). Digital health: a path to validation. NPJ digital medicine, 2(1), 38.
11. Kwasnicka, D., Keller, J., Perski, O., Potthoff, S., Ten Hoor, G. A., Ainsworth, B., ... & Sanderman, R. (2022). White Paper: Open Digital Health–accelerating transparent and scalable health promotion and treatment. Health Psychology Review, 16(4), 475-491.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).